ضعف ارتباط اساتید و دانشجویان با توده‌های مردم؛ عامل غفلت دانشگاه از جهاد تبیین
کد خبر: 4038949
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
فروزنده در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

ضعف ارتباط اساتید و دانشجویان با توده‌های مردم؛ عامل غفلت دانشگاه از جهاد تبیین

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: مشکلی که نخبگان دانشگاهی در حوزه جهاد تبیین دارند این است که برخی اساتید کشور هنوز نتوانسته‌اند با مردم از طریق زبان آن‌ها ارتباط برقرار کنند که این ضعف به فرهنگ سازمانی حاکم بر مراکز علمی کشور بازمی‌گردد.

لطف الله فروزنده

لطف‌الله فروزنده، استاد دانشگاه و معاون پارلمانی دولت دهم در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش اساتید دانشگاهی در جهاد تبیین گفت: مسئله جهاد تبیین بسیار مهم است و اساتید دانشگاهی در این حوزه مسئولیت سنگینی را برعهده دارند؛ چون باید هم بتوانند دستاوردهای نظام و هم افق پیش‌روی جمهوری اسلامی ایران را شناسایی و برای مردم تبیین کنند. بزرگ‌ترین مزیت حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی این بوده و هست که توانستند با مردم ارتباط برقرار کنند و ابعاد و آرمان‌های انقلاب اسلامی را مطرح سازند و مردم هم به‌طور جدی با رهبرشان ارتباط برقرار کردند.

ضعف ارتباط نخبگان علمی با توده‌های مردم

وی افزود: مشکلی که در بین نخبگان‌ به‌ویژه نخبگان دانشگاهی وجود دارد این است که هنوز نتوانسته‌اند یک ارتباطی با مردم از طریق زبان مردم برقرار کنند. این ضعف به فرهنگ سازمانی حاکم بر مراکز علمی کشور بازمی‌گردد. مراکز علمی براساس یک چهارچوب‌هایی طراحی شده که خیلی ارتباطی با توده‌های مردم ندارند و برای اینکه بتوانند این معضل و این مشکل را حل کنند باید از یک کار علمی صرف و عدم توجه به محورها و مسائل اصلی کنونی، وارد میدان شوند و کار را دانبال کنند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: باید در دانشگاه‌ها تحولی جدی صورت گیرد و مسیر به سمت کارهای علمیاتی و مفهومی سوق پیدا کند و در این راستا نخبگان با مردم نشست‌هایی را برگزار کنند و با زبان مردم دستاوردهای انقلاب اسلامی را تبیین کنند تا این فاصله‌ای که به وجود آمده حل شود. نخبگان ما باید شخصیت‌هایی مانند شهید چمران را الگو قرار دهند؛ شهید چمران زبان مردم را به خوبی می‌دانست و با همین زبان با مردم سخن می‌گفت و تبیین می‌کرد.

ضرورت تغییر در روحیه و فرهنگ سازمانی اساتید

فروزنده با ضروری خواندن تغییرات در روحیات و فرهنگ سازمانی اساتید گفت: اساتید باید بدانند موفقیت در ارتباط با مردم است و اینکه موفقیت در این است که چالش‌ها و مشکلات را از دهان مردم بشنوند. اساتید باید بدانند تئوری‌هایی که روی آن کار می‌کنند باید با فرهنگ و مشکلات و چالش‌های مردم باشد. به نظر من مدل تحقیقاتی اساتید باید تغییر کند و مدل مردمی و کاربردی باشد.

وی با بیان اینکه تغییرات خوبی در دانشگاه‌ها صورت گرفته، عنوان کرد: در سال‌های گذشته اساتید خوب و انقلابی جذب دانشگاه‎‌ها شده‌اند که برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی تمام تلاش و همت خود را به کار گرفته‌اند. خوشبختانه فضای دانشگاه‌ها نسبت به اوایل انقلاب بسیار تغییر کرده است، ولی هنوز اساتیدی در دانشگاه‌ها حضور دارند که به تئوری‌های غربی معتقدند و این تئوری‌ها منطبق با فرهنگ و باور مردم نیست و نظریه‌ای هم که با فرهنگ مردم سازگار نباشد نمی‌تواند با زبان مردم سخن بگوید و حتی موانعی را در مسیر جهاد تبیین ایجاد می‌کنند.

استاد دانشگاه معتقد است، از ظرفیت دانشگاه‌ها برای جهاد تبیین استفاده صحیح نشده و جای خالی دانشگاه‌ها کاملاً در جهاد تبیین احساس می‌شود.

تمرکز مقالات و پایان‌نامه‌ها بر حوزه جهاد تبیین

وی تأکید کرد: نهادهای علمی کشور باید افرادی مانند شهریاری‌ها را شناسایی کنند و با زبان عامیانه برای مردم دستاوردهای و پیشرفت‌های انقلاب را تبیین کنند. همچنین ضروری است که در این عرصه پایان‌نامه و مقالات علمی به سمت جهاد تبیین گرایش داشته باشد و از همه مهم‌تر ضروری است نویسندگانی پایان‌نامه‌ها و مقالات با حضور در بین مردم با زبان عامیانه دستاوردهای انقلاب و اهداف کار پژوهشی خود را تشریح کنند.

فروزنده در پایان گفت: مدیران دانشگاهی یکی از پیش‌شرط‌های ارتقای اساتید را مقالات مرتبط با جهاد تبیین تعیین کنند تا اساتید به این حوزه ورود جدی و آکادمیک داشته باشند. همچنین اساتیدی که در حوزه پژوهش‌های مرتبط با جهاد تبیین از روحیه بالایی برخوردار هستند به‌عنوان الگو معرفی شوند؛ تا وقتی دانشگاه و اساتید دانشگاهی به مقوله جهاد تبیین ورود پیدا نکنند، مردم با دستاوردهای انقلاب اسلامی کامل آشنا نخواهند شد و نمی‌توان مقابل دروغ‌پردازی‌ها و لجن‌پراکنی‌ها دشمن دست برتر را داشت.

انتهای پیام
captcha