کار اساسی در زمینه قرآن در گرو تحول در آموزش و پرورش است
کد خبر: 4039318
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
مدیرکل تبلیغات اسلامی قم:

کار اساسی در زمینه قرآن در گرو تحول در آموزش و پرورش است

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم با بیان اینکه اگر از سن نوجوانی و جوانی عبور کنیم، حفظ قرآن عملی نمی‌شود، گفت: تا آموزش و پرورش متحول نشود کار اساسی قرآنی آغاز نمی‌شود که در این زمینه باید برای ارتقا و گزینش معلمان برای تأثیرگذاری در امر قرآن همت کرد.

 جلسه اعضای هیئت مدیره مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان قم با مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قمبه گزارش ایکنا از قم، جلسه اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت استان قم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی شعبان‌نژاد، مدیرکل تبلیغات اسلامی این استان هشتم اسفندماه در سالن جلسات اداره‌کل تبلیغات اسلامی قم با ارائه نقطه نظرات، پیشنهادات و نیز درخواست‌های اتحادیه قرآن و عترت قم برای رونق بخشیدن به امور قرآنی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حبیب‌اللّه عزیزی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت قم با شرح مختصری از فعالیت‌های این اتحادیه در سال‌های گذشته، بیان کرد: یکی از کارهای مؤثری که در دوره قبل انجام شد، مجموعه هم‌اندیشی مدیران قرآنی در اتحادیه و نیز نشست‌های منظم با مدیران قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، اداره اوقاف و امور خیریه و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و اوج این بالندگی در هفته قرآن سال 97 است که آزمون 10 هزار نفری حافظان در قم برگزار شد.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در رابطه با تربیت 10 میلیون حافظ، گفت: در نشست اتحادیه کشوری این موضوع مطرح شد و نهایتاََ آموزش حفظ قرآن به سازمان تبلیغات واگذار شد که متأسفانه این سازمان نیز آموزش و برگزاری کلاس را کنار گذاشته و تنها مأمور برگزاری آزمون شده است در حالی که امر مهم در حفظ قرآن، برگزاری کلاس و تدریس، آموزش و حمایت است.

تأکید بر ایجاد جو قرآنی در جامعه

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین قادر امینی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت قم با بیان اینکه شعار اصلی اتحادیه در دوره جدید، آغاز تحقق منویات مقام معظم رهبری در رابطه با تربیت 10 میلیون حافظ در استان قم است، گفت: این امر اولاََ همت مسئولان مربوطه در ارگان‌های اصلی را طلب می‌کند، ثانیاََ باید زیرساخت‌های این موضوع فراهم شود که برای این منظور باید کمیته و کارگروهی بین سازمان تبلیغات اسلامی و اتحادیه قرآن استان شکل بگیرد تا به شکل تخصصی موضوعات بررسی و به یک عزم عمومی برسیم.

وی ادامه داد: در تفاهم‌نامه‌ای هم که بین اتحادیه و دارالقران شکل گرفت قرار بر این شد اتحادیه در امر صدور مجوزها همکاری کند و بعد از صدور مجوز، بر مؤسسات قرآنی نظارت داشته باشد.

امینی با اشاره به ایجاد جو قرآنی در جامعه، اضافه کرد: شور و شوق مؤسسات قرآنی به‌دلیل مشکلات موجود، کم شده است که انتظار داریم سازمان تبلیغات اسلامی در امر تصویب بودجه و حمایت از مؤسسات با اتحادیه همکاری کند. همچنین با همکاری سازمان تبلیغات، هر مؤسسه‌ای مسئولیت یک مسجد را برای ایجاد جو قرآنی عهده‌دار شود و نیز با برگزاری جشنواره‌های قرآنی، کودکان و نوجوانان را به سمت این امر تشویق کنیم.

وی با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری در موضوع جهاد تبیین، گفت: اتحادیه آمادگی دارد با مشخص شدن مکان‌ها و محافل از سمت سازمان تبلیغات اسلامی با استفاده از اساتید فرهیخته قرآنی حاضر در قم، بحث جهاد تبیین را در جامعه پیاده‌سازی کند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت قم با اشاره به اینکه بحث بعدی گستردگی نامتوازن مؤسسات قرآنی است، اظهار کرد: در بعضی از نقاط شهر به خصوص نقاط محروم و کم‌برخوردار استان، مؤسسات وجود ندارند و یا تعطیل شده‌اند که برای این منظور باید حمایت ویژه‌ای از این مناطق صورت بگیرد و یا در بحث صدور مجوز تأکید شود که مؤسسات در این مناطق ایجاد شوند.

امینی افزود: در موضوع فضای مجازی نیز انتظار داریم از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در این موضوع و بحث گروه‌های تبلیغی بتوانیم استفاده کنیم.

ذائقه عمومی جامعه برای بهره‌مندی از قرآن آماده نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی شعبان‌نژاد، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در پاسخ به صحبت‌های اعضای اتحادیه قرآن قم، بیان کرد: ذائقه عمومی جامعه برای بهره‌مندی از قرآن آماده نیست و این دلایل مختلفی از جمله مسائل معیشتی و رسانه‌ای و نیز کاهش مهره‌های خط‌شکن در کار قرآنی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه برای تحقق امر مقام معظم رهبری باید یک سری از تمهیدات و  زیرساخت‌ها فراهم باشد، خطاب به اعضای اتحادیه گفت: اگر آیین‌نامه‌ای نیاز به تغییر دارد تا مجوزها و آزمون‌ها تسهیل شود و یا زیرساختی در سازمان وجود دارد که به اتحادیه کمک می‌کند را پیشنهاد دهید تا در اختیار اتحادیه قرار بگیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با تأکید بر احیای ظرفیت‌های موجود و پرورش استعدادهای جدید خطاب به اعضای هیئت مدیره اتحادیه، بیان کرد: با پیدا کردن اولویت‌های اجرایی و توافق بر راهبردهای عملیاتی‌سازی خطوطی که مقام معظم رهبری بیان کردند و نیز ایجاد اتفاق نظر تا 10 روز آینده با اولویت‌بندی اقدامات کلان و آماده کردن طرح‌ها، سازمان تبلیغات تصویب بودجه را پیگیری می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه اگر از سن نوجوانی و جوانی عبور کنیم، حفظ قرآن عملی نمی‌شود، اظهار کرد: تا آموزش و پرورش متحول نشود کار اساسی قرآنی آغاز نمی‌شود، برای ایجاد تغییر و تقویت در آموزش و پرورش کار قرآنی با عمق و جدیت دنبال نمی‌شود که در این زمینه باید برای ارتقا و گزینش معلمان برای تأثیرگذاری در امر قرآن همت کرد. برای این موضوع نیز زیرساخت‌هایی لازم است که برای زیرساخت خارج از آموزش و پرورش و پیگیری اعتباربخشی و نیز نیروی انسانی، سازمان تبلیغات اسلامی آمادگی همکاری دارد.

در پایان نیز تعدادی از مدیران مؤسسات عضو هیئت مدیره اتحادیه و خبرنگار ایکنا به بیان مشکلات مؤسسات از جمله بحث مکان و بودجه، تبلیغات و بیمه کارکنان مؤسسات پرداختند و آنها را با مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در میان گذاشتند.

انتهای پیام
captcha