نماز تنظیم‌کننده سبک زندگی اسلامی است
کد خبر: 4040795
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹

نماز تنظیم‌کننده سبک زندگی اسلامی است

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با بیان اینکه اگر نماز را در چارچوب شرعی برپا کنیم، دیگر ابعاد سبک زندگی شکل می‌گیرد، گفت: نماز سوای اینکه یک رابطه قلبی با خداست، تنظیم‌کننده رفتارهای ما مطابق با سبک زندگی اسلامی است.

آیت الله لطف الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، امروز، 15 اسفندماه در هفتمین اجلاس استانی نماز گفت: باید تلاش کنیم تا برای اقامه نماز از امکانات و ظرفیت‌های مختلف استفاده کنیم.

وی با اشاره به سخنان استاندار فارس از مدیران دستگاه‌هایی اجرایی استان خواست تا در زمینه تسهیل اقامه نماز با مدیریت ارشد استان هماهنگی داشته باشند و این موارد را عملیاتی کنند.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه باید سبک زندگی‌ها را اسلامی کنیم، گفت: رهبر معظم انقلاب بارها در این رابطه سخنرانی کرده‌اند که سبک زندگی باید اسلامی شود. اگر می‌خواهیم تمدن نوین اسلامی را پایه‌گذاری کنیم نمود این تمدن درنوع زندگی کردن ماست. اگر همه رفتارهای سبک زندگیمان غیر اسلامی باشد و بگوییم مقلد تمدن اروپایی و امریکایی هستیم و بعد هم گوشه‌ای ادعای مسلمانی کنیم، چیزی به نام تمدن اسلامی ایرانی شکل نخواهد گرفت.

امام‌جمعه شیراز غربی‌‎ها توسعه را مطابق مدل خودشان می‌خواهند، نماد را کمال‌یافتگی بشر است توصیف کرد و افزود: روزی قدرت عالم در دست مسلمانان بوده است به طوری که در شرق و غرب عالم به غیر از حرف ما حرف دیگری خوانده نمی‌شد، اما حسادت کردند و گفتند ما باید جایگاه ای‌نها را به دست آوریم.

وی تصریح کرد: اگر اروپایی‌ها به اوجی از تمدن خودشان رسیده‌اند، کار یک یا دو روزه نبوده است بلکه حدود 200 الی 300 سال تلاش کردند تا به این اوج رسیدند. اوج تمدن آن‌ها اوج کفر بود. حتی نسبت به دین سنتی خودشان که مسیحیت هست، کافر شدند و ماتریالیسم، ماده‌پرستی و بی‌قیدی و حکومت‌های لاییک حاصل تمدن اروپایی شد.

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: قرن نوزدهم و بیستم در این حال گذشت و ادعا داشتند رئیس دنیا هستند و واقعاً هم زور داشتند و جهان را تکه پاره کردند و کشورهای مسلمان به 90 قسمت تقسیم شد و قدرت خود را اعمال کردند و کفر حکومت می‌کرد در این راستا صدای شهدایی که یکی از قافله‌سالاران آن‌ها شهید سلیمانی است، بلند شد که جهان باید به سوی خدا بازگردد.

وی با بیان اینکه فریاد شهدای ما بازگشتن به سوی خدا و اقامه نماز است، نماز را نماد تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: این نماد تمدن نوین اسلامی باید رشد کند و به میدان آید. اگر نماز را در چارچوب شرعی برپا کنیم، دیگر ابعاد سبک زندگی شکل می‌گیرد.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه اگر نماز درست اقامه شود همه ابعاد سبک زندگی اسلامی باید در آن مراعات شود، گفت: مکان نمازگزار نباید غصبی باشد یعنی نمی‌توان ظلم و زمین‌خواری کرد. لباس نمازگزار باید پاک باشد، آبی که استفاده می‌کنیم حلال باشد و پولی که برای آن خرج می‌کند باید خمس داده باشد لذا این است که می‌گوییم نماز روابط اقتصادی و اجتماعی را تنظیم می‌کند و اگر نماز درست اقامه شود همه ابعاد سبک زندگی را به میدان می‌آورد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ارتباط با ولایت در نماز است یعنی رابطه طولی با رئیس جامعه اسلامی درست می‌شود، گفت: نماز سوای اینکه یک رابطه قلبی با خداست، تنظیم‌کننده رفتارهای ما مطابق با سبک زندگی اسلامی است. نماز روح و جان و جامعه را روزی 5 بار پاک می‌کند لذا باید به آن اهمیت داده و حضور در نمازهای جماعت و جمعه را جدی بگیریم.

وی با تأکید بر اینکه برای حضور نسل نوجوان در نماز جمعه برنامه‌ریزی شود تا عادت کنند و این حس را داشته باشند که به نماز جماعت و جمعه بیایند و حضور داشته باشند، گفت: گاهی اوقات جامعه‌پذیری که خود یک مرحله‌ای از رشد و تکامل است در دوره‌های جوانی و نوجوانی که دوره آموزش عمومی ماست، تمرین نشده است.

آیت‌الله دژکام یادآور شد: وقتی نسل جدید را به جماعت می‌آوریم، نظم‌پذیری را به او یاد می‌دهیم که یکی از پایه‌های مهم اخلاق و معنویت است و این‌ها در نماز تمرین می‌شود. همچنین ارتباط گرفتن با دیگران در نماز جماعت تنظیم می‌شود احساس مسئولیت اجتماعی به وجود می‌آید لذا به نماز به عنوان کاری که صرفاً تأثیر قلبی با خداوند دارد، نگاه نکنیم.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه معنویت اصیل اسلامی معنویتی است که به جامعه هم اهمیت می‌دهد و نگاه اجتماعی به قضیه دارد، معنویت اسلام را اجتماعی دانست و گفت: مسلمان انسان گوشه‌گیر نیست بلکه در اوج معنویت اوج کار اجتماعی انجام می‌دهد و این‌ها را می‌توانیم در نماز تمرین کنیم و از این بعد باید نماز بار دیگر مورد توجه قرار گیرد به خصوص برای جوانان و نوجوانان و مسئولانی که در مسائل روانی و تربیتی کار می‌کنند که گاهی اوقات پرسششان این است که نماز چه می‌خواهد کند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه نماز می‌خواهد ما را برای حضور بانشاط فعال در جامعه آماده کند و سبک زندگی اسلامی را در وجود ما نهادینه کند، گفت: باید تلاش کنیم تا آنچه که از آداب نماز است را انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha