بسیاری از مواقع مانع فعالیت‌های مردمی و خودجوش شده‌ایم
کد خبر: 4043108
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد:

بسیاری از مواقع مانع فعالیت‌های مردمی و خودجوش شده‌ایم

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد گفت: تحربه نشان داده بجای ساخت فرصت‌ها آن‌ها را از بین برده‌ایم و در بسیاری از مواقع مانع فعالیت‌های مردمی و خودجوش شده‌ایم. وظیفه شهرداری ایجاد زیرساخت‌ها برای پای کار آوردن مردم است.

حسین باغگلی معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد حسین باغ‌گلی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی اظهار کرد: برای برپایی جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری بین کار به گروه ملحق شدم و ایده‌هایمان را درباره این جشنواره به سال بعد موکول کردیم و مانع کار نشدیم. این جشنواره در بخش کشوری آثار خوبی دریافت کرد، اما در بخش بین‌الملل موفق نبود. در این جشنواره داوران تخصصی آثار را داوری کردند، اما چیزی که در این آثار مهم است مردمی فهم بودن این آثار است.

وی با اشاره به این‌که این چنین هنرهایی را باید از نگاه مردم عادی دید، تصریح کرد: وقتی یک المان در شهر قرار می‌گیرد باید دید مردم چه تعداد از وجوه و مفاهیمی که هنرمند در نظر داشته را دریافت می‌کنند. با توجه به جلساتی که با هنرمندان و سفارش‌دهندگان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که با توجه به نزدیکی نیمه شعبان به نوروز المان‌ها با موضوع مهدویت پیوند بخورد و تعاملی باشد. 

باغ‌گلی در خصوص نحوه برگزاری این جشنواره در سال آینده بیان کرد: جشنواره باید از شکل جشنواره دور شود و به هنرمندانی که در جشنواره‌های دیگر استعداد و ظرفیتشان شناخته شده است بر اساس نیاز شهر سفارش کار داده شود.

وی در خصوص برنامه‌های امسال شهرداری برای آمادگی محیط شهری در نوروز بیان کرد: در نوروز ۱۴۰۱ در مشهد ۱۳ پاویون خواهیم داشت. مجموع المان‌هایی که امسال طراحی شده است و المان‌های سال‌های گذشته هزار المان است، همچنین در سطح شهر دیوارنگاره‌هایی خواهیم داشت و در این بخش نیز ظرفیت خوبی وجود دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد بیان کرد: تلاش ما این است که برای دیده شدن پاویون‌ها کنار آن‌ها رویدادهایی مانند سرود، نمایش آیینی و برگزاری مسابقات اجرا شود. در بیست نقطه از شهر مشهد حدود 4000 سرود و هزار نمایش برگزار خواهد شد و تعدادی اتوبوس در ایستگاه‌های مشخص مستقر کرده‌ایم که افراد را به پاویون‌ها برساند. همچنین تبلیغات ویژه شهری و روی اتوبوس‌ها برنامه‌های نوروز شهرداری است.

وی افزود: یک بخش داوری مردمی درباره پاویون‌ها و المان‌ها داریم. البته سخت است که یک نفر در شرایط یکسان تمام ۱۵ المان ببیند تا بتواند درست و عادلانه نظر بدهد. المان‌ها و پاویون‌ها دو دسته‌اند که تعدادی باید در همان موقعیت ساخته شوند و بعضی هم در کارگاه ساخته می‌شوند و به محل مورد نظر منتقل می‌شوند. قرارگیری این پاویون‌ها از میلاد حضرت علی اکبر(ع) آغاز می‌شود و برای نیمه شعبان محیط شهر آماده خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد در پاسخ به انتقادها به عملکرد شهرداری در حوزه آذین‌بندی شهر در مناسبت‌ها گفت: برای پاسخ به این انتقادات باید اول میزان بودجه دستگاهی دولتی مانند شهرداری را بیان کرد. سپس میزان بودجه‌ای را که می‌توان به این کار اختصاص داد مشخص کرد. بودجه شهرداری محدود است و باید معابر اولویت‌بندی شوند. اولویت‌ها بر اساس محل و میزان تردد خیابان مشخص می‌شود. از طرفی هم عده‌ای هستند که به اختصاص بودجه در زمان محدود برای آذین‌بندی شهر اعتراض کنند.

وی با بیان این‌که همه چیز دولتی و شبه‌دولتی شده است بیان کرد: این یک آسیب است که شهرداری را مسئول آذین‌بندی شهر بدانیم. در دهه فاطمیه و نیمه شعبان مردم شهر را آذین می‌بنند، اما همین هیئت‌ها در دهه فجر خود را مسئول نمی‌دانند و از آن‌جا که مناسبت‌های زیادی را در طول سال داریم تغییر فضای شهری به سرعت سخت است و اگر فقط یک سازمان مسئول آن باشد این کار غیرممکن است. کار وقتی ممکن است که توافق کنیم که کدام بخش‌ها وظیفه شهرداری است و کجا باید مردم وارد میدان شوند. کار شهرداری در آذین‌بندی معابر ضعیف نیست، در پای کار آوردن مردم ضعیف است

وظیفه شهرداری ایجاد زیرساخت‌ها و هیجان لازم است

وی بیان کرد: وظیفه شهرداری ایجاد زیرساخت‌ها و هیجان لازم است و باید شرایطی را مهیا کند که مردم پای کار بیایند. تجربه نشان داده ما به جای ساخت فرصت‌ها آن‌ها را از بین برده‌ایم و در بسیاری از مواقع مانع فعالیت‌های مردمی و خودجوش شده‌ایم. کل سازه‌های تبلیغی موجود در سطح شهر دو دسته‌اند؛ یک دسته کاربرد تجاری دارند و دسته‌ دیگر فرهنگی هستند. بیلبوردهای تجاری نسبت به فرهنگی‌ها با اختلاف بسیاری بیشتر است. در حال حاضر هم قراردادها به شکلی است که نمی‌توان به زودی بیلبوردهای تجاری را به شهرداری بازگرداند.

وی در خصوص موضوعاتی که برای بیلبوردهای فرهنگی اختصاص دارد گفت: اول پیام‌های مربوط به شهرداری، امور شهری و زندگی شهروندی مانند تفکیک زباله، ترافیک و... است. بخش دیگری مربوط به دستگاه‌های دیگر است که موضوع روز جامعه است و اهمیت بالایی دارد مانند کرونا، واکسن و انتقال خون و بخش دیگر پیام‌های مناسبتی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد بیان کرد: دسته‌ مهم این بیلبوردها و اصل مداخله معاونت فرهنگی شهرداری در بخش پیام‌های فرهنگی با هدف فرهنگسازی است. در کارگروهی ویژه این امر موضوعات کلان در حوزه فرهنگی بین شورای شهر و شهردار مطرح می‌شود و هنرمندان و طراحان پس از تولید اثری مناسب به دید عموم مردم گذاشته می‌شود. در حال حاضر تصمیم داریم بیشتر به موضوعات تربیتی بپردازیم.

باغ‌گلی در خصوص پروژه پردیس تئاتر شهر گفت: این پردیس در بلوار نماز واقع است. بودجه خودش را دریافت کرده و مشاوران پیش‌بینی کرده‌اند که اتمام پروژه پنج سال طول خواهد کشید. شهرداری کار را تعطیل نکرده و فقط پیشنهاد شده است این پروژه از حوزه فرهنگی به بخش اقتصادی وارد شود و پس از اتمام کار برای بهره‌برداری به دست شهرداری برگردد.

وی افزود: ساختمان تئاتر شهر واقع در پارک ملت دست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی  بوده و مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفته است که امکان استفاده و بهره‌وری بالا از این مجموعه وجود ندارد. علتش هم این است که از نظر قانونی مجموعه‌هایی مثل تئاتر شهر که دولتی است باید همه کارهای عام‌المنفعه باشد و اجازه دریافت پول از مردم را ندارند

باغ‌گلی تصریح کرد: می‌تواند آن جا اجرا شود که یک ارگان یا نهاد آن را بخرد و برای مردم به صورت رایگان نمایش دهد. اما بسیاری از هنرمندان کمک هیچ نهادی را نمی‌پذیرند و فقط خواستار در اختیار داشتن سالن و فروش بلیط هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد بیان کرد: طی تفاهم‌نامه‌هایی که بین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال شکل‌گیری است تصمیم بر این است که بهره‌برداری تئاتر شهر به شهرداری واگذار شود تا هنرمندان بتوانند استفاده کنند.

وی در خصوص گذر گلستان بیان کرد: این مجموعه دست بخش اقتصادی بوده است تا یک طرح اقتصادی در تفاهم با پردیس کتاب تهران در آن انجام شود و بعد از تغییراتی که در بخش اقتصادی صورت گرفت این پروژه از دستور کار خارج شد.

باغ‌گلی بیان کرد: ما به عنوان معاونت فرهنگی در تلاشیم که پروژه دست بخش فرهنگی برگردد تا معاونت فرهنگی با اجرای طرح‌های فرهنگی از آن استفاده کند. این انتقال درگیر کارهای اداری است که طولانی شده و شهردار دستور داده است سریع‌تر انجام شود.

مصاحبه با معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد

انتهای پیام
captcha