آشنایی با آداب و رسوم ماه رمضان در برخی از کشورها
کد خبر: 4048821
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲

آشنایی با آداب و رسوم ماه رمضان در برخی از کشورها

رمضان ماهی است که همه مسلمان روی زمین با هم روزه می‌گیرند، اما در هر کشور و منطقه‌ای سنت‌های متفاوتی وجود دارد که با این سنت‌ها جشن‌هایی را برگزار می‌کنند.

ماه رمضانماه رمضان یادآوری دائمی از خداوند و همچنین یادآوری از افرادی است که غذا یا آب کافی ندارند. این ماه متمرکز بر عبادت، همدلی و ارتباط با دیگران است و موضوع مهم آن تجربه افراد در این ماه است. با این حال، در دو سال گذشته که بیماری همه‌گیر کووید- 19 شیوع پیدا کرده بود، ویروس کرونا بسیاری از این آیین‌ها را از بین برد. مراسم افطاری، جمع‌شدن در مساجد و انجام بسیاری از اعمال این ماه متوقف شد، اما امسال با کاهش محدودیت‌ها مسلمانان جهان قصد دارند تا دوباره این مراسم را از سر گیرند و مشتاقانه منتظر انجام فرایض دینی گروهی هستند.

در ماه رمضان همه مسلمانان بالغ روزه واجب می‌گیرند که یکی از پنج رکن دین اسلام است. این ماه خاص است، زیرا قرآن در این ماه نازل شده و مسلمانان در ماه رمضان بسیار بیشتر از هر زمان دیگری از سال قرآن می‌خوانند.

با پایان یافتن ماه رمضان، مسلمانان در سراسر جهان به فقرا صدقه می‌دهند و به آن زکات فطره یا فطریه می‌گویند. مقدار زکات بر اساس اندازه‌گیری خرما و غلات محاسبه می‌شود و باید قبل از عید انجام شود.

جنگ روسیه و اوکراین با افزایش سرسام‌آور قیمت‌های مواد‌غذایی در خاورمیانه، ماه رمضان را تحت تأثیر قرار داده است. اوکراین و روسیه یک سوم صادرات جهانی گندم و جو را به خود اختصاص می‌دهند که کشورهای خاورمیانه برای تأمین غذای میلیون‌ها نفری که از نان و رشته فرنگی مقرون به صرفه زندگی می‌کنند، به آن متکی هستند. آنها همچنین صادرکنندگان برتر سایر غلات و روغن تخمه آفتابگردان هستند که برای پخت‌و‌پز استفاده می‌شود.

رمضان در کشور آسیایی برونئی

کشور برونئی برخلاف تعطیلی تمامی بازارهای ماه رمضان به دلیل همه‌گیری در سال 2020 با کاهش موارد ابتلا به بیماری کووید، امسال بازارهای ماه رمضان را از سر گرفته است. ساعات کار در ماه رمضان، برای سهولت در روزه‌داری مسلمانان کاهش می‌یابد و بر اساس قانون به غذاخوری‌های محلی توصیه می‌شود که در ساعات روزه‌داری به مشتریان سرویس ندهند و متخلفان به دلیل بی‌احترامی به ماه مبارک تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت و مصرف غذا، نوشیدنی و سیگار در اماکن عمومی در ساعات روزه‌داری از جرایم قانونی است که بر اساس آن متخلفان پیگرد قانونی خواهند داشت.

رمضان ماهی است که همه مسلمان روی زمین با هم روزه می‌گیرند، اما در هر کشور و منطقه‌ای سنت‌های متفاوتی وجود دارد که با این سنت‌ها جشن‌هایی را برگزار می‌کنند. سنت فانوس، طبل‌زنی، شلیک توپ از مراسم مهم این ایام است و در ذیل برخی از مراسم کشورهای مختلف ارائه شده است.

اندونزی

چشمه‌های آب گرم در اندونزی اهمیت معنوی و فرهنگی بسیار مهمی دارند و مسلمانان با آمیختن فرهنگ با مذهب، قبل از ماه رمضان سنتی به نام «پادوسان» را انجام می‌دهند که به معنای حمام‌کردن است.

آنها به چشمه‌های آب گرم خاصی می‌روند و در آنجا خود را تمیز می‌کنند و برای ماه مبارک آماده می‌شوند. این چشمه‌های آب گرم از نظر شکل و اندازه متفاوت هستند، برخی از آنها در دریاچه‌ها هستند، برخی دیگر به ساختاری شبیه استخر تبدیل شده‌اند تا تعداد افرادی که می‌آیند را در خود جای دهند.

لبنان

شلیک توپ به نشانه پایان روزه تنها در مصر انجام نمی‌شود، بلکه در لبنان نیز برگزار می‌شود. البته در مصر این مراسم قدمتی بیش از 200 سال را دارد.

امارات متحده‌عربی

در نیمه شعبان و قبل از ماه رمضان، کودکان در امارات «حق اللیله» را جشن می‌گیرند و رنگ‌های روشن می‌پوشند، خانه به خانه می‌روند، شعر می‌خوانند و هدیه می‌گیرند. شخصی که برایش خوانده می‌شود معمولاً شیرینی و آجیل می‌دهد و هدف از این مراسم آن است که ماه رمضان و روزه را به بچه‌ها آموزش دهیم.

کویت

«قرقیعان» در کویت شباهت زیادی به «حق اللیله» دارد، اما این جشن معمولاً در اواسط ماه مبارک رمضان به مدت سه روز برگزار می‌شود و بچه‌ها لباس‌های سنتی می‌پوشند. آنان همچنین آهنگ‌های مختلفی را می‌خوانند، زیرا یک آهنگ برای پسران و یک آهنگ برای دختران وجود دارد و معمولاً برخی از کلمات را تغییر می‌دهند و این نوعی آموزش روزه‌داری برای کودکان محسوب می‌شود.

بنگلادش، پاکستان و هند

در آستانه عید سعید فطر، درست بعد از ماه رمضان، «چاند رات» به معنای «شبی با ماه کامل» جشن گرفته می‌شود و دوستان و خانواده‌ها برای رصد ماه به خیابان‌ها می‌آیند و پایان ماه رمضان را تایید می‌کنند و همچنین جشن می‌گیرند. زنان دست‌های خود را با حنا تزئین می‌کنند و فروشگاه‌ها و مغازه‌ها تا صبح زود باز هستند.

ترکیه

مراسم طبل‌نوازی در خیابان برای یادآوری زمان سحر و نماز مرسوم است و افراد لباس سنتی می‌پوشند و آواز می‌خوانند و از در خانه مردم «بهشیش» یا انعام طلب می‌کنند.

منابع:
npr.org
aljazeera.com
financialexpress.com
dnaindia.com
xinhuanet.com
nilefm.com

انتهای پیام
captcha