طلب بخشش؛ مهم‌ترین راه ارتباط عاطفی با خداوند
کد خبر: 4049390
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲

طلب بخشش؛ مهم‌ترین راه ارتباط عاطفی با خداوند

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: یکی از روابط عاطفی که بین ما و خداوند وجود دارد این است که فرد صادقانه به خطا، گناه و اشتباه خود اعتراف کند و گردن‌کشی نکند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید احمد فقیهی، استاد اخلاق حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید احمد فقیهی، استاد اخلاق حوزه علمیه و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شامگاه 24 فروردین‌ماه در سخنرانی ماه مبارک رمضان در مسجد الغدیر دانشگاه قم اظهار کرد: یکی از راه‌های استغفار و مورد آمرزش خدا قرار گرفتن، طلب بخشش از خداوند است اما این طلب بخشش باید همراه با پشیمانی باشد نه گردن‌کشی.

وی ادامه داد: یکی از روابط عاطفی که هم بین مردم و هم بین ما و خداوند وجود دارد این است که فرد صادقانه به خطا، گناه و اشتباه خود اعتراف کند و گردن‌کشی نکند؛ در مورد همین موضوع در جایی از دعای ابوحمزه می‌فرماید: خدایا اگر مرگ من نزدیک شده‌ است، عملی ندارم که باعث تقرب من شود اما یک راه برای من وجود دارد آن‌هم این است که به خطای خود اعتراف کنم، این تنها راه کمک به من است.

استاد حوزه علمیه افزود: در سوره قیامت خداوند به چیزهای بزرگی چون روز قیامت و نفس لوامه که نفس ملامت‌گر انسان است قسم می‌خورد، انسان باید بابت گناهانی که انجام می‌دهد خود را ملامت کند، اما گاهی برخی از افراد خود را محق آن گناه می‌دانند، این گونه افراد باید متوجه شوند که در این صورت انسان به جایگاه و منزلتی نخواهد رسید.

فقیهی بیان کرد: حدود ٩٠ درصد اختلافات خانوادگی بر سر همین مسائل است و این ‌که طرفین عادت به تکرار کلمه ببخشید ندارند، این امر در برابر خداوند نیز صدق می‌کند.

عضو هیئت‌ علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: یک ذکرهای مهم در رابطه با عذر خواستن از خداوند ذکر یونسی است که اساتید بسیاری خواندن و تکرار آن را سفارش کرده‌اند، این ذکر زمانی از طرف یونس نبی(ع) خطاب به خداوند گفته می‌شود که حضرت یونس بیدار می‌شود و خود را در شکم ماهی و در اعماق تاریک دریا می‌بیند و به واسطه پیغمبری‌اش پی می‌برد که این جزای خطایی است که در محضر خدا مرتکب شده‌ است و خطاب به خداوند می‌فرماید: خداوندا تو خوب هستی من ظالم هستم.

وی اضافه کرد: اگر انسان راه درست ارتباط با خداوند و عذرخواهی از او را پیدا کند خداوند نیز تمامی گناهان و حساب انسان را پاک می‌کند به شرطی که این امر با زیاده‌خواهی همراه نشود.

فقیهی ادامه داد: در روایتی است که حضرت آدم و حوا وقتی مرتکب خطا شدند کسی به آنان نحوه عذرخواهی و استغفار از خداوند را آموخت، علامه طباطبایی نیز در همین راستا می‌گوید: خداوند به حضرت آدم آموخت که این‌گونه از او طلب بخشش کند، خداوندا من به خود ظلم کرده‌ام اگر تو به من رحم نکنی دچار زیان خواهم شد و از زیان‌کاران خواهم بود، در ماه مبارک رمضان نیز یکی از بهترین کارها خواندن همین آیه است.

استاد اخلاق حوزه در پایان یادآور شد: طبق مطالب ذکر شده یکی از برترین و بالاترین روابط عاطفی بین مردم و مهم‌تر از همه بنده با خدا همین عذرخواهی است، اگر انسان کمی بیشتر در کارهای خود بیندیشد پی می‌برد که در بسیاری از رویدادها عفو کردن لذت بزرگی دارد.

انتهای پیام
captcha