از محافل جزءخوانی با نام شهدا تا مسابقه حفظ در مساجد
کد خبر: 4049664
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۱
برنامه‌های قرآنی شهرستان‌ها در ماه رمضان/ ۲

از محافل جزءخوانی با نام شهدا تا مسابقه حفظ در مساجد

ویژه‌برنامه‌های رمضان شهرستان بروجن در مجموع در ۵۳ نقطه شهرستان در حال اجراست، که از این تعداد، در ۳۵ نقطه برنامه‌های خاص قرآنی اعم از محافل جزءخوانی، جلسات انس با قرآن، مسابقات قرآنی، جلسات تفسیر قرآن کریم و غیره برگزار می‌شود.

محفل جزءخوانی در بروجن

ایکنای چهارمحال‌وبختیاری برای آشنایی بیشتر مخاطبان با روند برگزاری ویژه‌برنامه‌های قرآنی شهرستان‌ها در ماه مبارک رمضان، گفت‌وگوهایی را با برخی مسئولان و نیز فعالان قرآنی شهرستان‌ها انجام داده است که آنچه در پی می‌آید، معرفی اجمالی برنامه‌های قرآنی شهرستان بروجن در ماه مبارک است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد منصوری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بروجن در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در تشریح اهم برنامه‌ها و محافل این شهرستان در ماه مبارک رمضان با اشاره به اینکه این ویژه‌برنامه‌ها در مجموع در ۵۳ نقطه در سراسر شهرستان در حال برگزاری است، اظهار کرد: از این تعداد، در ۳۵ نقطه برنامه‌های خاص قرآنی ویژه ماه مبارک اجرا می‌شود که صحنه برپایی محافل جزءخوانی و جلسات تفسیر قرآن کریم هستند.

وی با ذکر اینکه در هر شهر یک محفل جزءخوانی محوری وجود دارد، ادامه داد: محفل جزءخوانی محوری هر شهر با ارائه مبحثی از تفسیر قرآن همراه است که هر روز پس از تلاوت یک جزء، موضوعات ناظر به جزء تلاوت شده برای حاضرین بیان می‌شود؛ برای این منظور از اساتید تفسیر بهره‌مند شده‌ایم.


بیشتر بخوانید:


منصوری با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در دیدار با جامعه قرآنی مبنی بر توجه به مساجد به‌عنوان پایگاه‌های قرآنی، گفت: مقرر شده است که یک مسابقه حفظ جزء ۳۰ میان اهالی مساجد شهرستان برگزار شود که پس از برگزاری مسابقه در سطح مساجد، سه نفر از هر مسجد به مرحله شهرستانی این مسابقه راه می‌یابند و پس از برگزاری مسابقه این مرحله بعد از عید سعید فطر، برگزیدگان نهایی شهرستان معرفی و تجلیل خواهند شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بروجن بیان کرد: به‌جز ۳۵ نقطه یاد شده، ۱۶ مؤسسه قرآنی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی این شهرستان ویژه‌برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان اعم از محافل قرآنی، ختم قرآن کریم و جزءخوانی ویژه بانوان را برگزار می‌کنند که برخی از این مراکز از حضور مربی روحانی برای ارائه مباحث تفسیری بهره‌مند هستند.

منصوری با اشاره به اینکه از ابتدای ماه مبارک تا کنون چندین محفل انس با قرآن به نیت شادی روح دو روحانی شهید حادثه تروریستی صحن مطهر رضوی برگزار شده است، افزود: این رویه تا پایان ماه مبارک ادامه دارد و حداقل پنج محفل انس با قرآن دیگر نیز با حضور قاریان برجسته استان و شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.

تشکیل هسته‌های اولیه قرآنی در مسجد 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد متقی‌زاده، نماینده طرح هجرت در چهارمحال‌وبختیاری و امام جماعت مسجد فاطمیه(س) بروجن در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه جزءخوانی و تفسیر قرآن کریم برنامه ثابت روزانه این مسجد در ایام ماه مبارک رمضان است، اظهار کرد: این مراسم معنوی هر روز قبل از اذان مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

وی برگزاری مسابقه حفظ جزء ۳۰ را دیگر برنامه در دست اجرا در مسجد فاطمیه(س) بروجن برشمرد و گفت: این مسابقه قرآنی ویژه نوجوانان برگزار می‌شود؛ در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) یک محفل انس با قرآن با حضور دو چهره نوجوان قرآنی کشور در حوزه حفظ و قرائت که مهمان شهرستان و مسجد فاطمیه(س) هستند برگزار می‌شود، در این محفل از حضور حنانه خلفی، حافظ کل و سیدامیرعلی ناصری، قاری ممتاز نوجوان، در این محفل نورانی بهره‌مند خواهیم شد.

متقی‌زاده بیان کرد: برنامه مناجات هر شب از ساعت ۱۲ تا یک بامداد در محل مسجد برگزار می‌شود؛ همچنین امسال با بهبود شرایط کرونایی برگزاری اعتکاف رمضان که سفارش زیادی به آن شده است در دستور کار قرار دارد؛ این اعتکاف در قالب دانش‌آموزی برگزار می‌شود.

این روحانی فعال شهرستان بروجن با ذکر اینکه برنامه‌های مسجد فاطمیه(س) در پی تأکید رهبر معظم انقلاب در خصوص تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی با محوریت کارهای قرآنی دنبال می‌شود، ادامه داد: تا پیش از این تأکید رهبری، موضوعات سخنرانی معمولاً آزاد یا مناسبتی بود اما ماه رمضان امسال از حجت‌الاسلام سیدمحمد میرعلی اکبری نیز دعوت شده است تا بعد از هر جلسه جزءخوانی، این کارشناس مذهبی و راوی دفاع مقدس با محوریت جزء تلاوت شده به بیان تفسیر می‌پردازد. لذا تمام جلسات سخنرانی با محوریت قرآن کریم در حال برگزاری است.

متقی‌زاده به‌کار گیری برخی ابتکارات در محفل جزءخوانی روزانه را یادآور شد و بیان کرد: این محفل در هر روز با نام یک شهید والامقام شهرستان برگزار و ثواب تلاوت قرآن به روح مطهر شهید هدیه می‌شود، ضمن اینکه خانواده شهید نیز در محفل جزءخوانی حضور دارند و با یک افطاری ساده از حاضران پذیرایی می‌کنند که این طرح با استقبال بالای خانواده معظم شهدا مواجه شده است.

وی با اشاره به توصیه‌های رهبر انقلاب در خصوص حفظ قرآن کریم، تصریح کرد: بر این اساس، تلاش شده است که مبالغ خوبی برای تجلیل از برگزیدگان مسابقه حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم اهدا شود تا نوجوانان برای پیگیری حفظ تشویق شوند.

متقی‌زاده با تأکید بر اینکه ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای تشکیل هسته‌های اولیه قرآنی در مساجد است، گفت: اگر این اتفاق مبارک رقم بخورد، می‌توان به تحقق دغدغه دیگر رهبر انقلاب مبنی بر راه‌اندازی و تقویت جلسات خانگی قرآن نیز امید داشت. لذا می‌طلبد علاقه‌مندان به مباحث گوناگون قرآنی در محلات توسط مسجدی‌ها شناسایی و به سمت فراگیری هدایت شوند.

امام جماعت مسجد فاطمیه(س) بروجن گفت: طرح‌های قرآنی آغاز شده در ماه مبارک رمضان در این مسجد، پس از این ماه نیز پیگیری خواهد شد و در کنار برنامه‌های قرآنی قبلی مانند جلسه هفتگی قرآنی در روزهای دوشنبه، جلسه تلاوت و تفسیر قرآن کریم در منازل نیز برگزار و تقویت خواهد شد.

انتهای پیام
captcha