اعتقاد به معاد مدیران را از تصمیم‌های غیرصحیح مصون می‌کند
کد خبر: 4051545
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۴
حجت‌الاسلام پناهیان:

اعتقاد به معاد مدیران را از تصمیم‌های غیرصحیح مصون می‌کند

کارشناس مذهبی گفت: بیشتر از هرکسی اعتقاد به معاد برای مسئولان کشور لازم است و اگر مسئولان اعتقاد به معاد داشته باشند افق بلندتری خواهد داشت و بهتر تصمیم می‌گیرند. روزی همه جهانیان به این مهم خواهند رسید که یک مدیر باید به معاد اعتقاد داشته باشد و آنهایی که تصمیم‌گیری غیرصحیح دارند، چون اعتقاد به معاد در آنها قوی نیست.

حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار ایکنا، رویداد بزرگ «تا ابد زندگی» پنج شنبه شب، اول اردیبهشت، در محل بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا عابدینی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد شجاعی و با اجرای سیدبشیر حسینی و قرائت قرآن از سوی مهدی عادلی برگزار شد.

ضرورت درک صحیح از معاد

حجت‌الاسلام عابدینی، استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم با تسلیت شهادت حضرت امام علی(ع) درباره ضرورت توجه به معاد گفت: در معاد راجع‌به حقیقی‌ترین و واقعی‌ترین موضوعات صحبت می‌شود. درواقع معاد می‌خواهد بگوید دنیا همانند خواب است که ما در آن سیر می‌کنیم و هرچه که مشاهده می‌شود چیزی شبیه به خواب است، لذا اگر با این نگاه به دنیا بنگریم به تفاسیر و معانی بیشتری دست پیدا خواهیم کرد و آنهایی که طعم آن دنیا را چشیده‌اند تفاوت میان این دنیا و آخرت را کاملاً درک می‌کنند.

وی با بیان اینکه رابطه دنیا و آخرت یک رابطه تغییر ادراک است، افزود: می‌شود انسان در دنیا زیست کند اما زیستی شبیه به آخرت داشته باشد؛ حقیقت معاد واقعی‌ترین حقایق عالم است.

کارشناس حوزه دین و اندیشه با بیان اینکه باید حواسمان به حقیقت زندگی باشد، عنوان کرد: هرچه زندگی پیش می‌رود، معاد واقعی‌تر می‌شود به عبارت دیگر با ادراک صحیح از معاد می‌توان به این مهم پی برد که معاد پایان زندگی نیست بلکه آغاز زندگی است.

عابدینی عدم وابستگی به جسم دنیوی را از شروط اعتقاد به معاد عنوان کرد و در همین رابطه گفت: خداوند ماه مبارک رمضان را برای رهایی انسان از سلطه بدن قرار داده است و ارتباط ماه رمضان با معاد هم همین است و معاد یعنی اینکه انسان از سلطه بدن رها شود و انسان هرچقد از سلطه بدن رهایی یابد، حقیقت معاد را بهتر درک می‌کند.

وی بیان کرد: حقیقت معاد تغییر در ادراک است و در معاد حقیقت توحید آشکار می‌شود. اگر باور ما نسبت به معاد شکل بگیرد نگاهمان به عالم هستی شکل خواهد گرفت.

باید بدانیم از کجا می‌آییم و به کجا می‌رویم

سیدمحمد شجاعی، به عنوان سخنران دوم با بیان اینکه کتاب تا ابد زندگی به حیات جاودانه انسان اشاره می‌کند و خداوند متعالی بارها فرموده انسان تمام نمی‌شود و انسان جاودانه است، گفت: انسان باید بداند از کجا آمده و به کجا می‌رود و اگر نداند، نمی‌تواند خود را آماده کند. خداوند فردی را که به علوم دنیایی فقط علاقه دارد و نمی‌داند قرار است به کجا برود را جاهل می‌داند.

وی افزود: واقعاً حیف است انسان معاد را درک نکند و نداند کجا قرار است برود. طبق روایات رابطه دنیا با آخرت مانند رابطه جنین با رحم مادر است؛ دنیا مانند رحم دوم است که برای ورود به آن دنیا از آن خارج خواهیم شد.

کارشناس مسائل دینی بیان کرد: همانطور که مادر تلاش می‌کند تا جنینش سالم متولد شود ما هم باید تلاش کنیم با سلامت از رحم دنیا متولد شویم تا وارد آن دنیا شویم.

شجاعی با بیان این مطلب که وقتی آخرت را نفهمیم از رحمت خداوند دور خواهیم شد و برای بهره‌مندی از رحمت الهی باید ابدیت‌شناسی را مورد توجه قرار دهیم. اظهار کرد: باید تلاش کنیم همانند انبیاء یاد معاد را در قلب خودمان جا دهیم و آن را مدام به یاد داشته باشیم.

اعتقاد به معاد برای مسئولان ضروری است

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان سخنران پایانی این مراسم درباره اهمیت معاد گفت: معاد و اعتقاد به معاد بیشترین فایده را در دنیا برای انسان ظاهر می‌کند و وقتی انسان به معاد اعتقاد داشته باشد، نگاه بلندی خواهد داشت و با همین نگاه بلند مسیر درست را پیدا خواهد کرد.

وی افزود: بیشتر از هرکسی اعتقاد به معاد برای مسئولان کشور لازم است و اگر مسئولان اعتقاد به معاد داشته باشند افق بلندتری خواهد داشت و بهتر تصمیم می‌گیرند. روزی همه جهانیان به این مهم خواهند رسید که یک مدیر باید به معاد اعتقاد داشته باشد و آنهایی که تصمیم‌گیری غیرصحیح دارند، چون اعتقاد به معاد در آنها قوی نیست.

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت پیاده‌سازی الگوی حکمرانی مردمی مسجدمحور تاکید کرد: وقتی می‌گوییم گناه، باید گناه‌های بزرگ متصور شود نه گناهانی مانند بدحجابی و یا وقتی می‌گوییم ثواب باید ثواب‌های بزرگ متصور شود. معاد، عقل را فربه‌تر می‌کند و اثرش را ظاهر خواهد کرد. امیرالمؤمنین(ع) وقتی می‌خواستند توصیه‌ای کنند همیشه معاد را مطرح می‌کردند. هرکسی معاد را باور داشته باشد دوراندیش خواهد بود و فرد دوراندیش برنامه‌ریزی راهبردی خواهد داشت.

کارشناس مسائل مذهبی با تأکید براینکه باید از سنین کودکی به فرزندان درباره معاد توضیح داد، گفت: کشور با یک عقل و درایت دقیق اداره می‌شود و عقل و درایت تحت سایه معاد محقق خواهد شد.

پناهیان با اشاره به عدم اعتقاد کشورهای غربی به معاد گفت: اگر همین الان قدرت نظامی غرب را از آنها بگیرید تکنولوژی نجاتش نمی‌دهد و غربی‌ها با همین قدرت نظامی قتل عام و غارت می‌کنند تا بتوانند ادامه حیات بدهند، در صورتی که اگر به معاد اعتقاد داشتند بدون قتل و بدون غارت ادامه حیات می‌دادند نه با قدرت نظامی.

وی بیان کرد: روش زندگی انسان بدون توجه به معاد جواب نمی‌دهد. اگر رئیس جمهور معاد نداشته باشد وقتی چندصد نفر در نیجریه کشته شوند بعد از دوهفته پیام می‌دهد اما وقتی دو سه نفر در فرانسه کشته می‌شوند همان دقیقه پیام می‌دهد.

در پایان این مراسم از کتاب تا ابد زندگی رونمایی شد و احمد بابایی شعرسرایی کرد.

انتهای پیام
captcha