برگزاری محافل انس با قرآن از ابداعات حاج حسین علمی است
کد خبر: 4052674
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
نکوداشت حاج حسین علمی/4

برگزاری محافل انس با قرآن از ابداعات حاج حسین علمی است

مشاور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر‌کل پیشین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: یکی از ابداعات و خدمات استاد حسین علمی در جامعه قاریان قرآنی مشهد، برگزاری محافل انس با قرآن بود که تا پیش از ایشان چنین عنوانی را به خود نداشت.

سیدسعید سرابی، معاون اسبق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی

حاج حسین علمی، پیشکسوت قرآنی مشهدی و یکی از فعالان دهه ۶۰ و ۷۰ در حوزه فعالیت‌های قرآنی است، که اجرای خوب ایشان باعث شده بود که نهادهای قرآنی در شهرهای مختلف از ایشان برای اجرای برنامه‌های قرآنی نیز دعوت به عمل آورند، به مناسبت برگزاری نکوداشتی جهت قدردانی از چند دهه خدمات قرآنی این پیشکسوت قرآنی مشهدی، ایکنای خراسان رضوی، گفت‌وگویی با سیدسعید سرابی، مشاور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر‌کل پیشین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، داشته است، که در ادامه می‌خوانیم:

ایکنا- آشنایی شما با حاج حسین علمی به چه زمانی بازمی‌گردد؟

آشنایی من با ایشان به دوران کودکی باز می‌گردد و از همان دوران نسبت به ایشان ارادت داشته و همچنان نیز دارم و شاید اینگونه بتوان گفت که در سال‌ 68 که جامعه قاریان قرآنی مشهد تأسیس شد ایشان جزو ستون‌ها و هیئت اصلی تشکیل دهنده جامعه قاریان قرآن مشهد بودند، به گونه‌ای که در همان دوران ابتدایی بیش از پنج دوره عضو هیئت مدیره این گروه بودند.

ایکنا- اگر بخواهید از ویژگی‌های این استاد پیشکسوت نام ببرید، به چه ویژگی‌هایی اشاره می‌کنید؟

البته که حاج حسین علمی نسبت به سایر اساتید قرآنی، دارای ویژگی‌هایی هستند که مختص شخصیت ایشان است که در این میان می‌توان گفت اولاً اینکه ایشان از همان سال‌های ابتدایی ارتباط خوبی با جوانان و نوجوانان داشتند و به سبب همین ارتباط خوب بود که قاریان نوجوان تمایل زیادی داشتند که در جلسات ایشان شرکت کنند و یا اینکه با ایشان در ارتباط باشند.

به یاد دارم که در آن زمان در جمع نخبگان جامعه قاریان قرآن بین قاریان این موضوع که جزو شاگردان استاد علمی باشند، یک امتیاز برای آن‌ها محسوب می‌شد و به همین دلیل همه افراد به دنبال این بودند که به نوعی خود را به عنوان شاگرد ایشان مطرح کنند.

همچنین ضمن اینکه ایشان از پختگی و نخبگی لازمی در امور تخصصی تلاوت برخوردار بودند، استادی ایشان نیز برای همگان شناخته شده بود و همواره جوانان و نوجوانان را به خوبی درک می‌کردند و ارتباط با نشاطی با آن‌ها داشتند.

ایکنا- به نظر شما از دیگر ویژگی‌های خاص استاد علمی چه ویژگی‌هایی می‌تواند باشد؟

همچنین یکی دیگر از امتیازات ویژه این استاد بزرگوار این است که علی‌رغم اینکه ایشان در مقام استادی بودند، محافل قرآنی را که در مشهد برگزار می‌شد را با نشاط و شادابی خاصی اداره و اجرا می‌کردند، به گونه‌ای که جلسات قرآنی دهه 70 که در مشهد با اجرا و اداره ایشان تشکیل و برگزار می‌شد پس از سال‌ها تأسیس و فعالیت تبدیل به الگویی برای جلسات قرآنی در سطح کشور شد و من این تأثیر گذاری را هرگز فراموش نمی‌کنیم.

در واقع جلسات قرآنی سراسر کشور توسط جامعه قاریان قرآنی شهر مشهد و توسط شخص استاد حاج حسین علمی تشکیل شده است. در سال‌های دهه70 ایشان این جلسات را به گونه‌ای برگزار می‌کردند که این جلسات تبدیل به یک محافل بسیار جذاب برای جوانان و نوجوانان در کشور شده بود و شاید مهم‌ترین رسانه قرآنی آن زمان همین محافل قرآنی بود که قطعاً یکی از ستون‌های اصلی این محافل استاد حاج حسین علمی بودند.

از دیگر ویژگی‌های شخصیتی استاد علمی، می‌توان به تواضع و فروتنی ایشان اشاره کرد. به هر حال خاندان بزگوار حاج حسین علمی از خاندان برجسته قرآنی در سطح کشور هستند، مرحوم پدر و مرحوم برادر ایشان از مراجع عظام تقلید بودند، برادر دیگر ایشان نیز از فعالان برجسته قرآنی کشور بشمار می‌روند و در حقیقت تواضع و وارستگی از صفات این خاندان بزرگ است و استاد علمی نیز از این جهت زبانزد هستند.

ایکنا- آیا خاطراتی از حضور خود در محافل استاد علمی به یاد دارید؟

بله، خاطرم هست که در اوایل دهه 70 که نوجوان بودم، جلساتی در ماه مبارک رمضان در مسجد کرامت برگزار می‌شد و تا نیمه‌های شب و نزدیک به سحر ادامه داشت و با وجود آنکه نوجوان بودم و درس می‎خواندم و باید صبح به مدرسه می‌رفتم اما از برادرم می‌خواستم که مرا به مسجد کرامت ببرد تا در این جلسات شرکت کنم.

در حقیقت یکی از دلایل حضور جوانان و نوجوانان در این جلسات علاوه بر علاقه به مباحث قرآنی، شخص حاج حسین علمی یکی دیگر از دلایل حضور آن‌ها در این محافل بود، زیرا ایشان شخصی شاداب و با نشاط بودند و با رفتار خوبی که داشتند ما جوانان و نوجوانان را به خود جذب می‌کردند.

روحیه استغنایی حاج حسین علمی در حوزه فعالیت‌های قرآنی را باید یکی دیگر از ویژگی‌های ایشان دانست. در واقع این استاد عزیز علاوه بر اینکه استادی خوب و توانمندی بودند، افتخارات قرآنی بسیاری داشتند، محافل قرآنی مختلفی را با مهارت خاصی اجرا می‌کردند و شاگردان زیادی را هم تربیت کرده‌اند اما معمولاً ایشان را به لحاظ مالی، فردی مستغنی مشاهده می‌کردیم که این ویژگی نیز از امتیازات خاص ایشان محسوب می‌شد.

در حقیقت اجرای محافل و مجالس قرآنی از ابداعات ایشان است که به نوعی تا پیش از اینکه محفل انس با قرآن توسط ایشان برگزار شود، چنین عنوانی در کشور نداشتیم و به راستی که این کار از خدمات ایشان در جامعه قرآنیان مشهد محسوب می‌شود و این محافل را نشاط معنوی خاصی برگزار می‌کردند.

همچنین تسلط کامل ایشان به زبان عربی نیز از دیگر ویژگی‌های استاد علمی است که باید به آن اشاره کرد، زیرا ایشان تا سن نوجوانی در نجف اشرف زندگی می‌کردند و سپس به ایران آمدند.

انتهای پیام
captcha