قرآن؛ گرمابخش کانون خانواده‌های شهرکردی
کد خبر: 4053989
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷

قرآن؛ گرمابخش کانون خانواده‌های شهرکردی

یک روحانی فعال قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری به تشریح سوابق فعالیت‌های قرآنی در شهرکرد و معرفی برخی محافل قرآنی در منازل و مساجد این شهر پرداخت.

البرز رئیسی،  روحانی فعال قرآنی در شهرکرد

حجت‌الاسلام والمسلمین البرز رئیسی، جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به سابقه فعالیت‌های قرآنی خود از سال ۶۷ تا کنون، اظهار کرد: در آن زمان برنامه حزب‌خوانی قرآن در شهرکرد آغاز شد و جلسات با بیش از صد نفر در مکتب قرآن خیابان مولوی تشکیل می‌شد که نیروهای قرآنی فراوانی با همت استاد مجدزاده تربیت شدند و امروز جزو حافظان و قاریان و اساتید قرآنی استان هستند.

وی با تأکید بر اقبال عمومی خانواده‌ها و به‌ویژه فرزندان به کلاس‌ها و محافل قرآنی مکتب قرآن، ادامه داد: از حدود ۱۷ سال پیش تا پیش از کرونا، به همت همین خانواده‌ها، جلسات خانگی قرآنی یکشنبه شب‌ها در سطح خویشان و اقوام برگزار می‌شد که به دلیل شرایط کرونایی محدود شد؛ این جلسات برکات فراوانی برای آنان داشت و تلاوت قرآن را در این خانواده‌ها نهادینه و افراد را با مبانی سبک زندگی قرآنی آشنا و مأنوس ساخت و اکثر فرزندان توانستند به برکت قرآن مدارج عالی علمی را طی کنند و امروز افراد موفقی هستند.

رئیسی با اشاره به یک جلسه هفتگی ۳۴ ساله قرآن در منازل شهرکردی‌ها، بیان کرد: این محفل قرآنی چهارشنبه شب‌ها میزبان عموم مردم شهرکرد بود و مسئولان ارشد استان از جمله نماینده ولی‌فقیه و استاندار و مدیران در این جلسات یک و نیم ساعته شرکت داشتند و علاوه بر تلاوت و استماع قرآن کریم، از مباحث تفسیری نیز بهره‌مند می‌شدند؛ پیش از ایام کرونایی این جلسات با نامگذاری از سوی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد با عنوان جلسات قرآنی خضر نبی برگزار می‌شد که متأسفانه به دلیل شرایط کرونایی تعطیل شد.

این روحانی فعال استان تصریح کرد: خانواده‌ها خود را مقید می‌دانستند که در این جلسات فعالانه حضور داشته باشند و هیچ مهمانی یا برنامه‌ای را برای چهارشنبه شب‌ها قرار ندهند تا با فراغ بال در جلسات قرآن حاضر شوند؛ این جلسات خانگی قرآنی و معرفتی باعث شد که تقید دینی و انقلابی مردم ارتقا یابد و در اعمال عبادی و سیاسی و اجتماعی نظیر خمس و زکات، حضور در نماز جمعه، شرکت گسترده در انتخابات و راهپیمایی‌ها و غیره اهتمام داشته باشند و به دنبال آن شاهد رونق جلسات قرآنی در مساجد بودیم.

رئیسی با ذکر اینکه طبق آمار تا پیش از کرونا ۱۷۰ جلسه خانگی قرآن در سطح شهرکرد بر پا می‌شد، افزود: شرایط کرونایی برگزاری این گردهمایی‌های قرآنی را با مشکل مواجه ساخت.

وی با اشاره به تدوین سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان توسط جمعی از کارشناسان و اساتید قرآنی استان در سال ۹۶، گفت: این سند در دو افق ۱۴۰۰ و ۱۴۰۴ تعریف شد اما مورد توجه و دقت قرار نگرفت که امید است این سند که تمام اقشار جامعه را پوشش می‌دهد، دوباره مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی با تصریح اینکه از جلسات حزب‌خوانی که از سال ۶۷ دایر بود اکنون ۳۶۰۰ نیروی پای کار برای فعالیت‌های قرآنی مشغول تلاش هستند، افزود: یکی از کارها این است که ۱۲۰ حزب قرآن کریم را تکثیر و در بین خانواده‌ها و خویشاوندان خود توزیع می‌کنند و پیوسته ختم‌های دسته‌جمعی اتفاق می‌افتد.

امام جماعت مسجد امام علی(ع) گودال چشمه شهرکرد بیان کرد: این مسجد از سال ۷۵ تا کنون هر صبح بعد از نماز، میزبان جزءخوانی روزانه قرآن کریم است و در ایام کرونایی نیز با حفظ فاصله اجتماعی تعطیل نشد و خانواده‌ها استقبال خوبی از این جلسات ثابت دارند. همچنین ارائه مباحث تفسیری در روزهای جمعه و پرداختن به مباحث صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه از دیگر برنامه‌های این مسجد است.

مسئول کانون فرهنگی هنری شبستان نور مسجد امام علی(ع) با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی، گفت: مساجد تنها جایگاه اقامه نماز نیستند بلکه فعالیت‌های قرآنی نیز باید در رأس کار مساجد قرار گیرد که مسجد امام علی(ع) در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

رئیسی تأکید کرد: از رسانه‌ها به‌ویژه خبرگزاری ایکنا انتظار می‌رود که جلسات خانگی قرآن و محافل قرآنی مساجد را به‌صورت قوی و پررنگ انعکاس دهد چرا که این کار باعث تشویق فعالان قرآنی می‌شود.

انتهای پیام
captcha