چرا روز قدس، روز فلسطین نشد؟
کد خبر: 4054216
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
منیر شفیق در بیروت تبیین کرد؛

چرا روز قدس، روز فلسطین نشد؟

منیر شفیق، نویسنده فلسطینی در نشستی به مناسبت روز جهانی قدس در مرکز فرهنگی امام خمینی(ره) بیروت، چرایی نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به نام روز قدس از سوی امام خمینی(ره) را تبیین کرد.

چرا روز قدس، روز فلسطین نشد؟به گزارش ایکنا از لبنان؛ این اندیشمند و نظریه‌‌پرداز فلسطینی گفت: زمانی که امام خمینی(ره) در 13 رمضان سال 1979، آخرین جمعه ماه رمضان را روز جهانی قدس اعلام کرد، توجهم به این مرد مسن شجاع که انقلاب اسلامی را رهبری و نظام شاه را سرنگون کرد، جلب شد، او رهبری بسیار دقیق در اعلام موضع و گرفتن تصمیم مناسب در زمان مناسبش بود.

منیر شفیق افزود: با اعلام این دعوت امام(ره)، تلاش کردم که بفهمم راز این دعوت چیست و چرا آن زمان و چرا فقط امام خمینی(ره) داعیه‌دار این دعوت بود و رهبران فلسطینی و دیگر رهبران انقلابی جهان آنچه را که امام(ره) دید، ندیدند.

این نویسنده فلسطینی تصریح کرد: آنچه را امام در آن زمان به تنهایی دید، ما و شما امروز می‌بینیم، ما و میلیون‌ها نفر، امروز روز قدس را از صمیم قلب گرامی می‌داریم تا به دعوت امام لبیک بگوییم و قطب‌نما را به سمتی که درست است و گریزی از آن نیست، هدایت کنیم.

شفیق ادامه داد: امام قدس را انتخاب کرد تا نشان دهد این انتخاب اتفاقی نیست؛ بلکه بیانگر نگاهی عمیق و درکی دقیق نسبت به جایگاه قدس در عقیده امت است، به علاوه این مکان شرایط و وضعیتی خاص دارد و همه مشکلات و رنج‌های امت را در خود جمع کرده است.

وی تأکید کرد: قدس در درگیری‌های بیت‌المقدس، جایگاهی مرکزی و استراتژیک دارد. قدس به معنای فلسطین است و سرنوشت فلسطین از سرنوشت قدس جدا نیست.

منیر شفیق بیان کرد: این جایگاه محوری قدس که امروز می‌بینیم؛ در سال 1979 و پیش از آن وجود نداشت و قدس در زمانی که امام، آخرین جمعه ماه رمضان را روز جهانی قدس اعلام کرد، موقعیت محوری کنونی را نداشت.

وی همچنین اظهار کرد: این تحولاتی که امروز می‌بینیم و درگیری‌ها در قدس نباید غافلگیرکننده باشد، امام خمینی از سال 1979 این تحولات را پیش بینی و امت را برای مقابله با آن آماده کرد. امروز پس از 43 سال در آخرین جمعه رمضان روز قدس گرامی داشته می‌شود.

گفتنی است، منیر شفیق (ابوفادی) متفکر، نویسنده و فعال سیاسی فلسطینی، در سال ۱۹۳۴ میلادی( به گفته برخی منابع دیگر ۱۹۳۶ میلادی) در قدس در خانواده‌ای مسیحی متولد و در سنین نوجوانی با بحران اشغال فلسطین مواجه شد.

وی اواخر دهه هفتاد میلادی با اوج‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی‌ به صورت رسمی مسلمان شد. او آثار فراوانی نوشته است.

انتهای پیام
captcha