یزد نوین و چشم‌انداز گردشگری یزد
کد خبر: 4055618
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴

یزد نوین و چشم‌انداز گردشگری یزد

در نشستی با عنوان «یزد نوین و چشم انداز گردشگری یزد» نقش محوری دانشجویان در توسعه گردشگری و راهکارهایی برای بهره‌مندی از حضور این قشر مورد بررسی قرار گرفت.

یزد نوین و چشم‌انداز گردشگری یزدبه گزارش ایکنا از یزد، ششمین دوره سلسله نشست‌های چشم انداز صنعت گردشگری در ایران با عنوان «یزد نوین و چشم انداز گردشگری یزد» و محوریت بررسی نقش دانشجویان در توسعه گردشگری با همکاری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان یزد برگزار شد.

در این نشست که احمدآخوندی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، احسان دهقانی معاون برنامه ریزی ستاد خدمات سفر کشور، عباس بیگدلی دبیر جامعه هتلداران کشور، سید امیر ناصر طباطبایی خزانه دار جامعه هتلداران کشور، فاطمه سعادتجو، محمدرضا دهقانی رئیس و معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان یزد حضور داشتند، تعدادی از دانشجویان فعال حوزه گردشگری به بیان مشکلات و دغدغه‌های این قشر پرداختند که در ادامه می‌خوانید: 

فاطمه سعادتجو، رئیس جهاددانشگاهی استان یزد در این نشست بر استفاده بهینه از این نشست‌ها و جلسات تأکید کرد و گفت: سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی متولی برگزاری چنین جلساتی است و امیدواریم بتوانیم اقدامات مؤثری در صنعت گردشگری داشته باشیم و نتیجه آن برکاتی برای گردشگری استان باشد.

محمدرضا دهقانی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان یزد نیز در این نشست گفت: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد دانشگاهی که فعالیت‌های فرهنگی را در دانشگاه‌های استان دنبال می‌کند، رویکرد خود را به برنامه‌ها و فعالیت‌های بین دانشگاهی قرار داده است و لذا برنامه‌ها متمرکز بر یک دانشگاه خاص استان نیست.

وی ادامه داد: گردشگری یکی از برنامه‌های مهم دولت در استان یزد است که مهران فاطمی، استاندار یزد نیز بر آن تأکید دارند و در بازدید از این نهاد بر ورود جهاددانشگاهی در حوزه صنعت گردشگری تأکید کردند. در حوزه فرهنگی تلاش کردیم تسهیل‌گر حضور دانشجویان در بحث گردشگری باشیم.

راه‌اندازی باشگاه دانشجویی گردشگری در یزد

دهقانی از راه‌اندازی باشگاه دانشجویی گردشگری خبر داد و گفت: این باشگاه تلاش دارد کانون‌ها و تشکل‌ها و انجمن‌های علمی در دانشگاه‌های مختلف استان بر روی گردشگری و ایران‌شناسی اقدام مؤثری داشته باشند و در راستای توسعه گردشگری آنها را گردهم آورده و هم‌افزایی بین آنها ایجاد کند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان یزد افزود: هدف مهم در این باشگاه این است که انجمن‌های مختلف را گردهم جمع و تلاش آنها را هدفمند کنیم در راستای دستیابی به اهدافی که در صنعت گردشگری استان مد نظر است. 

یزد نوین و چشم‌انداز گردشگری یزد

داوود دهقانی، نائب رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان یزد نیز که از سال 86 در زمینه گردشگری فعالیت دارد در این نشست گفت: راهنمایان و افرادی که به نوعی با این بخش در ارتباط هستند، نقش مؤثری می‌توانند ایفا کنند و در بحران‌های مختلف در این زمینه نقش راهنما پررنگ بوده است. در واقع راهنمایان گردشگری ویترین یک شهر و کشور هستند اما متأسفانه به نقش آنها بهایی داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: ضعف اساسی که در صنعت گردشگری وجود دارد اینکه در جذب توریست موفق نبوده‌ایم و یک مطالعه دانشگاهی در زمینه اینکه چرا گردشگران به ایران نمی‌آیند، نشان می‌دهد توریست‌ها به دلیل ترس از ایران به این کشور سفر نمی‌کنند.

ایران امن را معرفی کنیم

دهقانی با اشاره به اینکه متأسفانه در زمینه محتوایی ضعیف هستیم پیشنهاد داد: می‌توان محتوایی به چند زبان مختلف منتشر و ایران امن را به دنیا معرفی کنیم، ولی این اقدام صورت نگرفته و حجم وسیعی از گردشگران که سفر می‌کنند، ایران را انتخاب نمی‌کنند.

سید امیرناصر طباطبایی، خزانه‌دار جامعه هتلداران کشور، نیز در این نشست با اشاره به اینکه مأموریت دانشگاه کاملاً مشهود است و در زمینه تربیت  نیروی متخصص  گام بر می‌دارد گفت: متأسفانه شهوت مدرک در رده‌های مختلف وجود دارد و مدرک‌گرایی مطرح است و با کم شدن تعداد دانشجو، دانشگاه‌های ما برای جذب دانشجو رقابت ناسالم دارند که این اقدام راه به جایی نخواهد برد.

وی ادامه داد:‌ اکنون دانشجو سرفصل در اختیار دارد و به تحصیل می‌پردازد این در حالی است که باید دانشجو از رشته انتخابی خود شناخت داشته باشد و به تحصیل مشغول شود، یک فرد تحصیل کرده باید بتواند در مراکز مربوط به گردشگری حضور داشته و نسبت به کارآموزی اقدام کند و لذا دانشگاه باید در زمینه تربیت نیروی متخصص  در رشته‌های مختلف بویژه گردشگری تلاش بیش از این داشته باشد.

یزد نوین و چشم‌انداز گردشگری یزد

طباطبایی افزود: امروز آغوش صنف ما بر روی دانشگاهیان باز است و آمادگی جذب همه فارغ التحصیلان را داریم و البته آمادگی خود را برای تغییر سرفصل‌ها در دانشگاه و آموزش رایگان دانشجویان اعلام می‌کنیم.

عباس بیگدلی، دبیر جامعه هتلداران کشور نیز در این نشست گفت: عمده مشکلات به نیروی انسانی و نیروی انسانی آموزش‌دیده بر می‌گردد و این مشکل به حدی رسیده که در این حوزه از نیروهای انسانی خارج از کشور استفاده کنیم چون در برخی از نقاط کشور دچار مشکلاتی هستیم.

وی با اشاره به اینکه یزد در بسیاری از حوزه‌های گردشگری پیشرو است گفت: حضور و انسجام بخش‌های مختلف گردشگری در یزد باعث شده پیشرو باشد، و همچنین دغدغه استاندار محترم یزد نیز در این زمینه مؤثر بوده و لذا می‌طلبد یزد در زمینه گردشگری در حوزه علمی و اجرایی نیز پیشرو باشد.

نیازمند نگاه‌های مطالبه‌گرایانه هستیم

بیگدلی ادامه داد: اینکه موضوعات کارآموزی و کارورزی به ترم‌های آخر محدود می‌شود، درست نیست چرا که باعث می‌شود معمولاً دانشجویان این حس را داشته باشند، که در حوزه مدیریتی آماده فعالیت هستند، این در حالی است که در حوزه اجرایی و میانی حوزه‌های مختلف گردشگری نیازمند حضور دانشجویان هستیم که بتوانند کمک کنند.

وی بر ارتباط بیش از پیش دانشگاه و صنعت بویژه در استان یزد تأکید کرد و گفت: تاکنون اتفاقات خوبی در یزد رخ داده و یزد می‌تواند در این زمینه الگو باشد و به سطح کشور تعمیم دهد.

دبیر جامعه هتلداران کشور گفت: ما نیارمند نگاه‌های مطالبه‌گرایانه هستیم و دانشجو باید نگاه مطالبه‌گر داشته باشد تا دست اندرکاران را به این سمت سوق دهند که کارهای جدیدی ارائه دهند.

وی ادامه داد: ما درخواست داریم سیاست‌های کلی نظام در حوزه گردشگری را داشته باشیم همان گونه که در برخی صنعت‌ها وجود دارد و  متأسفانه در حوزه گردشگری از این قسمت محروم هستیم  و این موضوع باعث می‌شود نگاه سلیقه‌ای و بخشی و جزیره‌ای داشته باشیم چرا که گردشگری نگاه فرابخشی است. 

یزد نوین و چشم‌انداز گردشگری یزد

محمد مهدی رجایی‌فر، مسئول دفاتر خدمات مسافرتی نیز در این نشست گفت: دفاتر خدمات مسافرتی به عنوان حلقه واسط هستند بین مهمانان و ارائه دهندگان خدمات که راهنمایان گردشگری، بومگردی‌ها و هتل‌ها هستند، فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: تعامل خوبی باید بین دانشگاه و دولت و بخش خصوصی باشد زمانی که دانشگاه، میراث فرهنگی و بخش خصوصی در کنار هم قرار گیرد اتفاقات خوبی در گردشگری خواهد افتاد  و در یزد این اتفاق افتاده است. ثبت جهانی یزد غیرممکن بود اگر بخش خصوصی وجود نداشت. لذا این تعامل باید بیشتر از این باشد و دانشگاه می‌تواند میزبان برگزاری رویدادها، نشست‌های مختلف و تخصصی در حوزه گردشگری باشد و با دعوت از افراد توانمند و متخصص دوره‌های تقویتی برای فعالان گردشگری و دانشجویان برگزار کند.

به مدرک‌گرایی بسنده نشود

رجایی فرد بر برگزاری استارتاپ ها تأکید کرد و با اشاره به نقش دانشجویان و انتظار آنان افزود: دانشجو انتظار دارد راه را برای او ترسیم کنیم که در کدام قسمت فعالیت داشته باشد و ترسیم راه دانشجو دست ما است و نباید صرف مدرک گرایی بسنده شود. متأسفانه بیشتر به بحث علمی پرداخته می‌شود و کمتر به بحث کاربردی و کاربینی و کارورزی توجه لازم صورت می‌گیرد و حتی در برخی دانشگاه‌ها برخی دروس ارائه نمی‌شود.

وی از نداشتن رسانه واحد در حوزه گردشگری در استان یزد انتقاد کرد و گفت: دانشگاه می‌تواند در رسانه موفق گردشگری به ما کمک کند.

رجایی فرد نبود تعریف درستی از رشته‌های تخصصی در حوزه گردشگری را از دیگر مشکلات بیان کرد و از تشکیل کمیته‌های تخصصی 22 گانه در یزد خبر داد و گفت: دانشجویان بر اساس علاقه می‌توانند با کمیته‌ها همکاری و استعدادها و نظرات و ایده‌ها را پرورش دهند.  

باصولی، مهدی مهاجان، فرزانه پورچیت ساز نیز از دیگر دانشجویان فعال در حوزه گردشگری مورادی را بیان کردند و حسینی زاده فعال گردشگری در  حوزه صنایع دستی نیز بر غفلت از این بخش انتقاد و خواستار توجه بیش از پیش شد.

یزد نوین و چشم‌انداز گردشگری یزد

احسان دهقانی معاون برنامه ریزی ستاد خدمات سفر کشور، نیز در این نشست گفت: رشدگردشگری در آینده بحث حل مسائل رودروایسی‌ها می دانم، توسعه گردشگری یزد با یکسری محدودیت‌هایی مواجه است چرا که استانی کویری و خشک بوده که باید در شب گردشگری رونق داشته باشد و در فضای مدیریتی، زیست شب گردشگری یک علامت سوال بزرگ و عجیب به نظر می‌رسد.

وی بر طراحی جدول سالانه رویدادهای گردشگری در کشور و استان تأکید کرد و گفت: می توان این جدول را با تمرکز به یزد در سطح کشور گسترش داد، اما باید مواردی را در نظر گرفت و آن اینکه این رویدادها آن تایم باشد، شبه تفاهمی با هویت شهرما داشته باشد، از حالت جشن و سوگ به جشنواره و سوگواره تبدیل شود وجریان‌ها مردمی باشد.

بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در گردشگری

احمد آخوندی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز دراین نشست گفت: دانشگاه نقش آموزش را بر عهده دارد و آموزش محور توسعه و پیشرفت همه جوامع است و لذا استان می‌تواند با آموزش به هر در جه‌ای نزدیک شود.

وی ادامه داد: دانشجویان در وهله اول باید خوب درس بخوانند و دانشگاه در زمینه تربیت نیروی متخصص اهتمام ورزد و دروس باید به صورت کاربردی ارائه شود تا در زمینه تربیت نیروی متخصص هر رشته موفق باشیم.

آخوندی بر سفرهای علمی دانشجویان به مناطق مختلف تأکید کرد و گفت: این اقدام می تواند گردشگری داخلی را رونق بخشد و دیگر نکته مهم توجه به دانشجویان غیربومی است چرا که می توانند پس از تحصیل به عنوان مبلغ در توسعه گردشگری و جذب گردشگر مؤثر باشند.

وی بر فعالیت های پژوهش محور تأکید کرد و افزود: دانشجویان باید نسبت به موضوعات متناسب با نیاز روز پژوهش داشته باشند و دراین صورت و قطعاً جامعه در قالب حمایت معنوی و مادی به آنها کمک می کند.

آخوندی نقش فناوری‌های نوین در گردشگری و بهره‌مندی از دانشجویان دیگر رشته‌ها در این زمینه را یادآور شد و بیان کرد: دانشگاه می‌تواند این ارتباط را شکل داده و از دانشجویان دیگر رشته‌ها کمک بطلبد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد بر ارتباط با تشکل های بین المللی تأکید کرد که باید در دانشگاه شکل گیرد.

انتهای پیام
captcha