تلاوت ۴۰ قاری ملی در آیین ترتیل‌خوانی حرم بانوی کرامت
کد خبر: 4055877
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰

تلاوت ۴۰ قاری ملی در آیین ترتیل‌خوانی حرم بانوی کرامت

رئیس اداره تبلیغات حرم مطهر کریمه اهل‌ بیت(ع) گفت: در مراسم ترتیل‌خوانی عمومی حرم مطهر از 44 قاری برجسته کشوری بهره‌مند شدیم که 26 نفر از استان قم و 18 قاری نیز از تهران و سایر شهرستان‌ها بودند که هر کدام بین یک تا 17 بار به تلاوت پرداختند.

 آیین ترتیل‌خوانی حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، مراسم ترتیل‌خوانی عمومی حرم مطهر بانوی کرامت از بزرگترین و قدیمی‌ترین آیین‌های ترتیل‌خوانی جمعی کشور است که در طول ماه مبارک رمضان با حضور پرشور زائران و مجاوران حرم بانوی کرامت برگزار و با پخش از رسانه ملی از پر مخاطب‌ترین برنامه‌های ترتیل‌خوانی کشور است.

حجت‌الاسلام محمدباقر مشکاتی، رئیس اداره موزه فاطمی طی سخنانی اظهار کرد: قدمت و دیرینگی آیین ختم قرآن جمعی یا جمع‌خوانی قرآن در بارگاه فاطمی به سبک ساده و سنتی مربوط به دوره ایلخانی یعنی بیش از ۸۰۰ سال بوده و به سبک جدید و باشکوه مربوط به دهه 70 شمسی یعنی بیش از ۳۰ سال است و این پیشینه طولانی و عمیق، پیشگامی، الگودهی و جریان‌سازی اثرگذار قرآنی آستان مبارک حضرت فاطمه معصومه(س) را در ایران اسلامی و جهان اسلام نشان می‌دهد.

وی افزود: شیعیان و پیروان قرآن و عترت، مصحف‌های شریف قرآن را وقف این بقعه مبارک می‌کردند تا در فضیلت و پاداش ختم قرآن توسط زائران و مجاوران بارگاه فاطمی سهیم باشند؛ از این‌رو وجود قرآن‌های خطی متعلق به قرون نخستین و میانی دوران اسلامی در موزه آستان مقدس فاطمی، حکایت از دیرینگی و سبقه تاریخی آیین «ختم قرآن» در این آشیانه عترت و حرم اهل بیت(ع) دارد.

رئیس اداره موزه فاطمی بیان کرد: امسال بعد از دو سال که این آیین سنتی و با شکوه به خاطر شیوع ویروس کرونا به‌صورت غیر حضوری برگزار می‌شد به خاطر فروکش کردن این بیماری در ماه مبارک رمضان با حضور مردم برگزار شد و مورد استقبال زائران و مجاوران قرار گرفت.

حسن فرقانی، رئیس اداره تبلیغات حرم مطهر بانوی کرامت نیز طی سخنانی از برگزاری چهار دوره ترتیل‌خوانی حضوری در ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت خبر داد و اظهار کرد: ترتیل‌خوانی عمومی، ترتیل‌خوانی حافظان و جوانان، ترتیل‌خوانی نوجوانان و ترتیل‌خوانی بانوان با حضور پرشور مردم و اقشار مختلف برگزار شده است.

وی گفت: در مراسم ترتیل‌خوانی عمومی حرم مطهر از ۴۴ قاری برجسته کشوری استفاده شده است که ۲۶ نفر از استان قم و ۱۸ قاری نیز از تهران و سایر شهرستان‌ها بوده‌اند که هر کدام بین یک تا ۱۷ بار به تلاوت پرداختند.

رئیس اداره تبلیغات حرم مطهر بانوی کرامت افزود: در حاشیه مراسم ترتیل‌خوانی حرم مطهر نیز بیان نکات تفسیری توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم انجام شد که از محتوای این نکات تفسیری مسابقه قرآنی دعوت با پخش از شبکه سه و شبکه یک سیما برگزار شد و بیش از ۸۶۰ هزار نفر در این مسابقه شرکت کردند.

وی ادامه داد: همچنین در حاشیه مراسم ترتیل‌خوانی عمومی حرم مطهر بانوی کرامت در ماه مبارک رمضان از پنج چهره برجسته قرآنی کشور از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی خراسانی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی حبیبی، شهریار پرهیزکار، قاسم ایمانی فردویی و علی‌اصغر آمیغی با اهدای متبرکات فاطمی به دست تولیت آستان مقدس فاطمی تقدیر شد.

رئیس اداره تبلیغات حرم مطهر بانوی کرامت بیان کرد: مراسم ترتیل‌خوانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) که به همت و تلاش ادارات و بخش‌های مختلف حرم مطهر بانوی کرامت از جمله مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(ع)، روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس فاطمی، انتظامات حرم مطهر، واحد گل و گیاه و سایر بخش‌ها برگزار شد با همکاری رسانه ملی از شبکه سه سیما، شبکه استانی قم، رادیو معارف و رادیو قم منعکس شده و مورد استقبال مخاطبان رسانه ملی قرار گرفت.

یادآور می‌شود، همان‌طور که گسترش و بسط آیین‌های قرآنی از شهر مقدس قم به جهان اسلام یکی از دستاوردهای سفر تاریخی و تمدن ساز کریمه اهل بیت(ع) از سرزمین وحی به قم مقدس در سال ۲۰۱ قمری است، بی‌تردید ترویج و برگزاری هرچه با شکوه‌تر این آیین‌ها در بازشناسی و باز آفرینی هویت دینی و ایجاد تمدن نوین اسلامی ایرانی بسیار مؤثر و کارساز خواهد بود.

انتهای پیام
captcha