برنامه‌های شهرداری مشهد و حوزه هنری خراسان رضوی به مناسبت بزرگداشت فردوسی
کد خبر: 4056370
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱

برنامه‌های شهرداری مشهد و حوزه هنری خراسان رضوی به مناسبت بزرگداشت فردوسی

برنامه‌های شهرداری مشهد و حوزه هنری خراسان رضوی به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی اعلام شد.

برنامه‌های شهرداری مشهد و حوزه هنری خراسان رضوی به مناسبت بزرگداشت فردوسیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یوسف اسماعیل‌زاده، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، در نشست خبری ستاد بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی که امروز، ۲۱ اردیبهشت‌ ماه، در سالن اجتماعات اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مفاخر ملی، ثروت‌ها و آورده‌هایی که در کشور وجود دارد، باید توسط شهروندان پاس داشته شود و نقش رسانه در ضریب دادن به این موضوعات بسیار موثر است. امسال با توجه به مشارکت دستگاه‌های مختلف در برگزاری برنامه‌های گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برنامه‌ها در سه سطح نخبگانی، هنرمندان و مردمی اجرا خواهد شد. به همین منظور شهرداری مشهد اکران‌ و فضاسازی روی بیلبوردهای شهری را در نظر گرفته است. همچنین ویدئو مپینگی تهیه شده که روی آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی به نمایش خواهیم گذاشت.

معاون فرهنگی هنری سازمان اجتماعی شهرداری ادامه داد: همچنین رویداد فرهنگی و هنری ویژه‌ای در این ایام در آرامگاه فردوسی برگزار خواهد شد که هنرمندان مختلف کشور در آن حضور خواهند داشت. در این ایام فراخوان ساخت یادمان میدان سپهبد در بلوار شاهنامه را نیز منتشر خواهیم کرد.

اسماعیل‌زاده ادامه داد: همچنین کلیپ سرود ویژه ابوالقاسم فردوسی با سه گویش افغانستانی، تاجیک و فارسی نیز در حال ساخت است. تئاتر ویژه‌ای نیز با عنوان ماردوش در این ایام، هر شب ساعت ۲۰ تا ۲۲ در آرامگاه فردوس اجرا خواهد شد. افرادی که قصد دارند در این برنامه‌ها شرکت کنند، می‌توانند برای تهیه بلیت از سامانه جهان‌شهر استفاده و یا عدد هشت را به سامانه ۱۰۰۰۱۰۸ ارسال کنند.

سید جلال قوامی، نماینده حوزه هنری خراسان رضوی و دبیر اجرایی دومین جایزه ملی داستان حماسی نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: از چهار سال پیش در حوزه هنری خراسان رضوی یک هسته مرکزی در رابطه با هنر حماسی شکل گرفت که در راستای برنامه‌های آن جلسات هم‌اندیشی بسیاری برگزار شد. خروجی آن جلسات منجر به تاسیس دبیرخانه هنر حماسی شد که در آن به نمود حماسه در شاخه‌های مختلف هنری پرداخته شد. نخستین رویداد و نماد بیرونی کارهایی که در دبیرخانه هنر حماسی انجام شد نیز برگزاری نخستین جایزه ملی داستان حماسی بود که فراخوان آن در سال ۱۳۹۷ منتشر و اختتامیه آن در سال ۱۳۹۸ برگزار شد.

وی افزود: یکی از دلایلی که باعث شد نخستین رویدادی که از دل دبیرخانه هنر حماسی بیرون آید، این بود که داستان مادر هنرهای دیگر نیز محسوب می‌شود و هنرمندان شاخه‌های مختلف هنری می‌توانند از داستان برای ایده بهره ببرند. 

دبیر اجرایی دومین جایزه ملی داستان حماسی عنوان کرد: مهر سال گذشته دومین فراخوان جایزه داستان حماسی را منتشر کردیم. سعید تشکری که دبیر علمی این رویداد بود را در اواخر بهمن‌ماه از دست دادیم و نبود ایشان سخت و سنگین بود اما جایزه با دبیری علمی آقای شرفی خروشان به مسیر خود ادامه داد و اکنون کار داوری نهایی آثار انجام شده است.

قوامی با بیان اینکه جایزه داستان حماسی در ۲ بخش داستان نیمه‌بلند و رمان برگزار شده، اضافه کرد: ۲۵۱ اثر به دبیرخانه رسید که ۱۵۲ اثر از آن در بخش داستان نیمه‌بلند و ۹۹ اثر در بخش رمان بود. این اتفاق مهمی در حوزه داستان کشور بود چراکه مبحث جدیدی بود و پیش از این به صورت حرفه‌ای و متمرکز به داستان و رمان حماسی پرداخته نشده بود. 

وی با اشاره به برگزاری اختتامیه این جایزه همزمان با روز پاسداشت زبان فارسی در آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی، اظهار کرد: در هر بخش هشت نامزد نهایی معرفی شدند که از میان آن‌ در هر بخش سه برگزیده وجود خواهد داشت که در ۲۶ اردیبهشت‌ ماه در آرامگاه فردوسی معرفی خواهند شد. بخشی از برنامه ۲۶ اردیبهشت‌ ماه برگزار می‌شود، یادبود و گرامیداشت زنده‌یاد سعید تشکری است که برنامه ویژه‌ای برای آن روز تدارک دیدیم تا یاد و خاطره او که به حق ادبیات خراسان و کشور حق داشت را گرامی بداریم. همچنین در آن روز نشان فیروزه هنر انقلاب اسلامی را به منصور انوری، نویسنده چیره‌دست خراسانی، اهدا خواهیم کرد.

برگزاری نشست‌های سینما حماسه

سجاد انتظاری، دبیر رویداد سینما حماسه نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: با توجه به تصویب سند راهبردی و چشم‌انداز حوزه هنری خراسان رضوی که یکی از موارد آن هنر حماسی بود، فراخوان رویداد سینما حماسه را به صورت گسترده منتشر کردیم و رونمایی آن در حوزه هنری تهران صورت گرفت. مهلت ارسال آثار به این رویداد تا ۳۱ فروردین‌ماه بود که با توجه به استقبال گسترده هنرمندان تا هشت اردیبهشت‌ ماه تمدید شد. 

وی افزود: مجموع ۷۷۳ فیلم کوتاه داستانی و مستند به دبیرخانه رویداد ارسال شد که ۵۳۶ اثر داستانی و ۲۳۷ اثر مربوط به بخش مستند می‌شد. این آثار در بخش داستانی توسط محمدحسین لطیفی، هادی مقدم‌دوست و محمدرضا شفاه کارگردانی شد که از مجموع ۵۳۶ اثر ۱۵ مورد به صورت مستقیم و هفت اثر به صورت مشروط پذیرفته شدند. در بخش مستند نیز محمدمهدی خالقی، محسن اسلام‌زاده و مهدی شاه‌محمدی آثار را داوری کردند که از مجموع ۲۳۷ اثر ۱۹ اثر به صورت مستقیم انتخاب شد. 

انتظاری خاطرنشان کرد: این رویداد از ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت‌ ماه در مشهد برگزار خواهد شد که شامل ۹ نشست تخصصی در حوزه سینمای حماسی می‌شود.

انتهای پیام
captcha