۱۵ خرداد؛ روز سرنوشت‌ساز ملت ایران
کد خبر: 4062066
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳

۱۵ خرداد؛ روز سرنوشت‌ساز ملت ایران

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: ایدئولوژی و هدفی که مردم داشتند، باعث شد انقلاب اسلامی اتفاق بیفتد‌.

۱۵ خرداد

حجت‌الاسلام علی ناصر، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، ضمن تسلیت سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد، با بیان اینکه قیام ۱۵ خرداد شعور سیاسی مردم را افزایش داد، اظهار کرد: باید با نگاهی که امام راحل داشتند، هر سال این روز و اهداف و نتایج آن برای همه خصوصاً نسل جوان یادآوری و تبیین شود.

وی با بیان اینکه ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ یک روز سرنوشت‌ساز برای ملت ایران بود، تصریح کرد: یکی از جریاناتی که در سال ۱۳۴۲ اتفاق افتاد، قیام ۱۵ خرداد است. اتفاقاتی که در این روز افتاد، باعث شد یک روز سرنوشت‌ساز برای ملت ایران و انقلاب اسلامی باشد.

ناصر با اشاره به اینکه از سال ۱۳۴۲ جرقه انقلاب زده شد، تصریح کرد: قیام ۱۵ خرداد نقطه عطف انقلاب است؛ خون‌هایی که در ۱۵ خرداد ریخته شد، در سال ۱۳۵۷ به نتیجه رسید.

وی ادامه داد: در پی دستگیری شبانه امام (ره)، قیام‌ها و راهپیمایی‌هایی که شروع شد، باعث شد جرقه‌های انقلاب اسلامی روشن شود و تظاهرات مردمی افزایش پیدا کند. حکومت به دلیل ترسی که از مردم پیدا کرد قیام‌ها و تضاهرات را وحشیانه سرکوب کرد. با افزایش تعداد افرادی که کشته می‌شدند امام راحل ۱۵ خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام کرد.

ناصر با بیان اینکه امام خمینی (ره) قیام ۱۵ خرداد را نقطه عطف انقلاب می‌داند، یادآور شد: یکی از بازخوردهایی که این قیام داشت، قدرت نهادهای حوزه علمیه نجف، کربلا و کاظمین بود که به حمایت از امام و مردم بی‌گناهی که کشته شدند، بیانیه داد.

این مسئول با اشاره به اینکه قیام ۱۵ خرداد سه ویژگی خاص داشت، عنوان کرد: قیام ۱۵ خرداد مردمی و اسلامی بود و یک رهبری واحد داشت. ایدئولوژی و هدفی که مردم داشت، باعث شد انقلاب اسلامی اتفاق بیفتد‌

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: قیام ۱۵ خرداد نتایج مهمی برای انفلاب اسلامی داشت؛ نقطه آغازینی برای فعالیت‌های پیروزی انقلاب بود و دولت آن دوره پس از موفق نشدن در سرکوب قیام‌های ۱۵ خرداد استفاء داد و این نشانه ضعف آن حکومت بود.

وی افزود: جلوگیری از حضور بیگانگان در کشور و خروج آن‌ها از حکومت اسلامی، شکسته شدن ابهت حکومت طاغوت پس از سخنرانی امام راحل در روز عاشورا ۱۳۴۲ و قیام ۱۵ خرداد، افزایش ورود روحانیت در حوزه علمیه و توجه آن‌ها به مسائل سیاسی، از دیگر نتایج مهم این قیام است.

انتهای پیام
captcha