نقش دانشگاه‌ و نخبگان در زمینه‌سازی ظهور
کد خبر: 4063125
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۴

نقش دانشگاه‌ و نخبگان در زمینه‌سازی ظهور

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در ادامه مباحث مهدوی درباره نقش اقشار مختلف در زمینه‌سازی ظهور به تبیین نقش دانشگاه‌ها و نخبگان دانشگاهی پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 20 خردادماه در سلسله منبرهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» گفت: در هفته گذشته نقش علما در زمینه‌سازی ظهور را بیان کردیم و این هفته نقش دانشگاه‌ها در این عرصه را بیان خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در همه اعصار به‌ویژه در حال حاضر، دانشگاه‌ها یکی از نهادهایی بوده و هستند که وظیفه اصلی آن‌ها تربیت صحیح نسل جوان و نیروهای سازنده آینده کشور است. تربیت انسان‌هایی وارسته و متخصص که بتوانند فردای بهتر برای کشور و جامعه اسلامی رقم بزنند و این می‌طلبد که در قدم اول، خود این دانشجویان آینده‌ساز، درست تربیت شوند و عقاید و نظرات آنان مطابق آنچه که یک منتظر حقیقی باید باشد، ساخته و پرورش داده شود.

حدائق افزود: این مهم نیازمند کار فرهنگی است که بخش فرهنگی چنین مراکزی، وظیفه خویش را به نحو احسن انجام دهند و از نفوذ و ورود هرگونه خرافه و شبهه به درون جامعه دانشجویی جلوگیری کنند و دانشجویانی خبره برای پاسخگویی به چنین انحرافاتی تربیت کنند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز در ادامه به مواردی از وظایف نخبگان دانشگاهی در زمینه‌سازی ظهور اشاره کرد و گفت: نخست برپایی مسابقات فرهنگی و بازدید از مراکز دینی است. یکی از وظایف اساتید و مسئولان بخش‌های فرهنگی دانشگاه‌ها این است که توجه بیشتری به برنامه‌های فرهنگی نشان دهند. ضمن برپایی مسابقات فرهنگی و بازدید از مراکز دینی، دانشجویان را به وظایفشان آشنا کرده و ضمن اشاعه فرهنگی صحیح انتظار، رسالت خویش را در رابطه با زمینه‌سازی برای ظهور که وظیفه هر مسلمان و هر نهاد دینی و اسلامی است، ایفا کنند.

وی، نکته دیگر را برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی برشمرد و افزود: با دعوت از اساتید مجرب و مقتدر، به شبهات موجود خاصه شبهات مهدویت و امر ظهور و دولت مهدوی در بین دانشجویان پاسخ دهند و ضمن مدیریت اعتقادی دانشجویان، زمینه‌سازی برای ظهور کرده و سیمای تحقق یک دولت جهانی واحد را ترسیم کنند.

حدائق با بیان اینکه موضوع دیگر گنجاندن چند واحد در موضوع مهدویت و حکومت جهانی مهدوی در برنامه درسی است، بیان کرد: بسیاری از دانشجویان از موضوع مهدویت و حکومت جهانی و ویژگی‌ها و آثار حکومت مهدوی اطلاع کافی ندارند و یا کاملاً بی‌اطلاع هستند. مسئولان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌توانند با گنجاندن چند واحد درسی در سرفصل‌های آموزشی خود برای یک ترم و یا چند ترم، این مشکل را برطرف کنند و با اطلاعات لازم ـ که وظیفه هر دانشجوی مسلمانی است که نسبت به آن آگاهی داشته باشد ـ نیاز دانشجویان را تأمین کنند که این خود می‌تواند عالی‌ترین زمینه‌سازی برای ظهور باشد.

عضو جامعه روحانیت شیراز موضوع دیگر را گسترش نمادهای مهدوی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برشمرد و افزود: کوچکترین نمادی می‌تواند در ترویج فرهنگ مهدویت مؤثر باشد. تعبیه این نمادها مثل نصب پوستر، احادیث مأثور در مورد انتظار، آثار انتظار و غیره وظیفه مسئولان فرهنگی دانشگاه‌هاست و باید به صورت جدی در مراکز آموزش عالی دنبال شود.

وی با بیان اینکه همچنین دانشگاه‌ها باید نسبت به فراهم کردن بستر تخصص و تعهد در این زمینه اهتمام ورزند، تصریح کرد: تخصص و تعهد، به عبارت دیگر علم و ایمان و توسعه دادن به این دو در همه ابعاد زندگی، بهترین زمینه‌سازی برای فراهم شدن ظهور امام زمان(عج) است. این دو، همچون دو بال به پرواز در می‌آید.

حدائق ادامه داد: اگر هیچ یک از این دو نباشد، پروازی نیست و اگر یکی باشد و یکی نباشد، باز نتیجه‌بخش نیست چرا که با یک بال نمی‌توان پرواز کرد و ناگفته پیداست که تربیت چنین افرادی، کار دانشگاه‌هاست بنابراین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هستند که می‌توانند از طریق تربیت و تحویل چنین انسان‌هایی به جامعه، زمینه‌ساز ظهور شوند.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز مورد دیگر را ساخت نرم‌افزارهای اسلامی برشمرد و گفت: جامعه متخصص دانشگاهی می‌تواند با طراحی و ساخت مجموعه نرم‌افزارهای اسلامی و مشاوره گرفتن از مراکز حوزوی و مهدوی در مورد معارف اسلامی، به‌ویژه در موضوع مهدویت، جوانان و دانشجویان را بیش از پیش با دکترین مهدویت، عقاید شیعه، دیدگاه‌های دانشمندان مسلمان، شبهات آن، نشانه‌های ظهور، آثار دولت مهدوی، وظیفه منتظران و غیره آشنا کنند و از طریق تشویق آنان و در اختیار قرار دادن آسان این نرم‌افزارها، نقش و وظیفه خود را در زمینه‌سازی برای ظهور ایفا کند.

وی تصریح کرد: به هر حال اعتقاد به مهدویت و زمینه‌سازی برای ظهور آن حضرت، وظیفه هر مسلمان و هر شیعه‌ای است اما وظیفه حوزه‌ها و دانشگاه‌ها به عنوان متولیان امور فرهنگی و اعتقادی و آموزشی جامعه نسبت به سایر نهادهای اجتماعی، برجسته‌تر و حساس‌تر است. البته ناگفته نماند که انجام بسیاری از این فعالیت‌ها، کاری مشترک است که هر دو نهاد حوزه و دانشگاه باید تشریک مساعی کنند و هدایت آن را به عهده بگیرند.

حدائق در پایان گفت: شناخت و شناساندن حضرت ولی‌عصر(عج) آن‌گونه که پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) بیان فرموده‌اند، سوق دادن مردم و جوانان به سوی زندگی دینی و رعایت الفبای دین، تبیین مفهوم صلح و عدالت‌طلبی، تبیین انتظار به عنوان وظیفه اصلی افراد جامعه کارهایی هستند که علما و حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما باید به آن اهتمام جدی بورزند تا بتوانند از این طریق قدمی در راه ظهور موفورالسرور آن عزیز بردارند.

انتهای پیام
captcha