لزوم پیگیری جهادی به مسئله جوانی جمعیت
کد خبر: 4073488
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷

لزوم پیگیری جهادی به مسئله جوانی جمعیت

رئیس شورای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کلان‌ منطقه ۶ آمایشی کشور گفت: موضوع جوانی جمعیت باید در اسرع وقت و به صورت جهادی پیگیری شود.

جوانی جمعیت

به گزارش ایکنا از زنجان، حسن بختیاری، رئیس شورای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کلان‌ منطقه ۶ آمایشی کشور، شامگاه دیروز، ۳ مردادماه، در اولین نشست مشاورین امور بانوان روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی قطب ۶ کشور که در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه برگزار شد، با بیان اینکه در کنار فرهنگ‌سازی، امکانات تسهیل‌کننده و افزایش مراکز درمان ناباروری نیز باید جدی گرفته شود، اظهار کرد: مراکز تخصصی درمان ناباروری سطوح دو و سه در استان‌ها طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باید ایجاد شود.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی مراکز درمان ناباروری سطح ۲ در شهرستان‌های استان زنجان یکی از موضوعاتی است که در جلسات کمیته‌ی عمرانی دانشگاه علوم پزشکی زنجان پیگیری می‌شود، افزود: ازدواج‌های دیرهنگام و غیرمتعارف تهدیدی جدی برای جوانی جمعیت بوده و ازدواج به موقع و فرزندآوری زودهنگام از موضوعاتی است که باید مورد توجه و تشویق قرار گیرد.

این مسئول با بیان اینکه فرهنگ‌سازی یکی از تاثیرگذارترین مولفه‌های جوانی جمعیت است که باید الگوهای موفق در زمینه‌ی فرزندآوری به جامعه معرفی شوند، تصریح کرد: از زن و مردی که در معرض خطر طلاق قرار دارند، نمی‌توان انتظار فرزندآوری داشت و از همین رو، آسیب‌شناسی این مقوله برای اجرای سیاست‌های جوانی جمعیت ضروری است.

رئیس شورای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کلان‌منطقه۶ آمایشی کشور با تاکید بر لزوم توجه کلان به موضوع جوانی جمعیت، گفت: موضوع جوانی جمعیت باید در اسرع وقت و به صورت جهادی پیگیری شود و هرگونه غفلت در این خصوص، فرصت جبران نخواهد داشت.

بختیاری در رابطه با پنجره جمعیتی، اظهار کرد: پنجره جمعیتی یا فرصت طلایی به زمانی گفته می‌شود که هنوز دو سوم جمعیت، بین ۱۵ تا ۶۵ سال بوده و فرصت جبران و رشد جمعیت وجود دارد ولی اگر این نسبت کمتر شود، پنجره جمعیتی بسته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جمعیت سالمند کشور طی ۲۰ سال آتی دو برابر خواهد شد و حدود ۷ سال برای جبران آن زمان داریم، افزود: ما به عنوان اجزای وزارت بهداشت و درمان، رسالت مهمی در این راستای جوانی جمعیت داریم و باید بتوانیم گام‌های موثری در این مسیر برداریم.

این مسئول با بیان اینکه اکنون میانگین نرخ باروری استان زنجان ۱.۷۴ بوده و این رقم در سطح کشور ۱.۶۵ است، تصریح کرد: میانگین نرخ باروری برای حفظ جمعیت موجود کشور، حداقل باید ۲.۱ باشد و این ارقام نشان می‌دهد که به سمت کاهش جمعیت و مهم‌تر از آن کاهش جمعیت جوان و مولد پیش می‌رویم و تهدیدی بزرگ محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بخش عمده‌ای از وظایف به وزارت بهداشت محول شده است، ادامه داد: در این قانون برای همه‌ی دستگاه‌ها وظایفی مشخص شده و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی باید از طریق نهادهای قانونی اعم از استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، همه‌ دستگاه‌ها را موظف و ملزم به انجام وظایف قانونی خود در قبال این مسئله کنند.

بختیاری از تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خبر داد و اظهار کرد: وقتی عنوان قرارگاه بر روی موضوعی گذاشته می‌شود، آن موضوع باید به صورت جهادی پیگیری شود و با ساختارهای معمول اداری نمی‌توان به نتیجه‌ی مطلوبی در آن موضوع دست یافت.

وی با بیان اینکه جمعیت جوان نیروی محرک جامعه است، افزود: این نیروی محرک می‌تواند تامین کننده امنیت باشد و در اقتصاد، آموزش، پرورش و سیاست تحول‌ ایجاد کند در حالی که جمعیت سالمند، فقط گیرنده‌ی خدمت بوده و با تغییر ترکیب جمعیتی، جامعه با چالش اساسی مواجه می‌شود.

این مسئول، فرهنگ‌سازی را تاثیرگذارترین مولفه در جوانی جمعیت عنوان و خاطرنشان کرد: باید الگوهای موفق در زمینه‌ی فرزندآوری به جامعه معرفی شوند.

انتهای پیام
captcha