فرایند هفدهمین جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی آغاز شد + فیلم
کد خبر: 4081848
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹

فرایند هفدهمین جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی آغاز شد + فیلم

دبیر جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی از آغاز فرایند هفدهمین جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی در بیش از ۳۰۰ شهرستان خبر داد.

به گزارش ایکنا، هفدهمین جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی در تمامی استان‌ها و در بیش از ۳۰۰ شهرستان از دهم شهریور تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به همت مجمع قرآنی هیئت صاحب‌الزمانی‌ تهران (تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان مولوی) برگزار می‌شود.

این جشنواره برای تعیین برترین قاری جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۱ از دیدگاه مردمی در دو بخش بانوان و آقایان، کار خود را آغاز خواهد کرد. بر این اساس برترین مرتلان و برترین حافظ کل قرآن سال ۱۴۰۱ از دیدگاه مردمی و فنی رقابت خود را آغاز می‌کنند.

زمان‌بندی اجرایی جشنواره به این شکل خواهد بود که در مرحله شهرستانی و استانی هر یک از استان‌ها از ۱۰ شهریور تا ۱۵ مهرماه منتخبان خود را برای ورود به مرحله کشوری که در اواسط آبان ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد، معرفی می‌کنند. مرحله ملی و انتخاب برگزیدگان همزمان با ایام‌الله دهه فجر طبق سنوات گذشته انجام خواهد شد.

داود جعفری، دبیر جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی درباره وجه تمایز این دوره با ادوار قبل گفت: ضمن بهره‌گیری از نظرات کارشناسی استادان و متخصصان امر در این دوره تحول ویژه‌ای را در بخش قرائت آقایان و بانوان شاهد خواهیم بود. بعد از مرحله استانی بخش فنی تلاوت و قرائت آقایان و بانوان به‌طور جداگانه بررسی و بیست منتخب نهایی برای بخش حضوری و مردمی در یکی از استان‌ها همچون سال گذشته طی سه روز با هم رقابت خواهند داشت تا شش نفر برگزیده بخش هفتمین فجر تلاوت در آقایان و بانوان از دیدگاه مردمی معرفی شود.

وی ادامه داد: امسال بانوان نیز به‌ شکل حضور در مرحله فینال به تلاوت خواهند پرداخت و همچون آقایان ارزیابی مردمی نیز برای آنان در نظر گرفته شده است. در بخش قرائت ترتیل در نظر است با حمایت خیران، آلبوم بیان وحی ۲، با تلاوت هشت نفر از منتخبان رشته قرائت ترتیل اهل تشیع و هفت نفر از منتخبان و مرتلان اهل سنت تولید، و در مراسم پایانی یعین فجر تلاوت از آن رونمایی شود.

جعفری تصریح کرد: در رشته حفظ قرآن با تغییرات عمده مواجه هستیم. یک مرحله دیگر برای کشف برترین حافظ سال جمهوری اسلامی با شرایط قبلی در نظر گرفته شد و آن بخش پایانی انتخاب از بین دو برگزیده مقتدر پایانی برای کسب جایگاه برترین حافظ در مراسم اختتامیه هفتمین فجر تلاوت خواهد بود.

دبیر جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی اظهار کرد: بخش بین‌الملل جشنواره با کمی تأخیر حد فاصل مهر تا پایان آبان‌ماه سال جاری با عنوان دومین قارئ‌الجمهور با مشارکت گسترده قاریان داخلی و خارجی و با شیوه‌ای متفاوت از قبل و رای‌گیری مردمی برای تمام کشور‌های اسلامی و انتخاب برترین قاری مردمی جهان اسلام رقم خواهد خورد.

وی افزود: نکته مهم این است که به‌خاطر محدودیت‌های سلیقه‌ای این امر با محوریت کشور عراق و در پنج قاره به طور جداگانه در ابتدا انجام و فینال آن با مشارکت برجسته‌ترین استادان قرآن ایران و جهان اسلام انجام خواهد شد.

جعفری گفت: در تلاش هستیم با یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای بخش فینال را به روی آنتن برده و ضمن برگزاری آنلاین بتوانیم بستر مشارکت مردمی را با پلتفرمی جدید برای قرآن‌دوستان داخلی و خارجی ارائه دهیم.

دبیر جشنواره‌های قرآنی مردمی فجر از برگزاری دومین جشنواره خوشنویسی لوح و قلم، اولین جشنواره شعر آلاء، اولین جشنواره موسیقی دینی و آئینی فردی و گروهی و اولین جشنواره اجراهای قرآنی ویژه علاقه‌مندان به امر مجری‌گری محافل و مجالس قرآنی در بخش فرهنگی این جشنواره‌ها خبر داد و افزود: دغدغه ما تنها محدود به حفظ، ترتیل و قرائت در مجمع قرآنی هیئت صاحب الزمانی تهران نشده و مهمترین اندیشه ستاد برگزاری، اعضا و سیاستگذاران جشنواره افزایش حداکثری مخاطبان عام به شیوه‌های مختلف برای قرآن ما را برآن داشت تا به جنبه‌های هنری قرآن که می‌تواند جاذبه‌های مختلفی را ایجاد کند، امید داشته باشیم.

وی بیان کرد: با توجه به بودجه محدودی که در اختیار داریم امیدواریم بتوانیم با مشارکت بیشتر خیران و دلسوزان قرآن عزیز، گام‌های موثر و کاربردی را برای قرآن و معرفی چهره‌های مختلف برداریم.

انتهای پیام
captcha