مباحث نماز و مهدویت به درسنامه‌ای مدون نیاز دارد
کد خبر: 4082904
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹

مباحث نماز و مهدویت به درسنامه‌ای مدون نیاز دارد

قائم‌مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با اشاره به انحرافات در حوزه مهدویت و کاهلی‌ها در حوزه نماز گفت: محتوای آموزشی در این حوزه‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری، صرف وقت کافی و توجه ویژه است و لذا داشتن درسنامه مدون و تنظیم سرفصل‌ها اهمیت دارد.

جلسه هم‌اندیشی فعالان مهدوی و نماز استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، به نقل از روابط‌عمومی بنیاد مهدی موعود(عج) استان یزد، احمد زرهانی، قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، امروز، در جلسه هم‌اندیشی با فعالان مهدوی و نماز استان یزد اظهار کرد: رسالت مشترک همه ما تغییر است، این تغییر اگر براساس اهداف صورت گیرد، رسالت خود را به درستی انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: مخاطب ما مردم هستند البته با تمرکز بر جوانان و نوجوانان چون تأثیرپذیری بیشتری دارند. ما با انتقال دانش نو، می‌توانیم بینش نو را در آنها تقویت و متحول کنیم و رفتارشان تغییر کند.

زرهانی افزود: فعالیت‌های ما باید بر روی دانش، بینش و کنش افراد تأثیرگذار باشد. خمیر مایه این سه آموزش است. با آموزش کوتاه مدت دانش را منتقل می‌کنیم، با آموزش طولانی‌تر ایجاد دانش و بینش می‌کنیم و با آموزش مستمر ایجاد دانش، بینش و کنش در قالب رفتار انجام می‌گیرد و البته نباید به آموزش‌های کوتاه مدت بسنده کنیم.

قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) ضمن تشریح انحرافات در زمینه مهدویت و کاهلی‌ها در زمینه نماز گفت: محتوای آموزشی نیازمند سرمایه‌گذاری، صرف وقت کافی و توجه ویژه است، داشتن درسنامه مدون و تنظیم سرفصل‌ها اهمیت دارد. این تدوین برنامه‌ها باید منطبق با سن و سال و شخصیت افراد باشد.

چگونگی روند انتقال مباحث مهدویت

زرهانی در مورد چگونگی روند انتقال مباحث مهدویت گفت: مسائل اعتقادی و به ویژه مهدوی ابتدا باید در خانه و توسط مادر و سپس توسط مربی پیش‌دبستانی و دبستان انتقال یابد. مهدویت و اعتقاد به امامت بخشی از اعتقاد ما و برای ما از اصول دین است و باید در کودکی و در لالایی مادران و بعدها در متون آموزشی، در شعرهای کودکان این موضوعات را جای‌گذاری کرد و هرچه سن بالاتر می‌رود به مباحث استدلالی و منطقی بپردازیم. داشتن طرح، برنامه، اندیشه و استفاده از امکانات در بحث مهدویت که با عقل سازگار است، از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی در ارتباط با بحث نماز گفت: در ستاد اقامه نماز به عنوان یک جریان حاکمیتی تفاهم‌نامه‌هایی را با وزارت‌خانه‌ها امضا و مأموریت‌هایی را برای آنان تعریف می‌کنیم و به امضای وزرا و ریاست این ستاد خواهد رسید و مباحث مهدویت نیز در این تفاهم‌نامه وارد شده و خوشبختانه نتیجه خوبی گرفته‌ایم و این نشان دهنده این است که نظام اداری ما مشتاق مباحث مهدویت است.

زرهانی گفت: در بحث نماز ظرفیت‌های زیادی برای کار وجود دارد که می‌توان به نظام اداری و همچنین آموزش و پرورش اشاره کرد. در مدرسه باید سرمایه‌گذاری خاص داشته باشیم و تأسی به والدین در آموزش و انگیزه دادن برای نماز نقش اساسی دارد.

وی با یادآوری تأسیس ستاد بیان کرد: در بدو تأسیس ستاد با توجه به ترس کاهلی نماز دانش‌آموزان با تحقیقات به عمل آمده نتیجه این شد که بسیاری از دانش‌آموزان فلسفه اقامه نماز را نمی‌دانستند و ما در بعضی حوزه‌های معرفتی دچار مشکل هستیم.

قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با یادآور شدن جلسه ۱۴ شهریور در وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: قرار است در این جلسه مواردی مصوب و در آموزش و پرورش اجرا شود، از جمله اینکه نماز به جماعت برگزار و از طلبه‌ها و روحانیون در نماز جماعت بهره گرفته شود و اذکار و آداب نماز را آموزش دهند و متون آموزشی مورد بازنگری قرار گیرد.

فعالان مهدوی با کمبود اعتبار مواجه هستند

حسینی، یکی از بانوان فعال مهدوی استان یزد نیز در این نشست بیان کرد: فعالان مهدوی در برنامه‌های خود اعم از سه‌شنبه های مهدوی، پرده‌خوانی و دیگر برنامه‌ها با کمبود اعتبار و مشکل مکان ثابت روبرو هستند، به نظرم همان طور که در زمینه احکام دین برنامه‌ای در صدا و سیما وجود دارد می‌توان برای شبهات مهدوی نیز برنامه‌ای در صدا و سیما و به خصوص شبکه سه که پرمخاطب نیز است، برنامه‌ریزی کرد.

حجت‌الاسلام قانع، معاون ارزیابی ستاد اقامه نماز استان یزد نیز در این نشست گفت: خوشبختانه در جشنواره شهید رجایی امتیاز ویژه‌ای برای نماز در نظر گرفته شد و پیشنهاد ما این است برای مدیران بعد از اینکه به مقامی می‌رسند نیز ارزیابی نماز انجام شود و پیشنهاد می‌کنیم با سازمان شهرداری‌ها در کشور تفاهم‌نامه‌ای امضا شود تا تمام شهرداری‌ها نیز در ارزیابی‌های ما شرکت کنند.

محمود رستگاری، مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان یزد نیز در این نشست مواردی را بیان کرد و در ادامه تعدادی از افراد حاضر در جلسه نقطه نظرات خود را بیان کردند.

انتهای پیام
captcha