قاریان قرائت را محدود به الحان نکنند
کد خبر: 4083276
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴
بررسی وضعیت مسابقات قرآن اوقاف از نگاه داوران و متسابقان / ۱۳

قاریان قرائت را محدود به الحان نکنند

داور مفاهیم مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف با بیان اینکه قاریان قرائت را محدود به الحان نکنند، گفت: برخی از قاریان این مصحف شریف را فقط زیبا تلاوت می‌کنند و متوجه معانی آن نمی‌شوند.

فهیمه جفرسته، داور مسابقات قرآن

فهیمه جفرسته، داور مفاهیم مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در خصوص سطح متسابقان در رشته مفاهیم، گفت: سطح شرکت‌کنندگان متوسط بود و البته حافظان مسلط‌تر هستند و از قاریان بهتر بودند.

وی با بیان اینکه مسابقات شرکت‌کنندگان رشته ترتیل هنوز آغاز نشده است و وضعیت داوطلبان این رشته ارزیابی نشده است، ادامه داد: شرکت‌کنندگان رشته تحقیق که در آزمون ترجمه نیز شرکت کردند تسلط کافی بر مفاهیم نداشتند و باید در این حوزه بیشتر کار کنند. به نظر می‌رسد برخی از قاریان این مصحف شریف را فقط زیبا تلاوت می‌کنند و متوجه معانی آن نمی‌شوند و بنده این نکات را به دوستان قاری گوشزد کردم که بیشتر روی ترجمه و مفاهیم وقت بگذارند.


بیشتر بخوانید


جفرسته اظهار کرد: قاریان دقت داشته باشند هنگام انتخاب آیات برای قرائت حداقل‌ترین کار این است که به ترجمه و مفاهیم نیز توجه ویژه‌تری داشته باشند و فقط قرائت را محدود به الحان نکنند تا معنا را بهتر و عمیق‌تر متوجه شوند. شنیده‌ام که قاریان بزرگ و مطرح با توجه به معنا لحن را انتخاب می‌کنند، اما قاریان ما با معنا آشنا نیستند یا این آشنایی مطلوب نیست و تعداد قاریانی که با معنا آشنایی قابل قبول دارند، کم است.

وی ضرورت برگزاری دوره‌های ترجمه و مفاهیم ویژه قاریان، مرتلان و حتی حافظان را مورد تأکید قرار داد و افزود: مسئولان با برنامه‌ریزی دوره‌های ارتقا می‌توانند سطح متسابقان در رشته‌های آوایی در بخش ترجمه و مفاهیم را بالا ببرند. به نظر می‌رسد اگر برای شرکت‌کنندگان استان در مرحله کشوری دوره آمادگی و ارتقای سطح در رشته‌های مختلف ازجمله مفاهیم بگذارند خالی از لطف نباشد.

این حافظ کل به منطقه‌ای برگزار شدن مسابقات قرآن اوقاف مرحله شهرستانی در 2 منطقه اراک و ساوه نیز اشاره و تصریح کرد: این مسابقات اگر در مناطق بیشتری برگزار می‌شد شاید تعداد نفرات بیشتری در مرحله شهرستانی شرکت کرده و استقبال بهتری می‌شد. البته ممکن است این کار برای کم کردن هزینه‌ها یا کاهش تردد داوران صورت گرفته باشد.

وی در پایان با بیان اینکه امسال متسابقان ضعیف‌تر از سال گذشته بودند حتی حافظان در بخش حسن حفظ، ادامه داد: در رشته صوت و لحن اکثر شرکت‌کنندگان به ویژه حافظان ضعیف بودند و باید در این بخش با آنان کار شود. کلاس آمادگی صرف مسابقات نباشد، دوره‌های آموزشی به منظور تقویت آنان باید در طول سال برگزار شود. دوره آموزشی محدود به مسابقات شده است در صورتیکه حتی برای نمایندگان هر شهرستان در استان باید دوره آمادگی از ماه‌ها قبل از شروع مسابقات برگزار کرد تا خروجی داشته باشند.   

انتهای پیام
captcha