مراکز حفظ قرآن ضمن تحصیل پاسخی به دغدغه‌های فرهنگی خانواده‌هاست
کد خبر: 4083474
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶

مراکز حفظ قرآن ضمن تحصیل پاسخی به دغدغه‌های فرهنگی خانواده‌هاست

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت استان اصفهان با اشاره به دغدغه خانواده‌ها در خصوص محیط تربیتی مطلوب برای فرزندان‌شان، گفت: تحقق این مطالبه، نه در توان آموزش و پرورش است و نه در توان نهادهای متولی فعالیت‌های قرآنی، ولی مراکز حفظ قرآن ضمن تحصیل این توان را دارند که دغدغه خانواده‌ها در این زمینه را برطرف کنند.

نشست هم‌اندیشی مدیران مراکز تخصصی حفظ قرآن ضمن تحصیل در اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، نشست خبری مدیران مراکز تخصصی حفظ قرآن ضمن تحصیل استان اصفهان، امروز، 14 شهریورماه در اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت استان برگزار شد.

حسینعلی جان‌نثاری، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت استان اصفهان در ابتدای این نشست، با اشاره به سابقه تاریخی حفظ قرآن و مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم، اظهار کرد: برخی از افراد بر این تصور بودند که چنین مطالبه‌ای را به سرعت می‌توان محقق کرد و با یک‌سری اقدامات نمایشی تلاش کردند تا نشان دهند که می‌توانند چنین کاری را انجام دهند، ولی در عمل با مشکل مواجه شدند. در مقابل، برخی دیگر که باورهای درستی درباره موضوع حفظ قرآن نداشتند، در آن تشکیک ایجاد کردند و باعث شدند تا فعالان قرآنی از این موضوع عقب‌نشینی کنند. دسته سوم، افرادی بودند که به این حاشیه‌ها اهمیت ندادند و با توجه به توان و امکانات خود وارد میدان شدند و تلاش کردند تا حد ممکن، این مطالبه محقق شود.

وی افزود: با تلاش‌هایی که انجام شد، شورایی متشکل از اداره‌کل تبلیغات اسلامی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل آموزش و پرورش، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان شکل گرفت و دبیرخانه آن در اتحادیه مستقر شد. تلاش ما این بود که روال کار مدارس حفظ قرآن ضمن تحصیل را قاعده‌مند کنیم تا به مرور، حالت نهادینه شده به خود بگیرد و دچار انحرافات و مشکلات بعدی نشود. ما ساده‌ترین راه را برای دستیابی به هدف در پیش گرفتیم و با همکاری مدیران مراکز به نتایج خوبی خواهیم رسید.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت استان اصفهان اضافه کرد: اخیراً با توجه به نگرانی مسئولان امر در خصوص چگونگی فعالیت مدارس حفظ قرآن ضمن تحصیل و نظارت بر آنها، به این نتیجه رسیدیم که نوعی دسته‌بندی انجام داده و یک‌سری مقررات که اجرای آنها در حد توان مؤسسات باشد، وضع کنیم. امروز، ثمره این تلاش‌ها، به شکل‌گیری 22 مرکز حفظ قرآن و 17 مرکز تخصصی در استان اصفهان منجر شده است و با توجه به توافق و علاقه مسئولان امر، امیدواریم که نتایج خوبی به‌دست بیاید.

وی با تأکید بر معرفی توانمندی‌های مؤسسات و مراکز حفظ قرآن در جامعه، گفت: بسیاری از خانواده‌ها دغدغه‌های فرهنگی و دینی دارند، ولی نمی‌دانند چگونه باید این دغدغه‌ها را پیگیری کنند و از طرف دیگر، نمی‌خواهند فرزندان‌شان از قرآن دور شوند. امروز، مدارس انتظار خانواده‌ها را در خصوص فراهم کردن محیط تربیتی مطلوب برآورده نمی‌کنند و تحقق این مطالبه، نه در توان آموزش و پرورش است، چون معلمان توانمند و کارآزموده در مباحث قرآنی ندارد و نه در توان نهادهای متولی فعالیت‌های قرآنی است. بنابراین، آتش به اختیار بودن می‌تواند در اینجا به منصه ظهور برسد و مؤسسات با اتکا به خود، مراکز تخصصی را راه‌اندازی کرده‌اند.

جان‌نثاری تصریح کرد: مطالبه ما از رسانه‌ها این است که کمک کنند تا مردم هر چه بیشتر با این شجره طیبه آشنا شوند و مسئولان آموزش و پرورش نیز اهتمام بیشتری به این موضوع داشته باشند و مراکز حفظ قرآن را به قاعده‌ای دائمی تبدیل کنند تا مشکلات آنها برطرف شود. یقیناً به نفع همگان است که در تمام شهرها و استان‌های کشور، شاهد شکل‌گیری مراکز تخصصی حفظ قرآن ضمن تحصیل باشیم.

وی تشکیل شورای نظارت بر مراکز را اتفاق مبارکی خواند و گفت: اگر مردم بدانند که فعالیت این مراکز تحت نظارت است، اعتمادشان جلب می‌شود و این بسیار حائز اهمیت است. از جمله ضوابطی که در جلسات شورای نظارت به تصویب رسید، این است که مدیر مراکز دخترانه حتماً از میان بانوان انتخاب شود، مدیران مراکز به‌صورت تمام‌وقت در محل کار خود حاضر باشند، جذب دانش‌آموز در این مراکز از پایه چهارم آغاز شود، اگر دوره سه ساله برای حفظ قرآن جوابگو نیست، بازه زمانی شش ساله برای این کار در نظر گرفته شود تا به دانش‌آموزان فشار وارد نشود، مراکز دارای تابلو باشند و عنوان درج شده بر روی آن، «مرکز تخصصی حفظ قرآن همراه با تحصیل» باشد و در ادامه، نام مؤسسه ذکر شود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت استان اصفهان با دعوت از مدیران مراکز برای اهتمام در کار، بیان کرد: لازم است که بهترین معلمان و مربیان برای فعالیت در مراکز انتخاب شوند و مقررات قانونی در خصوص استخدام افراد رعایت شود تا مشکلات بعدی بروز نکند.

در ادامه این نشست، مدیران مراکز تخصصی حفظ قرآن ضمن تحصیل حاضر در نشست، به بیان دیدگاه‌های خود و مشکلات و چالش‌های مربوط به این مراکز پرداختند که مشروح هر کدام منتشر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha