مسابقات قرآن اوقاف یزد از نگاه برگزیدگان استانی
کد خبر: 4084884
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴

مسابقات قرآن اوقاف یزد از نگاه برگزیدگان استانی

مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه در استان یزد با معرفی برترین‌ها به پایان رسید و اسامی راه‌یافتگان به مرحله کشوری اعلام شد. بهره‌مندی از نظرات برگزیدگان می‌تواند در برگزاری هرچه بهتر مسابقات در سال‌های آتی و یا دیگر مسابقات راهگشا باشد.

مسابقات قرآن اوقاف یزدمسابقات قرآن کریم اوقاف و امور خیریه در استان یزد با معرفی برترین‌های هر رشته به پایان رسید و اسامی راه‌یافتگان به مرحله کشوری اعلام شد. بهره‌مندی از نظرات برگزیدگان می‌تواند در برگزاری هرچه بهتر مسابقات در سال‌های آتی و یا دیگر مسابقات قرآن در استان و کشور راهگشا باشد. 

بر این اساس ایکنای یزد، با حسین خسروی، برگزیده رشته قرائت تحقیق، حانیه برخورداری، برگزیده رشته حفظ و محسن فلاح، رتبه سوم رشته حفظ کل در زمینه برگزاری مسابقات قرآن کریم در مرحله شهرستانی و استانی به گفت‌وگو نشست.

حسین خسروی، برگزیده رشته قرائت تحقیق مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف به ایکنا گفت: خوشبختانه هم مسابقات و هم داوری این دوره از مسابقات در سطح خوبی برگزار شد و خوشبختانه بنده توانستم رتبه اول رشته قرائت در سطح استان را کسب کنم.

وی ادامه داد: مشکلی که متأسفانه در بین قاریان وجود دارد، اینکه فرصتی برای دیده شدن ندارند و تلاوت‌های برتر ضبط نمی‌شود و همچنین به لحاظ مادی نیز مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و اهمیت و ارزشی به آنها داده نمی‌شود. جایگاه  یزد در کشور مطلوب است اما برخی شهرها مثل تهران و مشهد در جایگاه بهتری قرار دارند زیرا که هم در زمینه پرورش استعدادها و هم ارزش و بهاد دادن به قاریان در سطح بالاتری قرار دارند به نحوی که در تهران جلساتی با حضور اساتید و پیشکسوتان قرآنی برگزار می‌شود که قاریان نوجوان و جوان فرصت ارائه تلاوت و دیده شدن را دارند.

خسروی ادامه داد: در استان یزد با تشکیل مجمع قاریان و حافظان مقرر شد چنین اقدامی صورت گیرد اما متأسفانه موفق نبود.      

این برگزیده استانی مسابقات قرآن کریم در پاسخ به چرایی عدم استقبال فعالان قرآنی از مسابقات گفت: به نظر من دو مشکل اساسی می‌تواند در این امر دخیل باشد اینکه قرآنیان دیده نمی‌شوند چون فرد مدت‌ها در رشته قرآنی خود تمرین می‌کند اما فرصتی برای ارائه و دیده شدن ندارد و موضوع دیگر اینکه بها و ارشی به لحاظ مادی برای آنها قائل نیستند.

وی ادامه داد: البته در مسابقات امسال با توجه به اینکه فعالان قرآنی در پیاده‌روی اربعین حضور یافته‌اند، می‌تواند دلیلی بر کاهش تعداد شرکت‌کنندگان باشد، هر چند در این زمینه باید مدیریت لازم از سوی مسئولان اوقاف و امورخیریه کشور صورت می‌گرفت.

نظم خوبی در مسابقات حاکم بود

حانیه برخورداری، رتبه اول رشته حفظ 20 جزء مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف نیز گفت: سطح مسابقات نسبت به دیگر مسابقات نظم خوبی داشت و سطح داوری و متسابقان نیز خوب بود و سال به سال بین متسابقان پیشرفت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در مسابقات سخت‌گیری‌هایی که شاید مناسب نباشد، باید کنار گذاشته شود افزود: به عنوان مثال در مسابقات تفسیر قرآن سال‌های گذشته تفسیر نمونه و یا المیزان که شرکت‌کننده باید دو هزار صفحه مطالعه و برای مسابقات آماده می‌شد، در نظر گرفته شده بود و با توجه به دغدغه افراد سخت به نظر می‌رسید ولی امسال با توجه به اینکه در بخش تفسیر هم شرکت کردم، برای مسابقات برگزیده تفسیر نمونه انتخاب شده بود که از حجم مناسبی نیز برخوردار بود و سؤالات نیز در سطح خوبی طراحی شده بود و فکر می‌کنم همین امر باعث جذب افراد بسیاری شده بود.

برخورداری با اشاره به اینکه از 9 سالگی به صورت ویژه و حرفه‌ای حفظ را از ابتدای قرآن آغاز کردم گفت: البته از چهار سالگی حفظ جزء 30 را دنبال می‌کردم و در وادی حفظ قدم گذاشته بودم، خانواده‌ام به‌ویژه مادرم همیشه در حال تلاوت قرآن بودند و علاقه داشتند ما نیز حافظ قرآن شویم و خدا را شاکرم توانسته‌ام حافظ کل قرآن باشم.

وی که در رشته حفظ 20 جزء‌ شرکت کرده بیان کرد: امسال در حفظ20 جزء شرکت کردم تا آمادگی بیشتری کسب کرده و در سال‌های بعد در حفظ کل شرکت کنم.

برخورداری با اشاره به اینکه خوشبختانه دوره‌های متعدی در رشته حفظ در مؤسسات مختلف برگزار می‌شود که بنده نیز از این دوره‌ها بهره‌مند شده‌ام گفت: معتقد هستم باید آموزش‌های تخصصی در زمینه روش حفظ و برنامه‌دهی به حافظان ارائه شود تا بتوانند راحت‌تر در این مسیر پیش روند.

سطح کیفی و داوری در سطح بالایی قرار دارد

محسن فلاح، شرکت‌کننده رشته حفظ کل از شهرستان بافق نیز گفت: مسابقات اوقاف بزرگترین مسابقات قرآنی کشور است؛ لذا به لحاظ سطح کیفی و داوری در سطح بالایی قرار دارد و برترین‌های هر شهرستان و هر استانی شرکت کرده و برای کسب رتبه اول رقابت می‌کنند تا به مرحله کشوری راه یابند و نفرات اول کشور نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی می‌شوند، بنابراین بالاترین سطح مسابقات را اوقاف و امور خیریه دارد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در بافق شاهد استقبال حداکثری از مسابقات نیستیم گفت: امسال بویژه در بخش آقایان کمتر از 10 نفر در مرحله شهرستانی شرکت کردند و بنده چون در زمان برگزاری مسابقات در یزد بودم، در مرکز استان در مسابقات حضور یافتم اما به نظرم باید برای تشویق افراد تلاش کرد تا برای شرکت در مسابقات انگیزه پیدا کنند و البته یکی از مزیت‌هایی که مسابقات دارد اینکه یک فعال قرآنی می‌تواند خود را محک زند.

فلاح با اشاره به روند حفظ که از نوجوانی در کلاس‌های روزانه شرکت کرده است گفت: در سال 96 یک سال مرخصی تحصیلی گرفتم و توانستم در یک سال قرآن را حفظ و حافظ کل قرآن کریم شوم.

اعظم السادات میرجلیلی، خبرنگار ایکنا 

انتهای پیام
captcha