ویژگی‌های عملکرد سیدالشهدا(ع) در ارتباط با خدا و خلق
کد خبر: 4085488
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
محمد شریفانی تبیین کرد:

ویژگی‌های عملکرد سیدالشهدا(ع) در ارتباط با خدا و خلق

حجت‌الاسلام محمد شریفانی، ویژگی‌های عملکرد امام در ارتباط با خدا و خلق را به دو بخش تحت عناوین ویژگی‌های عملکرد سیدالشهدا در ارتباط با خدا که شامل ولی الله، حبیب الله، خلیل الله، نجیب الله، صفی الله، المظلوم، الشهید و ..... می‌شود و ویژگی‌های عملکرد امام در ارتباط با خلق که شامل دفاع و محافظت، رکن بودن، پناهگاه، امامت، هدایتگری می‌شوند، تقسیم کرد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشکده قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی، به مناسبت اربعین حسینی در نشست علمی با موضوع «سلوک ارغوانی؛ سیری در زیارت اربعین» که ویژه اعضای هیئت علمی و استادان واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در روز سه شنبه مورخ 22 شهریور به صورت مجازی و بر خط با همکاری واحد الکترونیکی برگزار شد به تشریح مهم‌ترین محورهای زیارت اربعین پرداخت و گفت: از مهم‌ترین محورهای زیارت اربعین، بیان فلسفه قیام عاشوراست که در یک جمله کوتاه تمام مقصود حضرت اباعبداللّه الحسین(ع) بیان شده است. آن حضرت تمام هستی خود را فدا کرد تا بندگان خدا را از بند جهالت، تاریکی و گمراهی رها کند و به سوی نور و کمال، هدایت کند. این همان هدف نهایی تمام پیامبران(ع) و فرستادگان الهی در طول تاریخ بوده است که در قیام عاشورا به اوج خود رسید.
 
وی ضمن اشاره به ویژگی‌های پیاده‌روی اربعین به نکات مهم تربیتی این حرکت پرداخت و آن را در شش نکته از جمله نقش تربیتی مناسب در انسان‌سازی، جریان‌سازی فرهنگی، جامعه‌سازی، هویت‌سازی، اسوه‌سازی و هدایت انسان‌ها تبیین کرد.
 
وی گفت: بحث اربعین ابعاد مختلفی دارد. یک بعد آن، اصل زیارت سیدالشهدا(ع) در این روز است. بعد دیگر، مفاد زیارت اربعین است. در زیارت منقول از جابربن عبدالله انصاری و زیارتی که از امام جعفر صادق(ع) نقل شده و مورد قبول همگان است 60 نکته مهم و اساسی وجود دارد که می توان آن را به چهار بخش عمده تقسیم کرد:
1 - ویژگی‌های عملکرد سیدالشهدا(ع) در ارتباط با خدا و خلق (حدود 30 ویژگی )
2- عنایات خاص خداوند به حسین بن علی(ع) (حدود 10 ویژگی)
3- ویژگی‌های عملکرد دشمنان و مخالفان سیدالشهدا(ع) (حدود10ویژگی) 
4- ویژگی‌ها وظایف شیعیان و پیروان سیدالشهدا(ع) ( حدود 10 ویژگی)
 
شریفانی در ادامه به تشریح کامل ویژگی‌های عملکرد امام در ارتباط با خدا و خلق خدا پرداخت و گفت: این ویژگی‌ها را می‌توان به دو بخش تحت عناوین ویژگی‌های عملکرد سیدالشهدا در ارتباط با خدا که  شامل ولی الله، حبیب الله، خلیل الله، نجیب الله، صفی الله، المظلوم، الشهید و ..... می‌شود و ویژگی‌های عملکرد امام در ارتباط با خلق که شامل دفاع و محافظت، رکن بودن، پناهگاه، امامت، هدایتگری می‌شوند، تقسیم کرد. همچنین می‌توان پاکی ولایت، سیادت، قیادت، میراث داری انبیا، حجت خدا، شهادت، سعادت، وفای به وعده‌ها، نابودی دشمنان، عذاب کننده قاتلان را از جمله عنایات خاص خداوند به حضرت سید الشهدا برشمرد.
 
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، فریفتگان دنیا، خودفروشان ارزان‌فروش، آخرت‌فروشان، گردن‌کشان متکبر، شهوت‌پرستان و هواپرستان، به خشم آورندگان خدا و رسول، اطاعت‌پذیران اهل کفر و نفاق، بارکشان جرم و گناه را مهم‌ترین ویژگی‌های دشمنان و مخالفان حضرت سیدالشهدا عنوان کرد.
 
شریفاتی ویژگی‌های شیعیان و پیروان راستین امام حسین(ع) را تولا و تبرا، ایمان به سیدالشهدا، یقین به پیروزی سیدالشهدا، تسلیم کامل قلبی، اطاعلت عملی، آمادگی برای نصرت سیدالشهدا، همراهی کامل، اجتناب از همراهی با دشمنان مطرح کرد و در پایان به حدیثی از امام حسن عسگری(ع) که در آن نشانه‌های مؤمن را پنج چیز بیان کرده است اشاره کرد که می‌فرماید: به جای آوردن پنجاه و یک رکعت نماز (17رکعت نماز واجب و 34 رکعت نافله)، زیارت اربعین امام حسین(ع) در این روز، انگشتر را بر دست راست نهادن، پیشانی را به هنگام سجده بر خاک گذاردن و بسم الله الرّحمن الرّحیم را در نماز بلند گفتن اهمیت بالایی دارد.
 
انتهای پیام
captcha