جهاددانشگاهی پیشران و هدایت‌گر تحولات علمی کشور باشد
کد خبر: 4086544
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
آیت‌الله اعرافی در دیدار دهقانی فیروزآبادی:

جهاددانشگاهی پیشران و هدایت‌گر تحولات علمی کشور باشد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در دیدار رئیس جهاددانشگاهی گفت: از این نهاد انقلابی انتظار داریم که پیشران و هدایت‌گر تحولات علمی باشد و ورود به قلمروهای نو و راهبری علمی را با همان روحیه انقلابی خود مدنظر داشته باشد؛ هم‌چنین تحقیقات اجتماعی ناظر به مسئله با رعایت همه موازین علمی در جهاددانشگاهی می‌تواند انجام شود.

آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و دهقانی فیروز‌آبادی رئیس جهاددانشگاهی کشوربه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در دیدار با روح‌الله دهقانی فیروز‌آبادی، رئیس جهاددانشگاهی کشور که امروز 28 شهریورماه انجام شد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی از نهادهایی است که علم‌ورزی جریان انقلاب در آن انجام می‌شود؛ یکی از رسالت‌های جهاددانشگاهی ارتباط با حوزه علمیه است که آماده تقویت این ارتباط و تعامل برای پیشرفت کشور هستیم.

وی ادامه داد: در یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قرار داریم که توسط شیخ عبدالکریم حائری یزدی در فروردین 1301 انجام گرفت؛ حوزه علمیه در این سال‌ها با فراز و فرودهایی مواجه بوده و تاریخ یکصد ساله و وقایع مختلف حوزه علمیه در حال بررسی است.

اعرافی افزود: در مقطع بعد از انقلاب و سال‌های اخیر، اسنادی تولید شده که موجب تطوراتی در حوزه علمیه می‌شود. حوزه علمیه در درون خود قریب به 300 نهاد و مرکز دارد و 100 هزار نفر از سراسر کشور در قم تحصیل می‌کنند و بیش از 20 هزار استاد فعال هستند و بیش از 100 مجله تخصصی نیز در حوزه علمیه منتشر می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: حوزه علمیه پایگاه و قطب علمی، فکری و فرهنگی است و در جهان اسلام بی‌نظیر است. گسترش مرزهای علوم اسلامی همواره یکی از اهداف ما در حوزه علمیه بوده و اکنون به جایگاه مطلوبی در این زمینه رسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه به قلمروهای علوم انسانی و نیازهای نظام باید توجه و به پرسش‌های جدید پاسخ داده شود، گفت: گرایش‌ها و جهت‌گیری‌های متنوع‌تری در حوزه علوم انسانی و اسلامی در حوزه علمیه پایه‌گذاری شده و این مسیر هم‌چنان با جدیت ادامه دارد. علاوه بر افزایش رشته‌های علوم اسلامی، به فقه معاصر و پاسخ‌گویی به مسائل فقهی توجه ویژه‌ای شده تا فقه به صحنه اجتماع بیاید و در ارتباط با مسائل حقوقی دنیای جدید حرفی برای گفتن داشته باشد.

اعرافی بیان کرد: در پژوهش‌های حوزه علمیه برنامه ما این است که معطوف به نیازها باشد؛ نظام تحقیقاتی حوزه متنوع است و در زمینه پژوهش رویکرد متناظرسازی و معطوف‌سازی به سمت نیازهای امروز مورد توجه است. طرح مهمی از دو سال پیش آغاز شده است و دبیرخانه حمایت از پروژه‌های مورد نیاز نظام با مطالعه قریب به 500 پروژه در حال فعالیت است که این دبیرخانه باید معطوف به پاسخ به این پروژ‌ه‌ها و راهبری این نیازها باشد و به خروجی مشخص ختم شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: نگاه به صنایع فرهنگی و بازسازی تئوری‌ها و اندیشه علوم انسانی اسلامی به سمت بازار از موارد دیگری است که در ساختار جدید حوزه علمیه این بخش را به شکل ویژه مدنظر داریم. طلاب و تشکل‌های طلبگی فعال در صنایع مختلف فرهنگی نیاز به عزم جدی و جامع دارند که امسال بنا داریم جهشی در این زمینه ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مطالعاتی نیز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت پایه‌ریزی شده است، ادامه داد: یکی از موارد مهم دیگر در حوزه علمیه که در قالب جامعةالمصطفی(ص) العالمیه پایه‌ریزی شده است، بُعد بین‌المللی حوزه علمیه است و سفر اخیر واتیکان از جمله موارد توجه به بعد بین‌المللی حوزه‌ علمیه است.

اعرافی با اشاره به اینکه در حوزه تبلیغ نیز طرح آمایش را داریم که منطقه به منطقه نظام تبلیغی در حال بازسازی است، گفت: انتظار داریم جهاددانشگاهی پیشران و هدایت‌گر تحولات علمی باشد؛ جهاددانشگاهی نهادی است که روحیه انقلابی در آن زنده است، بنابراین ورود به قلمروهای نو، جدید و راهبری را باید مدنظر داشته باشد. پس نگاه مشرف، ناظر و راهبر به مسائل علمی می‌تواند با جهاددانشگاهی باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اظهار کرد: در حوزه علوم انسانی و اتصال آن به واقعیت‌ها و موارد ملموس و کاربردی اجتماع اقداماتی انجام شده، اما اثرگذار نبوده و در وضعیت مطلوبی نیستیم که قدم‌های اساسی باید برداشته شود و بنده معتقدم در این میان حوزه علمیه هم باید نقش خودش را ایفا کند.

اعرافی ادامه داد: ارتباط دانشگاه ما با فرهنگ و مسائل اجتماعی بسیار ضعیف است؛ بارها گفته‌ام که شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها داریم اما ریالی به آن‌ها کمک نمی‌شود که مسائل را تحقیق کنند؛ وقتی تحقیقی در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی انجام نشود چه بسا اقدامات ما با نتیجه عکس مواجه شود.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات اجتماعی ناظر به مسئله با رعایت همه موازین علمی در جهاددانشگاهی می‌تواند انجام شود، اظهار کرد: مهاجرت نخبگان از کشور موضوع دیگری است که هر شب ذهن بنده را به خود مشغول می‌کند، در شورای انقلاب فرهنگی هم اقداماتی در این زمینه انجام شده است که نشان می‌دهد عامل اول این است که تجهیزات و امکانات لازم در اختیار نخبگان نیست؛ عامل دوم معیشت و عوامل بعدی فرهنگی و سیاسی است که نهادهای کشور همگی نسبت به این موضوع مسئول هستند، چراکه آینده کشور در گرو نخبگان است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: از زمان پایه‌ریزی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه بنده بارها در جلسات مختلف بیان کردم که آینده دانشگاه‌ها روشن است و جمعیت در دانشگاه‌ها کم می‌شود؛ بنده معتقدم بین‌المللی‌سازی آموزش عالی باید با هدایت و راهبری کلان و جدی انجام شود. اگر‌چه برخی دانشگاه‌ها رشته‌های بین‌المللی دارند، اما به‌صورت جامع شاهد این مهم نیستیم.

اعرافی با اشاره به اینکه ایران ظرفیت گفتمان‌سازی و ایجاد تحولات بزرگ در آسیا و آفریقا را دارد، گفت: هر استان و شهری امتیازاتی دارد که اگر برجسته شود اشتغال و فرهنگ آن شهر درست می‌شود، اگر جهاد بتواند این آمایش فرهنگی و اقتصادی را انجام دهد شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.

در ادامه این دیدار روح‌الله دهقانی فیروز‌آبادی، رئیس جهاددانشگاهی در سخنانی گفت: جهاددانشگاهی همگام با نظام همیشه قدم‌های بزرگی برداشته است ولی آنچه مد نظر رهبر معظم انقلاب بوده هنوز به منصه ظهور نرسیده اما این ظرفیت وجود دارد که به جایگاه مطلوب‌تری برسیم.

وی ادامه داد: اعضای جهاددانشگاهی کم توقع و پرکار هستند و در طلیعه گام دوم انقلاب به دنبال این هستیم که گام‌های بزرگی برداریم؛ جهاددانشگاهی در سلول‌های بنیادی، زیست‌فناوری و نانو فناوری گام‌های جدی برداشته است.

دهقانی با اشاره به اینکه در جهاددانشگاهی در زمینه غذا و کشاورزی و اصلاح نژاد نیز اقدامات بزرگی انجام شده، افزود: در حوزه صنعت و ماشین‌سازی، معدن، مخابرات و سایر حوزه‌ها و فناوری‌های نرم و پژوهش‌های علوم انسانی نیز گام‌های خوبی برداشته شده است.

رئیس جهاددانشگاهی کشور در پایان با اشاره به اینکه این نهاد انقلابی به عنوان یک سرباز در خدمت انقلاب و نظام است، گفت: اگر همه کشور و نهادهای مختلف کنار هم قرار بگیرند می‌توانند در راستای خدمت به مردم در زمینه‌های مختلف گام بردارند.

انتهای پیام
captcha