نقش برنامه‌های تشویقی در جذب نوجوانان به مؤسسات قرآن
کد خبر: 4094173
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۳

نقش برنامه‌های تشویقی در جذب نوجوانان به مؤسسات قرآن

عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت همدان گفت: برگزاری اردوهای ورزشی و تفریحی چون فوتبال، شنا و ... می‌تواند عامل مهمی برای جذب قرآن‌آموزان به مؤسسات باشد که متأسفانه به‌دلیل محدودیت منابع مالی اغلب به این برنامه‌ها در کنار قرآن‌آموزی توجه نمی‌شود.

قاسم جهان‌آرا، عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی فرهنگی، قرآن و عترت استان همدانقاسم جهان‌آرا، عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی فرهنگی، قرآن و عترت استان همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان درباره وضعیت مؤسسات قرآن این استان و مشکلاتی که با شیوع کرونا با آن مواجه هستند، اظهار کرد: مؤسسات قرآن در سه دسته مؤسساتی که زیر نظر تبلیغات اسلامی هستند و یا زیر نظر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد و دسته دیگر انجیوهایی که با مجوز استانداری تأسیس می‌شوند، جا می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه پس از شیوع کرونا متأسفانه مؤسسات قرآنی کمتری به نسبت گذشته در استان فعال هستند، افزود: مهم‌ترین مشکلات این مؤسسات مربوط به مسائل مالی است که گریبان تمام مؤسسات را گرفته است. از این رو مهم‌ترین فعالیت اتحادیه رایزنی برای جذب بودجه است.

جهان‌آرا ادامه داد: همچنین کاهش بی‌سابقه قرآن‌آموزان مؤسسات پس از شیوع کرونا یکی دیگر از مشکلاتی است که با غیر فعال شدن کلاس‌های حضوری پیش آمد، چراکه تنها تعداد محدودی از مؤسسات در ابتدای شیوع این بیماری بستر لازم برای مجازی کردن کلاس‌ها را داشتند و سایر مؤسسات تا حدودی تعطیل شدند.

 عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی فرهنگی، قرآن و عترت استان همدان با بیان اینکه دریافت شهریه نمی‌تواند حمایت مالی برای مراکز باشد تا بتوانند خود را سر پا نگه دارند، یادآور شد: یکی دیگر از مشکلاتی که مؤسسات قرآن با آنها درگیر هستند دریافت شهریه از قرآن‌آموزان است؛ اگرچه این مبلغ کم و ناچیز است، اما موجب شده برخی از ثبت‌نام در کلاس‌ها منصرف شوند.

جهان‌آرا با تأکید بر ضرورت برپایی اردوهای تفریحی برای جذب و تثبیت قرآن‌آموزان اظهار کرد: عدم برگزاری اردوهای تشویقی علت دیگر تعطیلی برخی مؤسسات و کاهش قرآن‌آموزان است، برگزاری اردوهای ورزشی و تفریحی چون فوتبال، شنا و... عامل مهمی برای جذب قرآن‌آموزان می‌تواند باشد که متأسفانه به‌دلیل محدودیت منابع مالی اغلب به این برنامه‌ها در کنار قرآن‌آموزی توجه نمی‌شود.

وی بیان کرد: اگر بودجه‌‌های قرآنی با برنامه ساماندهی می‌شد و یا سازمان مستقلی برای فعالیت‌های قرآنی وجود داشت و تمام متولیان قرآنی در آن تجمیع می‌شدند، با داشتن یک بودجه متمرکز مشکلات تا حد زیادی حل می‌شد و وضعیت امروز مؤسسات بهتر از این بود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت همدان با اشاره به شکل‌گیری شورای قرآن استان به‌عنوان یک حرکت خوب و امیدبخش در استان، تصریح کرد: وضعیت قرآنی در استان تا حدودی با تشکیل این شورا ساماندهی شد و کمیته‌های مختلفی ذیل این شورا از جمله کمیته حفظ، تفسیر، جلسات خانگی و... شکل گرفت.

جهان‌آرا گفت: جلسات 20 ساله حاج حسین دهقان که هر روز صبح ساعت هفت در محل مسجد جامع همدان برگزار می‌‌شود، یا جلسات خانگی قرآن خانم شاه‌حسینی در محله اعتمادیه که با حضور 300 تا 400 نفر برگزار می‌شود از ظرفیت‌های خوب همدان هستند که سرکشی از این جلسات موجب ایجاد انگیزه و جذب نیروهای قرآنی می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح رواق نور همزمان با هفته وحدت اظهار کرد: مسجد شهید مدنی، مسجد شهرک فرهنگیان، مسجد محله دیزج، مسجد بنی‌فاطمه در اعتمادیه از جمله مساجد فعال در طرح «رواق نور» بودند که این برنامه قرآنی در هفته وحدت با همکاری کانون مساجد در قالب هر مسجد یک قاری و مفسر برگزار شد و قرار بر این شد این مساجد هر چند وقت یک بار برنامه انس با قرآن و یا مجلس تلاوت قرآن داشته باشند.

جهان‌آرا به برپایی و فعال کردن جلسات خانگی تأکید کرد و گفت: با همکاری جبهه فرهنگی انقلاب شناسایی و تشویق خانواده‌ها برای برگزاری این جلسات در حال انجام است تا در هر محله 50 جلسه قرآن تشکیل شود، این جلسات در قسمت‌های مختلفی از جمله در شهرک‌های شهر همدان، روستای ایزج قهاوند که موفق به برپایی 18 جلسه قرآنی شده است و علی‌آباد با جلسات خانگی مخصوص نوجوان در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha