از ضرورت آموزش پیوسته متسابقان تا برگزاری جلسات مباحثه ویژه حفاظ
کد خبر: 4100581
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
گزارش ایکنا از مسابقات قرآن بنیاد شهید استان مرکزی

از ضرورت آموزش پیوسته متسابقان تا برگزاری جلسات مباحثه ویژه حفاظ

مرحله استانی بیست و چهارمین دوره مسابقات قرآن بنیاد شهید استان مرکزی، جمعه، 27 آبان در دو بخش کتبی و شفاهی در رشته‌های تفسیر، مفاهیم، حفظ و قرائت برگزار شد. گزارش ایکنا از برگزاری این مسابقات تقدیم مخاطبان می‌شود.

چهره های قرآنی استان مرکزی

مرحله استانی بیست و چهارمین دوره مسابقات قرآن بنیاد شهید استان مرکزی، جمعه، 27 آبان در دو بخش کتبی و شفاهی در دو گروه بانوان و آقایان در رشته‌های تفسیر، مفاهیم، حفظ در سطوح مختلف و قرائت با داوری خانم‌ها اعظم تشیعی‌فرد، محدثه مؤمنی، عائده محبی، فاطمه کرمی و آقایان ابوالفضل صفری، مهیار قاسمی و محمدکاظم ربیعی با حضور 70 شرکت‌کننده در مجتمع ایثار اراک برگزار شد. خبرگزاری ایکنا از برگزاری این دوره از مسابقات گزارشی تهیه کرده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

مرتضی مختاری، طراح سؤالات تفسیر و مفاهیم مسابقات قرآن بنیاد شهید استان مرکزی، با اشاره به برگزاری مسابقات این نهاد در رشته‌های تفسیر، مفاهیم، حفظ و قرائت، گفت: در رشته تفسیر بر اساس گزیده تفسیر نمونه سوره‌های مبارکه «شعرا و نمل» 40 سؤال تستی چند سؤال تشریحی طرح شد و در رشته مفاهیم 60 سؤال تستی و تعدادی سؤال تشریحی بر اساس کتاب استاد وکیل جلد 1 تا 6 طرح شد. همچنین شرکت‌کنندگان رشته حفظ و قرائت نیز به 30 سؤال تستی از مفاهیم 1 تا 3 پاسخ دادند.

از ضرورت توجه به محل برگزاری استاندارد مسابقات تا تجمیع دوره‌های آموزشی ادارات

مختاری انگیزه و علاقه خانواده جامعه هدف مسابقات قرآن بنیاد شهید را مطلوب توصیف کرد و افزود: نحوه مطالعه و پاسخگویی به سؤالات تستی برای گروه سنی میانسال مقداری سخت است. انتظار ما از برگزارکنندگان مسابقات این است که وقتی متسابقان در مسابقاتی ثبت‌نام کردند با کارشناسان قرآنی در خصوص نحوه حمایت علمی و تخصصی از جامعه هدف ارتباط بگیرند تا افراد با آمادگی بهتر در مسابقات شرکت کنند.

وی با بیان اینکه محل برگزاری مسابقات برای رشته‌های کتبی استاندارد آزمون نبود و داوطلبان صندلی‌های آمفی‌تئاتری را مناسب برگزاری مسابقات کتبی و پاسخگویی به سؤالات ندانسته و از این امر گلایه‌مند بودند، ادامه داد: مناسب نبودن صندلی‌ها گلایه بجایی بود و امید است مسابقات کتبی در سالنی با صندلی‌های استاندارد برگزار شود.

مختاری اهدای جوایز مراحل قبل مسابقات در افتتاحیه مرحله استانی را اقدامی شایسته دانست و افزود: اهدای لوح تقدیر و هدایا به متسابقان انگیزه‌ای مضاعف بخشید و باعث شد تا شور و نشاط بیشتری بین داوطلبان حاکم شود.

متسابقان منتظر برگزاری دوره آموزشی از سوی نهادها نباشند

اعظم تشیعی‌فرد، داور تجوید این دوره از مسابقات به خبرنگار ایکنا گفت: پیشرفت متسابقان امسال نسبت به سال‌های قبل بهتر بود. به نظر می‌رسد برای ارتقای سطح شرکت‌کنندگان آموزش سالیانه و پیوسته در نظر گرفته شده و از مربیان متخصص استفاده شود.

اعظم تشیعی فرد، داور مسابقات قرآن

وی با بیان اینکه برخی از متسابقان منتظر برگزاری دوره آموزشی از سوی دستگاه یا نهاد خاصی نمی‌مانند و به صورت آزاد آموزش می‌بینند، ادامه داد: اگر داوطلبان حاضر در مسابقات به صورت آزاد آموزش نبینند قطعاً در همان سطح باقی مانده و درجا می‌زنند. خوشبختانه فضای مجازی، دارای امکانات بسیار خوبی است که می‌توان برای آموزش از آن بهره برد.

آموزش متسابقان جدی گرفته شود

مهیار قاسمی، داور مسابقات قرآن بنیاد شهید نیز به ایکنا گفت: سطح مسابقات به نسبت قابل قبول بود، اما با توجه به سبقه این مسابقات که بیش از 2 دهه در حال برگزاری است، انتظار بیشتر بود و سطح مطلوبی که مدنظر هیئت داوران بود را شاهد نبودیم. برای ارتقای سطح شرکت‌کنندگان باید آموزش را از مسابقات تا مسابقات بعدی که در سال آینده برگزار می‌شود جدی گرفت و این روند را در اکثر مسابقات نهادها و ارگان‌ها شاهد هستیم.

مهیار قاسمی

قاسمی در ادامه گفت: دوره آموزشی از سوی دستگاه‌ها برگزار نمی‌شود و صرفاً تمام هم و غم برگزارکنندگان جهت برگزاری محدود می‌شود و انتظارها هم کسب نتیجه در مراحل مختلف است که این اتفاق نمی‌افتد. اگر هم افرادی نتیجه خوب می‌گیرند دلیلش مسابقه و آن ارگان نیست؛ چراکه خود فرد در جلسات شرکت کرده و آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای را شخصی دنبال کرده است. بهتر است متولیان در زمینه مسابقات در زمینه آموزش مستمر شرکت‌کنندگان اهتمام ویژه داشته باشند و نتیجه آن را در مسابقات شاهد باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این مسابقات در بخش خانوادگی نیز برگزار شد گاه افرادی حاضر می‌شوند که تخصص لازم را ندارند و در مسابقات با فردی که حرفه‌ای است مواجه می‌شوند و همین عامل باعث دلسردی و بی‌انگیزگی آنان می‌شود. ممکن است خانواده‌ها به دلیل عدم کسب رتبه ناامید شده و سال آینده شرکت نکنند. برای جلوگیری از این اتفاق که به کاهش تعداد آمار داوطلبان منتج می‌شود حتماً معاونت فرهنگی بنیاد شهید با همکاری سایر متولیان اهتمام ویژه برای ارتقای سطح داشته باشند. حتی می‌توان دوره‌های آموزشی را بین دستگاه‌ها تجمیع کرد یا از فضای مجازی کمک گرفت.

نمی‌توان انتظار رویش چهره‌های جدید داشت

فاطمه کرمی، حافظ کل قرآن و داور حسن حفظ، در رابطه با سطح برگزاری مسابقات گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و دور بودن شرکت‌کنندگان از آموزش و مسابقات حضوری به نسبت سطح قابل قبولی داشتند، اما قطعاً می‌توانست بهتر از این سطح نیز باشد.

فاطمه کرمی، حافظ کل و داور مسابقات قرآن

کرمی با اشاره به اینکه تکراری بودن چهره متسابقان به اختصاص مسابقات به ارگانی خاص مرتبط است و نمی‌توان انتظار رویش چهره‌های جدید را داشت، اضافه کرد: سال‌ها قبل مسابقات دارای قانونی بود که دارنده رتبه‌های برتر سال بعد از مسابقات نمی‌توانند در همان رشته شرکت کنند، اما به نظر می‌رسد این قانون تغییراتی داشته است یا به طور کلی قانون حذف شده است.

وی با بیان اینکه هدف از مسابقات باید حرکت به سمت پیشرفت باشد، ادامه داد: هدف از شرکت در مسابقات فقط کسب رتبه است و اگر حافظی احساس کند آمادگی کافی در رشته مثلاً 20 جزء را ندارد در رشته پایین‌تر شرکت می‌کند.

تغییر محسوسی در سطح داوطلبان شاهد نبودیم

عائده محبی، داور لحن مسابقات قرآن بنیاد شهید به خبرنگار ایکنا گفت: در سطح متسابقان تغییر خاصی صورت نگرفته است و همان داوطلبانی که خوب بودند همچنان خوب هستند و سایرین نیز ارتقای خاصی نداشتند. برخی از شرکت‌کنندگان این مسابقات در سایر مسابقات همچون اوقاف نیز شرکت دارند و می‌بینیم که برای ارتقا از سوی برخی از آنان تلاشی صورت نگرفته است.

عائده محبی، داور قرآنی

فاطمه دربندی، شرکت‌کننده در رشته قرائت تحقیق نیز به ایکنا گفت: امسال سال دومی است که در مسابقات شرکت دارم و علاوه بر این مسابقات در مسابقات اوقاف و سپاه نیز شرکت کردم که موفق به کسب رتبه سوم مرحله استانی رشته ترتیل اوقاف شدم.

وی با اشاره به اهمیت نحوه برگزاری مسابقات، ادامه داد: اینکه مسابقات در چه سنینی برگزار می‌شود بسیار حائز اهمیت است. برای رونق فعالیت‌های قرآنی باید روی سنین پایین با طراحی مسابقاتی متنوع همچون نقاشی، حفظ سوره‌های کوچک و ... سرمایه‌گذاری کرد. بسیار لازم است در شرایط فعلی مسابقات ویژه کودکان و نوجوانان از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. برنامه‌ریزی باید به‌گونه‌ای باشد که سنین کمتر از 15 سال نیز بتوانند شرکت کرده و به مرحله بالاتر راه یابند.

دربندی با بیان اینکه متسابقان مراحل پایین‌تر از کشوری از دوره‌های آموزشی ارگان‌ها و دستگاه‌ها که مسابقات قرآن برگزار می‌کنند محرومند و دوره‌ها فقط برای راه‌یافتگان کشوری برگزار می‌شود، ادامه داد: دوره‌ها باید از ماه‌ها قبل از برگزاری رویدادها برای تمام علاقه‌مندان شرکت در مسابقات برگزار شود تا مسابقاتی قوی داشته باشیم.

محدثه مؤمنی، داور قرآنی

محدثه مؤمنی، داور صوت این دوره از مسابقات نیز گفت: شرکت‌کنندگانی که خوب هستند مانند قبل خوب و قوی ظاهر می‌شوند و حتی در این افراد نیز شاهد تغییری در قرائت آنان نبودیم و افرادی هم که سطح نسبتاً ضعیفی داشتند نیاز به تلاش دارند یا به دلیل عدم اقدام نهاد مربوطه یا بی‌انگیزگی خود متسابق جهت شرکت در کلاس آموزشی در همان سطح باقی ماندند. بدون تردید بالا بودن سطح شرکت‌کنندگان باعث می‌شود که داوران و مستمعان نیز لذت ببرند.

ضرورت برگزاری جلسات مباحثه ویژه حفاظ

سهیلا حسین‌جانی، شرکت‌کننده رشته حفظ 10 جزء، مسابقات امسال نسبت به سال قبل از رشد بهتری برخوردار بود؛ چراکه بیشتر بانوان شهرستانی امسال برخلاف سال گذشته در مسابقات حضور داشتند و این امر نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان از سطح بهتری برخوردار بودند.

وی خواستار برگزاری دوره‌های آموزشی از سوی مسئولان قرآنی و سایر نهادهای برگزارکننده مسابقات قرآن شد و ادامه داد: در تمام طول این سال‌ها در خانه اقدام به حفظ کردم و فردی برای مباحثه در کنارم نبوده است. اگر جلساتی ویژه حفاظ به منظور مباحثه تشکیل شود قطعاً اثرگذاری مطلوبی خواهد داشت. در اراک جلساتی برگزار می‌شود، اما بنده به دلیل داشتن فرزند دانش‌آموز و کوچک نمی‌توانم از آن بهره‌مند شوم. اگر این جلسات صبح‌ها برگزار شود ما نیز می‌توانیم استفاده کنیم.  

انتهای پیام
captcha