اتفاقات اخیر کشور در خلأ «جهاد تبیین» رخ داده است + صوت
کد خبر: 4106414
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
حجت‌الاسلام میرزایی:

اتفاقات اخیر کشور در خلأ «جهاد تبیین» رخ داده است + صوت

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر جدی گرفتن مسئله «جهاد تبیین» برای جلوگیری از تسلط دشمن بر مغزها گفت: زمانی که جهاد تبیین به درستی اتفاق نیفتد پیامدهای ناگواری مانند اتفاقات اخیر را نیز به دنبال دارد. در واقع اتفاقات اخیر در کشور در خلأ جهاد تبیین و فقدان حضور فعال جبهه خودی در جنگ روایت‌ها شکل گرفته است. ‌

حجت‌الاسلام میرزایی

رهبر معظم انقلاب در دیدارهای اخیر با بسیجیان سراسر کشور و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مجددا بر دو مطالبه پیشین خود؛ جهاد تبیین و بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور تأکید کردند؛ جهاد تبیین از منظر وظیفه‌ای برای جلوگیری از تسلط دشمن بر مغزها و بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی برای اصلاح فرهنگ‌های غلط و نرم‌افزاری که جامعه براساس آن عمل می‌کند.

اتفاقات سه ماه گذشته در کشور علاوه بر ریشه‌های اقتصادی اما حکایت از عقب‌ماندگی‌ها و نواقص فرهنگی نیز دارد که باعث شده در سایه عدم جهاد تبیین و کارکرد نادرست و ناکارآمد نهادهای فرهنگی کشور، رسانه‌های معاند بتوانند تا این حد موج‌سواری و قدرت‌نمایی کرده و بخشی از جامعه را تحت تأثیر القائات خود قرار دهند و این در فضایی که دشمن راهبرد خود را از تسلط بر سرزمین‌ها به تسلط بر مغزها تغییر داده بسیار حائز اهمیت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین میرزایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا درباره تأثیر بی‌توجهی به مسئله جهاد تبیین در بروز شرایط جدید در کشور گفت: فرآیند تصمیم‌گیری در انسان دارای عناصر و مراحلی همچون توجه، علم و آگاهی، ارزیابی و بررسی امکان تحقق تصمیم است که در نهایت به اتخاذ تصمیم منتهی می‌شود و اگر در هر یک از مراحل تصمیم‌گیری انسان اختلالی ایجاد شود منجر به تصمیم‌گیری نادرست می‌شود.

تبیین، زمینه‌ساز آگاهی درست

وی یکی از مهمترین عناصر و مراحل تصمیم‌گیری در انسان را آگاهی دانست و گفت: این آگاهی صرفا به معنای داشتن اطلاعات زیاد نیست بلکه آگاهی در اینجا وابسته به تبیین اطلاعات وارد شده به ذهن است. لذا اگر تبیین مسائل به درستی انجام نگیرد، فرآیند تصمیم‌گیری با اختلال روبرو شده و به تصمیم‌گیری نادرست می‌انجامد اما با تبیین درست و منطبق یا نزدیک به واقعیت مسائل و پدیده‌ها احتمال تصمیم اشتباه از سوی انسان به شدت کاهش پیدا می‌کند هر چند هنوز امکان تصمیم‌گیری اشتباه وجود دارد، چون فرآیند تصمیم‌گیری مراحل دیگری نیز دارد که آنها نیز باید درست انجام شود.

میرزایی اظهار کرد: در واقع آگاهی به منزله مرحله اول و مقدمه و فراهم‌کننده زمینه تصمیم‌گیری از اهمیت به‌سزایی برخوردار است که از طریق تبیین صحیح حاصل می‌شود. از اینجاست که اهمیت مسئله «جهاد تبیین» در حوزه‌های مختلف کاملا روشن و مشخص می‌شود و وضعیت این ماه‌های کشور و اتفاقات چند وقت اخیر اهمیت آن را صد چندان کرده است.

جهاد تبیین؛ عملیات پیش‌دستانه فرهنگی 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: زمانی که جهاد تبیین به درستی اتفاق نیفتد پیامدهای ناگواری مانند اتفاقات اخیر را نیز به دنبال دارد که ذهن بخشی از جامعه به واسطه عدم تبیین درست یا دیرهنگام مسائل از سوی مسئولان دستگاه‌ها و نهادهای تبلیغی و رسانه‌ای و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، در مقابل جنگ رسانه‌ای و ترکیبی دشمن به نوعی خلع سلاح شده و هر گزاره و داده رسانه‌های معاند را می‌پذیرد و به عبارتی ذهن او به مرور به زمین بازی جنگ رسانه‌ای دشمن تبدیل می‌شود و این اتفاقی است که در خلأ جهاد تبیین و حضور فعال جبهه خودی در جنگ روایت‌ها عملیاتی می‌شود.

میرزایی تصریح کرد: جهاد تبیین در حقیقت نوعی اقدام پیش‌دستانه در حوزه رسانه‌ای و تبلیغی است و باید قبل از اقدامات روانی، رسانه‌ای و تبلیغی دشمن، با رصد دقیق تحولات نقاط آسیب‌زایی که احتمال دست گذاشتن بازوهای رسانه‌ای دشمن بر روی آنها وجود دارد شناسایی شده و یا آن اشکال و خطا برطرف شده و به جامعه توضیحات لازم داده شود و یا درصوت رعدم رفع اشکالات صادقانه وجود آن اشکالات برای جامعه توضیح داده شود تا دشمن نتواند از این مسائل برای رسیدن به اهداف خود و ایجاد ناامنی روانی و مشوش کردن اذهان جامعه استفاده کند و کار را به جایی برساند که عملا روی به تبلیغ و ترویج خشونت و کشتار در جامعه بزند.

ساختار غیر تحولی شورای عالی انقلاب فرهنگی 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره تأکید مجدد رهبر معظم انقلاب بر بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور و تأثیر عدم تحول در این ساختارها در شکل‌گیری اعتراضات و اغتشاشات اخیر در کشور گفت: تغییر و تحول در ساختار فرهنگی کشور مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب است که به اعتقاد من با ساختار فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی و عملکرد دبیر این شورا در گذشته بعید است چنین تحول انقلابی در ساختار فرهنگی کشور اتفاق بیفتد.

وی یادآور شد: باید افرادی در این شورا حاضر باشند که عملکرد گذشته آنها نشان دهد آمادگی ایجاد تحول را در ساختار فرهنگی کشور دارند و در حقیقت دارای شخصیتی تحول‌گرا هستند. از نظر من اولین اقدام برای عملی کردن مطالبه و فرمان رهبر معظم انقلاب در این رابطه آن است که رئیس‌جمهور، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی را تغییر دهد. این یک مخالفت شخصی نیست و دبیر فعلی شورا یک روحانی شریف، دانشمند و بزرگوار هستند اما مأموریت جدید نیازمند فرد جدیدی است که روحیه و پیشینه تحول‌گرا داشته باشد.

قرارگاه فرهنگی کشور درست عمل نمی‌کند

حجت‌الاسلام میرزایی درباره نقایص و کاستی‌های مجموعه دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی کشور از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که منجر به ضعف در جهاد تبیین شده است، گفت: واقعیت این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه فرهنگی کشور، درست و مؤثر کار نمی‌کند و اگر این قرارگاه عملکرد درستی داشته باشد سایر نهادهای فرهنگی و تبلیغی نیز خودبه خود در ریل قرار گرفته و به وظایف خود عمل می‌کنند.

وی بیان کرد: در واقع در حوزه فرهنگ به جای بررسی یک یک دستگاه‌های فرهنگی باید عملکرد و ساختار سامان‌دهنده اصلی حوزه فرهنگ، شورای عالی انقلاب فرهنگی، را اصلاح کرد و همانطور که گفتم در گام اول باید دبیر این شورا از سوی رئیس‌جمهور تغییر پیدا کند تا با چابک و به‌روز شدن این قرارگاه فرهنگی، سایر دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی نیز چابک و متحول شوند و بتوانند هم در قبال تحولات فرهنگی کنش مؤثر و به‌هنگام داشته باشند و هم واکنش قابل قبولی به هجمه‌های دشمنان از خود نشان دهند تا دشمن نتواند از این ضعف‌های فرهنگی و تبلیغی در مسیر تسلط بر مغزها، برهم زدن امنیت روانی جامعه، سیاه‌نمایی علیه نظام و افزایش حس بی‌اعتمادی به مسئولان استفاده نکند.

کد

میرزایی در پایان اظهار کرد: امروز مجموعه جبهه مؤمن انقلابی چه در دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی دولتی چه در تشکل‌های مردمی در دو موضوع جهاد تبیین و بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور رسالت و وظیفه بسیار حساس و سرنوشت‌سازی دارند و هم نباید اجازه پیشروی به دشمن را در این جنگ روایت‌ها و غالب کردن گزاره‌های غلط و مجعول خود در اذهان جامعه بدهند و هم با تولید محتوای جذاب و درست در لحظه مورد نیاز دست دشمن را برای تأثیرگذاری بر فکر و قلب و روح مردم خالی بگذارند.

انتهای پیام
captcha