ویژگی‌های اجتماعی حکمرانی تحول‌گرا و هوشمند
کد خبر: 4107041
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
محمدسعید جبل‌عاملی بیان کرد:

ویژگی‌های اجتماعی حکمرانی تحول‌گرا و هوشمند

رئیس دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت با اشاره به ویژگی‌های اجتماعی حکمرانی آینده تحول‌گرا و هوشمند اظهار کرد: غلبه گفتمان علمی، نهادینه شدن ارزش‌ها، دیوان‌سالاری، تأمین نیازهای مادی و معنوی انسان و ... از جمله این ویژگی‌هاست.

نشست فرهنگ و حکمرانیبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدسعید جبل‌عاملی، رئیس دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت طی سخنانی در نشست تخصصی هوش مصنوعی، فرهنگ و حکمرانی آینده که امروز، ۲۳ آذرماه در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، اظهار کرد: چنانچه مسیری که تا به امروز در حوزه هوشمندسازی طی کردیم، بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم که کار خود را با برنامه‌های جامع در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ آغاز کردیم و در ادامه نیز سندهای تحولی را در دستور کار قرار دادیم. پیش از پرداختن به بحث حکمرانی باید آسیب‌شناسی بر روی مسیرمان تا اینجا انجام دهیم.

وی گفت: هوشمندسازی زمینه‌ساز تحول‌آفرینی است. هوشمندی ماهیتی تحول‌آفرین و نوشوندگی را به همراه دارد. لذا در این بخش می‌توان به موضوعاتی همچون ماهیت نرم حکمرانی، تحول و رهبری تحول و ویژگی‌های حکمرانی هوشمند پرداخت.

جبل‌عاملی ادامه داد: در تمامی مواردی که به حوزه سخت حکمرانی مربوط می‌شود، وجوه اشتراک را می‌توان در چند عبارت خلاصه کرد. کسانی که تجربه این نوع حکمرانی را دارند، تلاش کردند تا شرایط را برای مخاطب به گونه‌ای تصویر کنند که اقتدار حاکمیت مقتدر در ذهن آن‌ها ایجاد شود. در این حکمرانی تعریف فعالیت در هر لایه به سبک پروژه‌ای و غیر قابل انعطاف است.

وی افزود: در این حکمرانی بیشتر شرایط رقابتی وجود دارد تا همکاری. همچنین، لایه‌های پایین‌تر این حکمرانی به صورت پروژه‌ای و غیر قابل انعطاف چیده شده‌اند. در حوزه حکمرانی با جنبه‌های نرم نیز وجوه اشتراکی همچون بهره‌گیری از مشارکت مردمی در سطوح راهبری، افزایش اعتماد عمومی، شبکه‌سازی، مدیریت به سبک اقتضایی، بهره‌گیری از شیوه‌های انعطاف‌پذیر و غلبه دادن روحیه همکاری به جای رقابت بیان شده است.

جبل‌عاملی با اشاره به ویژگی‌های اجتماعی حکمرانی آینده تحول‌گرا و هوشمند اظهار کرد: غلبه گفتمان علمی، نهادینه شدن ارزش‌ها، دیوان‌سالاری، تأمین نیازهای مادی و معنوی انسان، عدالتخواهی، تحول با منشا اندیشه و فرهنگ، تسری تحولات از اجتماع به حکمرانی و تحولات سیاسی با مبنای تکاملی و فعال از جمله این ویژگی‌هاست.

وی ادامه داد: گذر ساختار جامعه از ساختار ملت - دولت به ساختار امت، اقامه حکمرانی از سوی آحاد مردم، تسری هویت جامعه از ملت به امت، غلبه نقش تربیتی رهبران جامعه بر نقش تعلیمی آن ها، حب و عشق عامل هدایت جامعه، تبدیل‌ رهبری جامعه به امامت جامعه، تبعیت از امام تابع ارزش‌های مسلط جامعه نیز از دیگر ویژگی‌های این مقوله است.

وی‌ در پایان گفت: ازجمله مباحثی که باید در حوزه هوشمندسازی بدان بپردازیم، انسان هوشمند، جامعه هوشمند، نظام هوشمند، حکمرانی هوشمند و ... است.

انتهای پیام
captcha