ضرورت پژوهش‌های علمی برای کارآمدی دروس معارف
کد خبر: 4107047
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
یادداشت

ضرورت پژوهش‌های علمی برای کارآمدی دروس معارف

سرپرست پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در یادداشتی به بحث ضرورت‌های پژوهش در جامعه فرهیخته دانشگاهی پرداخت.

به گزارش ایکنا، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، نیره قوی، سرپرست پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، به مناسبت هفته پژوهش در یادداشتی به بحث ضرورت‌های پژوهش در جامعه دانشگاهی پرداخت.

در این یادداشت آمده است:

فکر و اندیشه مبنای رشد و بالندگی برای جامعه انسانی است و در روند پویایی فکر، ابزار پژوهش خصوصا پژوهش‌های روشمندکه منجر به شناخت لایه‌های مختلف علوم و حرکت به سوی فهم عمیق از چگونگی و کیفیت زندگی است، اهمیت می‌یابد. در عصر معاصر، ابزارهای مختلفی برای واکاوی بهتر علوم مورد استفاده قرار می‌گیرد که نتیجه پژوهش‌ها را دگرگون کرده است. از این رو باید به آن روش‌های علمی پژوهشی مجهز شد تا واجد توان بهره‌برداری قرار گیرد.

سنخیت موضوع و روش، نکته اساسی است که پژوهش را در ریل پویایی و واکاوی درست قرار می‌دهد. بر این اساس، در علوم انسانی که محور محرکه تمامی علوم است، ضروری است که پژوهش‌های روشمند، هدفمند و با سنخیت موضوع و روش انجام پذیرد. چه بسا پژوهش‌هایی که دارای انبوهی از دانستنی‌هاست اما قابل بهره‌برداری در موضوع نیست. چرا که روش جمع‌آوری، تدوین یا تالیف براساس اسلوب علمی انجام نشده و علی رغم تلاش، مفید فایده در مسیر دستیابی به هدف نیست.

پژوهش بر اساس اسلوب علمی و بهره‌گیری از روش‌های تجربه شده توسط بزرگان و اندیشمندان لازمه پژوهش مفید و کارآمد است. توجه به این مهم در همه دروس لازمه کار خواهد بود. اما توجه به این امر در دروس مرتبط با معارف اسلامی، اصلی گریزناپذیر است که تاثیر وکارآمدی را ارتقاء می‌دهد و در راستای اهداف وآرمان‌ها، تربیت استاد و دانشجوی تراز انقلاب اسلامی کمک خواهد کرد.

بر این اساس، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تلاش خواهد کرد تا آثار علمی پژهشی مفید و کارآمدی را در قالب‌های مختلفی به جامعه دانشگاهی تقدیم نماید. این قالب‌های تولید دانش، مبتنی بر پژوهش‌های هدفمند در پژوهشگاه و طرح‌های پژوهشی مورد نیاز معاونت‌های مختلف در نهاد نمایندگی و در نگاه دیگر جامعه دانشگاهی با محوریت معارف قرآنی و علوم انسانی با تاکید بر دروس معارف می‌باشد.

قالب دیگر برگزاری کرسی‌های ترویجی است که واحد کمیته دستگاهی برای برگزاری کرسی‌های ترویجی در پژوهشگاه تعریف و فعال شده است. همچنین 3 نشریه علمی پژوهشی (مدیریت در دانشگاه اسلامی، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی) قالب دیگری است که همکاران و اساتید می‌توانند با مراجعه به شیوه نامه ارائه مقالات، از این ظرفیت استفاده کنند.

در پایان از کلیه اساتید، پژوهشگران و علاقمند به حوزه پژوهش دعوت می‌شود تا در تالیف کتب، برگزاری نشست‌های تخصصی و آموزشی با پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همکاری نمایند.

انتهای پیام
captcha