از راه‌اندازی بخش دستاوردهای بانوان در نمایشگاه قرآن تا مناسب‌سازی آئین‌نامه خادمان
کد خبر: 4109897
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴
در نخستین مجمع بنیاد فعالیت‌های قرآنی بانوان مطرح شد

از راه‌اندازی بخش دستاوردهای بانوان در نمایشگاه قرآن تا مناسب‌سازی آئین‌نامه خادمان

نخستین مجمع بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از بانوان قرآنی و دانشگاهی در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در بخشی از این جلسه از تلاش‌های این بنیاد برای راه‌اندازی بخش دستاوردهای بانوان قرآنی در نمایشگاه قرآن و نیز مناسب‌سازی آئین‌نامه انتخاب خادمان قرآن برای انتخاب بیشتر بانوان خبر داده شد.

از راه‌اندازی بخش دستاوردهای بانوان در نمایشگاه قرآن تا مناسب‌سازی آیین‌نامه خادمان

به گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین مجمع عمومی بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان صبح امروز، پنجم دی‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از بانوان فعال در حوزه قرآن و دانشگاه در معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مژگان خان‌بابا، دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی بانوان به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این بنیاد پرداخت و گفت: اولین اقدام این بنیاد در اردیبهشت‌ماه سال جاری صورت گرفت که شامل تشکیل شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی بانوان بوده است. شورای راهبردی در واقع اتاق فکر بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان است. یکی دیگر از اقدامات ما برگزاری محفل انس با قرآن در نمایشگاه بین‌المللی قرآن بود که با حضور وزیر محترم ارشاد برگزار شد. در آن جلسه وعده‌هایی به مقام عالی وزارت داده شد.

وی افزود: در خردادماه و به مناسبت روز دختر، مراسمی را در یکی از مؤسسات جنوب شهر تهران برگزار کردیم، مشارکت با دانشگاه الزهرا(س) در برگزاری مسابقات دوجانبه قرآن بین دانشجویان ایران و عراق یکی دیگر از فعالیت‌های این بنیاد بوده است. اقدام بعدی تشکیل کارگروه مسائل حوزه فعالیت‌های قرآنی بانوان است که تاکنون سه جلسه تشکیل شده است و از همه صنوف در آن حضور داشته‌ و مسائل مختلف احصا شده است.

دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی بانوان به تدوین طرح اساسنامه بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان اشاره و اظهار کرد: این کار مردادماه امسال آغاز شد و در ادامه جلسات هم‌اندیشی با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را داشته‌ایم. در شهریورماه نیز عضوگیری برای بنیاد شروع شد و شبکه‌سازی در این زمینه صورت گرفت. نشست هم‌اندیشی با وزیر ارشاد نیز در شهریورماه برگزار شد. در ادامه وعده مستقل شدن بنیاد را داده بودیم، این کار مستلزم آن بود که بانوان را در حیطه‌های مختلف توانمند کنیم. در همین راستا یک سری آموزش‌ها را شروع کردیم. دو کارگروه پژوهشی جهت تألیف کتب آموزشی مورد نیاز موسسات آموزشی وزارت ارشاد در رشته‌های وقف و ابتدا و تجوید قرآن تشکیل دادیم.

خان‌بابا اظهار کرد: در سامانه حمد وزارت ارشاد نیز یک بخش به بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان اختصاص داده شده است و عضوگیری از طریق این سامانه صورت می‌گیرد. از دیگر کارهایی که در این مدت اجرایی شده است باید به برگزاری مراسم تجلیل از بانوان فعال قرآنی اشاره کنم که آذرماه سال جاری برگزار شد. طراحی و تعریف چارت سازمانی و مشارکت در برگزاری طرح قرآنی «بشری» از دیگر فعالیت‌های ما بوده است.

وی به بیان برخی اقداماتی که در آینده از سوی این بنیاد اجرایی می‌شود پرداخت و گفت: از جمله اقدامات پیش رو باید به همکاری و مشارکت در برگزاری کنگره زنان تأثیرگذار در جهان اسلام اشاره کرد. همچنین یک محفل انس با قرآن را پنجم دی‌ماه با حضور قاریانی از کشورهای مالزی،‌ اندونزی، سریلانکا، فیلیپین، پاکستان، افغانستان، مراکش، آمریکا، انگلستان، لبنان و ایران برگزار خواهیم کرد. در این محفل تلاوت قاریان مورد تحلیل اساتید قرار خواهد گرفت.

دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی بانوان بیان کرد: طی روزهای 19 تا 27 دی‌ماه نیز کاروان قرآنی بانوان را به کشور عراق اعزام خواهیم کرد تا در جشنواره قرآنی عتبه عباسیه و عتبه علویه شرکت کنند. این ارتباط از سوی دانشگاه الزهرا(س) صورت گرفته و این اولین بار است که گروهی از بانوان به نمایندگی از کشورمان در جشنواره مورد نظر حضور خواهند یافت.

وی بیان کرد: کارگروه‌های مختلف بنیاد را در دی‌ماه راه‌اندازی خواهیم کرد و با تبلیغاتی که انجام داده‌ایم پیش‌بینی می‌شود عضوگیری خوبی صورت گیرد. تهیه و تدوین آئین‌نامه مختص این کارگروه‌ها نیز در دستور کار است. برگزاری همایش بین‌المللی روز جهانی زن در هشتم مارس یکی دیگر از برنامه‌ها هست، این مناسبت یک رویکرد فمنیستی دارد که ما تلاش خواهیم کرد رویکرد آن را اسلامی کنیم. این مراسم برای ما بسیار مهم است و انتظار داریم در این روز مهمانانی از کشورهای دیگر نیز داشته باشیم.

خان‌بابا در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از شاخص‌های انتخاب خادمان قرآن بر اساس ویژگی‌های آقایان تدوین شده است، گفت: یکی از اقداماتی که در دست اجرا داریم مناسب‌سازی این شاخص‌ها برای بانوان است و در تلاشیم تا آیین‌نامه به گونه‌ای تعریف شود که حداقل نیمی از خادمان قرآن از بین بانوان قرآنی باشد.

وی در پایان به فعالیت بانوان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن نیز اشاره و اظهار کرد: طرح راه‌اندازی بخش مختص دستاوردهای قرآنی بانوان در نمایشگاه سال آینده مطرح شده است و انتظار می‌رود امسال بتوانیم این کار را انجام دهیم. امیدواریم یک بخش مستقل که بانوان در آن به راحتی از نمایشگاه بازدید داشته باشند، طراحی کنیم.

در ادامه این جلسه علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان نکاتی پرداخت و گفت:‌ این جلسه به نمایندگی از 1200 نفر از بانوان فعال قرآنی و با حضور 50 نفر و مشارکت مجازی 100 نفر برگزار شده است. خوشحال هستیم که این جلسه با نام مبارک حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت مریم(س) گره خورده است، دو بانوی زندگی‌ساز و آزادی‌بخش و دو زنی که زندگی را ساختند و آزادی را به زن‌ها دادند.

وی افزود: در معاونت قرآن وزارت ارشاد، منویات رهبر حکیم انقلاب، دستورات رئیس جمهور محترم و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشانی‌نوشت کارهای ماست. امر به شکل‌گیری این بنیاد داده شد و کارهای تأسیسی آن صورت گرفت. خدا را شاکریم که این دستور روی زمین نماند. این بنیاد آرزوی دیرینه جامعه قرآنی، جامعه بانوان و جامعه بانوان قرآنی بوده است، یعنی در هر سه بخش اگر به صورت جداگانه نگاه کنیم، این نگاه وجود داشته است.

معاف تصریح کرد: موضوع این جلسه مسائل اخیر کشور است و طی آن در مورد مسائل مرتبط با امور بانوان خود بانوان صحبت کنند. موضوع ما خوانش دقیق و عمیقی از حوادث اخیر کشور خواهد بود. عده‌ای شعار زن، زندگی آزادی می‌دهند، پیامبر(ص) به زن هم زندگی و هم آزادی بخشید. دخترها را زنده به گور می‌کردند. نکته‌ای که وجود دارد این است که این زنی که مخالفان می‌گویند، مقابل مرد نیست این آن چیزی است که بانوان باید پیگیری و مطالبه کنند. آن زنی که آنها می‌گویند مقابل زن است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: آن زنی که فمنیست‌ها می‌گویند مقابل مادر فداکار تکیه‌گاه خانواده است، مقابل همسر وفادار دل‌آرام شوهر است، مقابل دختر دردانه پدر است و مقابل خواهر مهربان برادر است. لذا آن زنی که آنها می‌گویند مقابل مرد نیست، اینگونه نیست که دوگانه زن و مرد را بسازند. اینجا دعوا بر سر دو زن و دو روایت از زن بودن است.

وی اظهار کرد: بیش از همه و پیش از همه خود بانوان و دختران و خواهران و مادران باید به میدان بیایند و در این قصه حرف بزنند و صحبت کنند.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این جلسه علاوه بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تعداد دیگری از حاضران به بیان دیدگاه‌های خود درباره مسائل روز پرداختند.

انتهای پیام
captcha