مسابقات قرآن؛ فعالیت‌ شاخص وزارت اوقاف مصر در سال 2022
کد خبر: 4110216
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۵

مسابقات قرآن؛ فعالیت‌ شاخص وزارت اوقاف مصر در سال 2022

وزارت اوقاف مصر در سال 2022 میلادی، تلاش زیادی برای گسترش اندیشه‌های میانه‌رو و اصلاح باورهای نادرست درباره مسلمانان در سطح بین‌المللی انجام داد و به برگزاری مسابقات قرآن برای گروه‌های مختلف اقدام کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از «الجمهوریه آنلاین»، در سال 2022، وزارت اوقاف مصر برنامه‌های گسترده‌ای را برای ترویج اندیشه‌های اسلامی انجام داده و در گزارشی در آستانه سال نو میلادی (2023) به شرح این برنامه‌ها پرداخت.

این وزارتخانه در سال 2022، برنامه‌ها و ابتکارات آموزشی، آگاهی‌بخشی اجتماعی، فعالیت‌های تبلیغی و قرآنی، آموزش و تربیت ائمه جماعات، بازسازی مساجد تاریخی و اقدامات دیگری را در دستور کار خود قرار داده بود. 

فعالیت‌های بین‌المللی اوقاف مصر

با توجه به تلاش‌های بین‌المللی وزارت اوقاف مصر در سال 2022، در چارچوب نقش آموزشی و تبلیغی این وزارتخانه برای گسترش اندیشه‌های اعتدال‌گرایانه، مقابله با افکار افراطی و اصلاح باورها در سطح داخلی و خارجی، برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی، اعطای بورسیه‌ها، اردوهای آموزشی، مسابقات قرآنی طلاب خارجی و اهدای مجموعه کتب متنوع به مراکز اسلامی خارج از کشور، ترجمه و انتشار تعدادی از نشریات شورای عالی امور اسلامی و تجلیل از مفاخر بین‌المللی در ستاد شورای عالی امور اسلامی انجام شده است.

این تلاش‌ها در طول سال 2022 به شرح زیر بود: در زمینه اعزام، تعداد ائمه جماعات اعزامی به کشورهای خارجی به 108 نفر رسید که طی آن 27 امام و مبلغ به قاره آفریقا، 52 نماینده اعزامی به قاره آسیا، 3 امام به قاره اروپا و 26 امام جماعت به آمریکای شمالی و جنوبی و یک امام جماعت به قاره استرالیا اعزام شدند. در ماه مبارک رمضان نیز 62 عالم دینی به 20 کشور اعزام شدند.

در زمینه همایش‌های بین‌المللی، دو کنفرانس به دبیری «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور و به ریاست «محمد مختار جمعه»، وزیر اوقاف با حضور حدود 300 شخصیت بین‌المللی از 105 کشور جهان برگزار شد.

سی و دومین کنفرانس عمومی شورای عالی امور اسلامی با عنوان «قرارداد شهروندی و تأثیر آن در دستیابی به صلح اجتماعی و جهانی» با حضور ۱۴۶ مهمان از ۵۱ کشور جهان برگزار شد. حاصل این کنفرانس در کتابی با عنوان «پیمان شهروندی» منتشر شد. همچنین کتاب «حفاظت از محیط زیست، مسئولیت حقوقی و انسانی» و کتاب «اجتهاد لازمه عصر» و کتاب «ارز مجازی و دیجیتال» از مقالات این کنفرانس منتشر شد.

در زمینه بورسیه دانشجویان خارجی، شورای عالی امور اسلامی طی سال 2022 به حدود 400 دانشجوی خارجی به مبلغ 6 میلیون و 67 هزار و 600 پوند بورسیه تحصیلی اعطا کرد. 100 دانشجوی خارجی از آفریقا با هزینه کلی حدود یک میلیون و ششصد هزار پوند بورسیه تحصیلی دریافت کردند. همچنین اردوهای آموزشی و تفریحی برای دانشجویان جدیدالورود برگزار شد.

برگزاری مسابقات متنوع قرآنی

سومین دوره مسابقات قرآن کریم نیز توسط شورای عالی امور اسلامی برای دانشجویان خارجی پذیرفته شده در بورسیه این شورا و برای طلاب الازهر، دانشگاه‌های مصر، مؤسسات الازهر و مؤسسات عالی، از 2 تا 31 آگوست 2022 در سه رشته حفظ کل قرآن کریم، حفظ نیمی از قرآن کریم و حفظ یک چهارم قرآن برگزار و به نفرات برتر جوایزی اهدا شد.

11 نفر نیز برای مشارکت در بیست و‌نهمین مسابقات بین‌المللی قرآن این کشور که از سوی این وزارتخانه در فوریه 2023 برگزار می‌شود، معرفی شدند.

در زمینه مجموعه کتاب‌ها و کتابخانه‌های اهدایی به سازمان‌ها و مراکز اسلامی خارج از کشور، 26 کتابخانه به برخی کشورها از جمله بورکینافاسو - موریتانی - تانزانیا - قرقیزستان - اسپانیا - ایتالیا - اتریش - سودان جنوبی - غنا - آمریکا - سوئیس - چاد - کویت - مالاوی - امارات - مالزی - ایتالیا - ازبکستان - استرالیا - جمهوری دموکراتیک کنگو - ونزوئلا - آلمان و اندونزی اهدا شد. 

مجموع انتشارات این وزارتخانه در زمینه تألیف، ترجمه و نشر در سال جاری بالغ بر 95 عنوان کتاب تألیفی و ترجمه از جمله ترجمه قرآن به سه زبان یونانی، هوسا و عبری بوده است. 

فعالیت تبلیغی در مساجد

وزارت اوقاف فعالیت‌های تبلیغی گسترده‌ای را در مساجد طی سال 2022 انجام داد که از جمله آنها می‌توان به راه‌اندازی برنامه آموزشی برای کودکان با مشارکت بیش از شش هزار مسجد در استان‌های مختلف، راه‌اندازی دروس روش‌شناسی برای ائمه جماعات با مشارکت 1000 مسجد، راه‌اندازی برنامه منبر ثابت با همکاری اوقاف و الازهر و مشارکت 500 مسجد و راه‌اندازی هفته فرهنگی در مساجد جامع با مشارکت 127 مسجد اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha