دلایل پرخاشگری کودکان در مقابل دیگران
کد خبر: 4112965
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
تراشیون مطرح کرد

دلایل پرخاشگری کودکان در مقابل دیگران

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون طی سخنانی درباره کودکانی که دیگران را آزاد می‌دهند، بیان کرد: دادن الگوی غلط به فرزندان، مشاهده صحنه‌های خشونت‌بار و بیکاری بچه‌ها از عواملی است که سبب می‌شود فرزند رفتارهای پرخاشگرانه داشته و به ديگران آسيب برساند.

تراشیون کارشناس کودک و نوجوانبه گزارش ایکنا از قم، کودکان قوی و محبوب از آزار و اذیت دیگران برای حفظ قدرت و محبوبیت خود استفاده می‌کنند یا زمانی که کودک تجربه‌ای از احساس محرومیت و تحقیر توسط دیگر کودکان داشته است با خود فکر می‌کند که قبل از اینکه دیگران مرا آزار و اذیت کنند بهتر است من دست پیش را بگیرم تا پس نیفتم پس شروع به آزار دیگران می‌کند که در این مواقع به کودکی که به آزار و اذیت دیگر کودکان می‌پردازد، بفهمانید در رفتار با دیگران باید منصفانه و درست عمل کند. باید به کودک خود کمک کنیم تا درک کند که او مسئول اعمال و رفتارش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، کارشناس مباحث تربیتی در پاسخ به این سؤال که «دلایل پرخاشگری کودکان در مقابل دیگران چیست» اظهار کرد: یکی از دلایل این رفتار الگوی غلط است گاهی اوقات بچه‌ها در معرض بازی‌ها و فیلم و سریال‌هایی قرار می‌گیرند که در آنها صحنه‌های خشونت‌بار وجود دارد، این بچه‌ها این حرکات را روی دیگران پیاده می‌کنند. لذا، باید توجه کنیم که بچه‌ها در معرض الگوهای غلط قرار نگیرند.

گاهی خود ما در خانه به بچه‌ها فشار عصبی وارد می‌کنیم. مثل پدر و مادرهایی که متوقعانه با بچه برخورد می‌کنند، یا پدر و مادرهایی که امر و نهی زیادی دارند و یا پدر و مادرهایی که گاهی بچه‌ها را سرزنش می‌کنند، خروجی آنها بچه‌هایی می‌شود که مانند یک دیگ هستند که به نقطه جوش رسیده و منفجر شده و سر ریز آن اذیت دیگران است. لذا، ما باید فضای خانه را فضایی آرام قرار بدهیم. بچه‌ها در محیط آرام که قرار می‌گیرند مانند رود خروشانی هستند که به دریا می‌ریزند و آرام می‌گیرند. ما در خانه باید تلاش کنیم رفتاری داشته باشیم که دچار تنش با آنها نشویم.

بیکاری بچه‌ها یکی از عوامل دیگر است؛ هر چه بچه‌ها فرصت بیکاری بیشتری داشته باشند و هر چه ما برنامه‌ریزی کمتری برای وقت آزاد آنها داشته باشیم، بیشتر منجر به رفتارهای پرخاشگرانه در کودک می‌شود، لذا وقت آنها را باید به شکل صحیح پر کنیم.

انتهای پیام
captcha