شیخ نقشبندی و میراث بزرگی از مناجات‌ها و ابتهالات دینی
کد خبر: 4122077
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
یادی از استاد در سالروز وفات

شیخ نقشبندی و میراث بزرگی از مناجات‌ها و ابتهالات دینی

با گذشت 47 سال از درگذشت شیخ نقشبندی در چنین روزی، ابتهال‌های او همچنان در ماه رمضان مهمان خانه‌های مسلمانان بسیاری از کشورهای مختلف جهان است.

به گزارش ایکنا به نقل از المصری الیوم، 47 سال پیش در چنین روزی، 14 فوریه سال 1976، شیخ نقشبندی، قاری و مبتهل مشهور مصری درگذشت.

نام کامل وی سید محمد النقشبندی بود و در سال 1920 در روستای دمیره منطقه طلخا در استان دقهلیه مصر متولد شد. هنگامی که 10 سال داشت به همراه خانواده به شهر طهطا در جنوب مصر علیا نقل‌ مکان کردند. وی در آنجا موفق به حفظ قرآن کریم شد و سرودهای دینی را در میان پیروان طریقت نقشبندیه آموخت. پدرش شیخ محمد النقشبندی شیخ این طریقت بود. پس از مدتی به طنطا رفت و در آنجا به عنوان قاری و مبتهل شهرت یافت در سال 1967 وارد رادیو شد و میراثی گران‌قدر از تلاوت و ابتهال‌های مذهبی بر جای گذاشت.

انور سادات، رئیس جمهور مصر سه سال بعد از وفات او در سال 1979 با اعطای نشان درجه یک کشوری و همچنین حسنی مبارک، رئیس‌جمهور بعدی مصر نیز پس از وفات وی با اعطای نشان درجه‌ یک کشوری از خدمات وی در زمینه تلاوت قرآن و ابتهالات دینی تجلیل کردند.

نقشبندی در ابتدای شهرت خود قاری قرآن در استان الغربیه واقع در دلتای مصر بود و در این استان به شهرت بسیاری در زمینه خواندن ادعیه و ابتهالات یافت و سپس هنگامی که برای نخستین بار در مسجد امام حسین(ع) در قاهره در مراسمی مذهبی به خواندن دعا و ابتهال پرداخت، شهرت به سرعت فراگیر شد و به زودی از مرزهای مصر فراتر رفت به ویژه پس از آنکه رادیوی مصر اثری را با نام «سلمان الفارسی، جویای حقیقت» پخش کرد که اجرای اشعار این اثر بر عهده النقشبندی بود.

نقشبندی میراث بزرگی از مناجات‌ها و ابتهالات مذهبی به جای گذاشته است که پس از نزدیک به نیم‌ قرن از درگذشت او هنوز هر ساله در ماه رمضان از بسیاری از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در جهان اسلام پخش می‌شود.

او در این زمینه 6 اثر عمده دارد. پس از فراگیر شدن شهرت النقشبندی، کشورهای اسلامی زیادی از جمله کویت، ایران، سوریه، یمن و مراکش از او دعوت کردند تا در این کشورها به اجرای ادعیه و ابتهال بپردازد.

نقشبندی در 14 فوریه سال 1976 در سن 56 سالگی درگذشت.

ابتهال شنیدنی «لذ بالحسین» را با صدای سید نقشبندی در رثای امام حسین(ع) اینجا بشنوید.

انتهای پیام
captcha