ظرفیت‌های کرمان برای تربیت حافظان قرآن ارزیابی شود
کد خبر: 4123195
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان:

ظرفیت‌های کرمان برای تربیت حافظان قرآن ارزیابی شود

محسن روحی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، گفت: برای عملیاتی کردن این امر باید سهم هر استان، ظرفیت‌های موجود، ضریب جمعیتی، تعداد مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت استان و سهم هر مؤسسه مشخص شود.

نشست اعضای هیئت مصاحبه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت استان کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان، محسن روحی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان امروز، اول اسفندماه در نشست با اعضای هیئت مصاحبه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت استان کرمان، با بیان اینکه فعالان قرآنی و مؤسسات قرآنی استان باید هم‌افزایی بیشتری داشته باشند، اظهار کرد: موضوعات قرآنی به دلیل اهمیتی که در جامعه دارند همواره مورد توجه بوده و وظیفه خود می‌دانیم جدی‌تر به این حوزه ورود کنیم که در این راستا می‌توان دو رفتار داشت؛ هم اینکه صرفاً در چهارچوب بخش‌نامه‌های مختلف قرآنی عمل کرد و هم اینکه می‌توان فراتر رفت و با برنامه‌ریزی کار کرد تا اقدامات مؤثرتری در حوزه فعالیت‌های قرآنی در استان انجام شود.

وی به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن اشاره و تصریح کرد: متأسفانه به‌صورت عملیاتی به این حوزه ورود نکردیم. در این ارتباط باید سهم هر استان مشخص شود. همچنین باید ظرفیت‌های موجود، ضریب جمعیتی، تعداد مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت کرمان و سهم هر مؤسسه برای عملیاتی کردن فرمایشات رهبر معظم انقلاب مشخص شود تا بتوانیم به فرمایش معظم‌له در حوزه فعالیت قرآنی جامه عمل بپوشیم.

روحی در ادامه به مشکلاتی که در حوزه فعالیت‌های قرآنی در استان وجود دارد پرداخت و با بیان اینکه مؤسسات قرآنی استان همواره حول یک محور و در یک سطح فعالیت می‌کنند، گفت: مؤسسات قرآنی استان کمتر به موضوعات فرهنگی هنری، بیان احکام، موضوعاتی تربیتی و مشاوره‌ای ورود می‌کنند. البته مؤسساتی نیز وجود دارند که تخصصی و متمرکز کار را پیگیری می‌کنند اما تعداد آنها کم است و می‌توان با برنامه‌ریزی بهتر پیش رفت.

وی با اشاره به برپایی ۱۵ دوره نمایشگاه قرآن و عترت در استان کرمان، عدم خلاقیت در برپایی این نمایشگاه‌ها را از جمله مشکلات برشمرد و افزود: گاهی برخی مؤسسات تخصصی قرآن انگیزه لازم برای شرکت در نمایشگاه قرآن را ندارند زیرا برپایی نمایشگاه‌ها در دوره‌های قبل خروجی موفقی نداشته و این آسیبی است که مؤسسات تخصصی قرآن با آن مواجه هستند. لذا باید با هم‌فکری برای برپایی نمایشگاهی متفاوت، خلاق و تأثيرگذار برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با تأکید بر اینکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا دستیابی به سطوح بالا در رشته‌های مختلف قرآنی برای افراد فراهم شود و نباید قرآن‌آموزان را پس از رسیدن به یک سطح خاص رها کرد، افزود: باید بر روی مؤسسات قرآنی تمرکز کرده و با هم‌اندیشی و هم‌افزایی برنامه‌های خوبی را در استان اجرا کرد که این امر نیازمند نظرات تخصصی و کارشناسی است.

وی با بیان اینکه همکاری و همگرایی مؤسسات قرآنی در استان کرمان کم است و کمتر می‌توان برای رسیدن به یک هدف مشخص همه آنها را پای یک میز نشاند، اظهار کرد: مؤسسات قرآنی باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند که در این حوزه نیازمند برنامه‌ دقیق‌تری هستیم و همه باید برای رسیدن به یک هدف متفق القول شوند. آنچه ما توقع داریم این است که همه مؤسسات و فعالان قرآنی هم افزایی کرده تا بتوانیم گام‌های بلندتری داريم.

روحی با تأکید بر اینکه اگر یک کار نادرست است از همان ابتدا باید از انجام آن جلوگیری شود، گفت: اعتبارات دولتی فضای محدودی دارد با این حال حمایت‌های خوبی از طرح‌های خلاقانه مؤسسات قرآنی انجام می‌شود اما مؤسسات استان در ارائه طرح‌های خلاقانه نیز کم‌کاری دارند و باید بیشتر به آن ورود کنند.

وی بر اهمیت حفظ مرجعیت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در رویدادهای فرهنگی، هنری و قرآنی تأکید کرد و افزود: از مهمترین نکاتی که در مؤسسات قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد متُد آموزشی، کتاب و اساتید قرآنی هستند تا آموزشی که ارائه می‌شود درست و تأثیرگذار باشد. زیرا عمر سرمایه گرانقدری است و اگر کسی در وادی قرآن وارد می‌شود باید نتیجه کار خود را ببیند؛ بنابراین کسی که مجوز تأسيس مؤسسه قرآنی می‌گیرد باید فرد توانمندی باشد. همچنین پس از صدور مجوز باید بر کار مؤسسات نیز نظارت شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در خصوص ارزیابی متقاضیان مجوز تأسيس مؤسسه قرآنی بیان کرد: متقاضیان باید میانگینی از شاخص‌های خواسته شده را دارا باشند و براساس این میانگین شاخص‌های فرد را ارزیابی و مجوز را صادر کرد.

رضا فتحی‌زاده، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این جلسه روندی از صدور مجوز و پروانه تأسيس يک مؤسسه قرآنی ارائه داد و گفت: وظیفه فرهنگی هنری برای مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت تعریف شده که باید در حوزه قرآن و عترت به موسیقی، فیلم و... نیز ورود کنند. همچنین در خصوص دادن مجوز تأسیس مؤسسات قرآنی برای افراد توانمند قرآنی که دارای معلولیت هستند نیز در حال پیگیری هستیم.

حجت‌الاسلام مهدی مؤمنی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت استان نیز در این جلسه نبودن فضای قرآنی در کرمان را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: می‌توان فعالیت‌های پراکنده قرآنی را ساماندهی و حمایت کرد و با الگوگیری از استان‌های دیگر آن جو قرآنی را در کرمان به‌وجود آورد. همچنین کارگروه تخصصی قرآن برای تبادل نظر در خصوص موضوعات و دغدغه‌های قرآنی باید تقویت شود تا رویکردی رو به جلو داشته باشیم.

گفتنی است، در پایان این جلسه حمیده عراقی‌زاده، علی ایرانمنش، مهدی مؤمنی و رضا فتحی‌زاده به‌عنوان اعضای جدید هیئت مصاحبه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت استان کرمان معرفی شدند.

انتهای پیام
captcha