نماز راهکار مدیریتی انسان برای کنار گذاشتن بدی‌هاست
کد خبر: 4123550
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
نماینده ولی فقیه در همدان:

نماز راهکار مدیریتی انسان برای کنار گذاشتن بدی‌هاست

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی با بیان اینکه تمام مشکلات امروز توسعه و راهی جز برگشتن به آغوش خداوند ندارد، گفت: مدیریت وجود انسان برای کنار گذاشتن بدی‌ها و سرشت بد با نماز است، اگر می‌خواهیم اهل خلاف، فساد و آسیب اجتماعی نشویم و جامعه اصلاح شود نماز راه اول است و راه دومی در این راستا وجود ندارد.

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی نماینده ولی فقیه در استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه در استان همدان، امروز، دوم اسفندماه در اجلاس استانی نماز و آئین اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری نماز فجر تا فجر در همدان اظهار کرد: براساس قرآن کریم، انسان موجودی است که همواره در درگیری بین طبیعت و فطرت خود قرار دارد، هر چقدر به‌سوی این طبیعت که نشئت گرفته از نگاه مادی بشر است حرکت کند از فطرت خود فاصله می‌گیرد. البته جمع بین این دو، مهم است اما توجه افراطی به این طبیعت موجب می‌شود هم خود انسان و هم جامعه ظلمانی شود.

وی با طرح این پرسش که چرا در جامعه فساد، ترک فعل، استخفاف، آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، طلاق و جرم و جنایت و... وجود دارد، به آیه‌ای از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه 10 سوره شمس می‌فرماید: «وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا؛ و هر كه در پليدى‌اش فرو پوشيد نوميد گرديد»؛ این مسئله به تعبیر قرآن کریم وقتی اتفاق می‌افتد که فطرت کنار گذاشته شود.

امام جمعه همدان تصریح کرد: اگر مردم جامعه با مودت با یکدیگر برخورد کنند جامعه رشد فرهنگی و اجتماعی خواهد داشت. هر زمان فرد به دنیا الهی نگاه کرد و با اخلاق زندگی کرد اجتماع به رشد خواهد رسید و دچار فساد نخواهد شد.

شعبانی با اشاره به آیه 19 سوره معارج «إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا که انسان مخلوقی طبعا سخت حریص و بی‌صبر است» گفت: انسان وقتی دچار سختی می‌شود شروع به جزع و بی‌صبری می‌کند و وقتی خوشی و خوبی به او می‌رسد بخل می‌ورزد. مدیریت وجود انسان برای کنار گذاشتن بدی‌ها و سرشت بد با نماز است، اگر می‌خواهیم اهل خلاف و فساد و آسیب اجتماعی نشویم و جامعه اصلاح شود نماز راه اول است و راه دومی در این راستا وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان یادآور شد: این ارتباط با مبدأ و گره خوردن با خدا تنها راه نجات بشر و جامعه است، تمام مشکلات امروز توسعه و راهی جز برگشتن به آغوش خداوند ندارد.

شعبانی با اشاره به یکی از راه‌های توسعه فرهنگ نماز در جامعه اظهار کرد: اگر با جوان ارتباط گرفت و به پرسش‌های او جواب داد حتما نماز اقامه می‌شود. در پاسخ به اینکه آیا عملکرد مسئولان در نماز خواندن جوانان تأثیر دارد یا خیر؟ آیا معیشت و مسئله اقتصاد در جامعه تأثیر دارد یا خیر می‌توان به این سخن پیامبر(ص) اشاره کرد که می‌فرماید: اگر نان نباشد نماز خواندن و روزه گرفتنی نیست. لذا، یکی از راهکارهای ترویج فرهنگ نماز رفع مشکلات معیشتی است.

وی در پایان تأکید کرد: حضور مدیران در نماز می‌تواند فرهنگ نماز را در اداره توسعه دهد.

انتهای پیام
captcha