سرفصل‌های آموزشی در مؤسسات قرآنی تغییر کند
کد خبر: 4124992
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
بررسی شیوه‌های آموزش قرآن/ 2

سرفصل‌های آموزشی در مؤسسات قرآنی تغییر کند

مدیر مؤسسه ثامن‌الائمه(ع) گفت: امروز آموزش‌ قرآن به شکل سنتی و قدیمی است و تصمیم‌گیران باید فکر جامعی در این‌باره داشته باشند، چراکه با وجود فضای مجازی و جذابیت‌های آن نمی‌توانیم مانند قبل آموزش‌ها را ارائه دهیم.

مسعود ابوطالبی مدیر مؤسسه قرآن و عترت ثامن‌الائمه

مسعود ابوطالبی، مدیر مؤسسه فرهنگی، مردمی قرآن و عترت ثامن‌الائمه(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه روش‌های سنتی آموزش قرآن همچنان در جریان است، اظهار کرد: یکی از مهمترین این روش‌ها، برگزاری جلسات خانگی قرآن است که از گذشته بوده و همچنان ادامه دارد. اگرچه امروز شرایط منازل مانند گذشته نیست و با کوچک شدن فضای خانه‌ها، برگزاری جلسات قرآن در منازل مشکل شده، اما همچنان این جلسات در منازل برگزار می‌شود و بزرگترین حسن این جلسات نیز نزدیکی افراد در هر منطقه و خیابان به محفل قرآن است.

وی با بیان اینکه برای تقویت این جلسات، سیاست‌های گوناگونی از سوی سازمان‌های دولتی و مؤسسات خصوصی اعمال شده است، افزود: نقطه ضعف اساسی جلسات خانگی این است که مربی و استاد از فنون و روش‌های خاصی برای جذب و تشویق جوانان استفاده نمی‌کنند؛ مربیان این جلسات عموما افراد مسن هستند که حوصله کمتری دارند و غالب حاضران نیز در سنین بالایی قرار دارند. به همین دلیل، جوانان به‌دلیل نبود جذابیت، رغبتی برای حضور در این جلسات ندارند.


بیشتر بخوانید:


مدیر مؤسسه فرهنگی، مردمی قرآن و عترت ثامن‌الائمه(ع) ادامه داد: راهکار این مسئله این است که ضمن تقویت جلسات خانگی قرآن، دوره‎‌هایی برای مربیان و اساتید این جلسات پیش‌بینی و شرایطی برای افزایش جذابیت و حضور جوانان در این محافل مهیا شود. نکته دیگر، استفاده از روش‌های هنری برای آموزش و القای مفاهیم قرآنی است. در این زمانه، با توجه به فشارهای گوناگون فرهنگی و رسانه‌ای برای جذب جوانان، به روش‌های جدید و جذاب نیاز داریم، از جمله استفاده از روش‌های هنری مثل شعر، قصه، نقاشی و...، در کنار تشویق و جایزه که از قدیم‌الایام یکی از عوامل انگیزه‌بخش در جلسات و کلاس‌ها بوده است و همچنان می‌تواند تأثیرگذار باشد، اما متأسفانه کارهای انجام شده در این زمینه کافی نیست.

ضرورت تغییر در سرفصل‌های آموزش قرآن

وی با اشاره به لزوم آسان‌گیری در مباحث و تکالیف کلاس‏‌ها و جلسات قرآن گفت: ما به طرح‌هایی برای آسان‌سازی سرفصل‌ها در مؤسسات قرآنی نیاز داریم؛ امروز کتاب‌های قطور، الفاظ و سرفصل‌ها و تکالیف سنگین و زیاد کارساز نیست و موفقیتی در آموزش به همراه ندارد، بلکه باید با روش‌های جذاب، کوتاه، مختصر و قابل‌فهم، مطالب قرآنی به نسل جدید ارائه شود. مؤسسات قرآنی باید کلاس‌هایی به‌صورت تخصصی و عمومی، آسان و جذاب برگزار کنند تا همه افراد با هر سلیقه‌ای بتوانند از آموزش‎های قرآنی بهره‌مند شوند.

ابوطالبی تأکید کرد: امروز آموزش‌ها به شکل سنتی و قدیمی است و تصمیم‌گیران باید فکر جامعی در این‌باره داشته باشند، چراکه با وجود فضای مجازی و جذابیت‌های آن نمی‌توانیم مانند قبل آموزش‌ها را ارائه دهیم؛ مردم، رفتارها، نگاه‌ها و نگرش‌های آنها عوض شده و همه این‌ها در کنار هجمه شدید رسانه‌ای و فرهنگی، اذهان را درگیر کرده است. بنابراین، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، بودجه لازم و برنامه‌های فرهنگی و جذاب برای آموزش مفاهیم قرآنی وجود دارد. قالب‌های موجود آموزش قرآن مناسب امروز نیست و بسیار کم شاهد نوسازی و بهبود سرفصل‌های آموزشی هستیم که برای جوانان امروز قابل استفاده باشد و همه این‌ها به‌دلیل پافشاری بر روش‌ها، ابزارها و محتوای سنتی است.

وی تصریح کرد: زمانی گفته می‌شد فرزندان خانواده‌های مذهبی به کلاس‌ها و فضاهای قرآنی رو می‌آورند، اما امروز از این سطح هم عقب‌تر رفته و شاهد این هستیم که حتی فرزندان خانواده‌های مذهبی نیز در کلاس‌های قرآن شرکت نمی‌کنند. این مسئله ناشی از عدم توجه و نظارت کافی خانواده‌هاست که فرزندان خود را رها می‌کنند. از سوی دیگر، امروز جذابیت در سایر آموزش‌ها به حدی است که اگر جوان و نوجوان وارد آنها شد، به سختی امکان خروج و دل بریدن از آن جذابیت‌ها را دارد. لذا، در ورود نوجوان و جوان به فضای قرآنی در درجه اول، جهت‌دهی و نظارت خانوادگی نقش اساسی دارد و در درجه بعد، دستگاه‌های متولی فرهنگ از جمله آموزش‌وپرورش و مؤسسات فرهنگی باید با استفاده از روش‌های صحیح، نوین و جذاب تربیتی، اسلام همراه با محبت و برنامه زندگی را به نسل جدید معرفی کنند.

پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha