مؤسسه شفق و تلاش برای احیای جلسات خانگی قرآن در اصفهان
کد خبر: 4125508
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳

مؤسسه شفق و تلاش برای احیای جلسات خانگی قرآن در اصفهان

مؤسسه فرهنگی قرآنی شفق اصفهان در راستای احیای جلسات خانگی قرآن، تاکنون ۳۰۰ محفل خانگی قرآن در قالب طرح‌هایی همچون «ستاره شو» و «بُیوتاً آمنین» برگزار کرده است.

جلسات خانگی قرآن مؤسسه شفق

سیدمهدی اعتصامی، مدیر اجرایی مؤسسه فرهنگی قرآنی شفق در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه این مؤسسه به‌عنوان واحد قرآنی مرکز فرهنگی آینه، از سال ۱۳۹۷ کار خود را با هدف ترویج فرهنگ قرآنی آغاز کرد، گفت: این مجموعه با توجه به منویات مقام معظم رهبری، دوره‌های تخصصی قرآن و کرسی‌های تلاوت با حضور قاریان برتر کشوری برگزار کرد و تاکنون، قاریان برتر از تهران، مشهد، کرمانشاه و خوزستان برای تلاوت قرآن و برگزاری کارگاه در این مجموعه حضور پیدا کرده‌اند و استعدادیابی جوانان نیز از طریق همین اساتید انجام شده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در دیدار با قاریان در سال ۹۸، بر احیای جلسات خانگی قرآن تأکید کردند و در همین راستا، طرح «ستاره شو» از سوی مؤسسه شفق راه‌اندازی شد. نام این طرح، برگرفته از حدیث پیامبر اکرم(ص) است که می‌فرماید: «خانه‌ای که در آن قرآن تلاوت شود، مانند ستاره برای اهل زمین و آسمان می‌درخشد.» در این طرح، خانواده‌هایی که علاقه‌مند به برگزاری جلسات قرآن در منزل خود بودند، با ارسال پیامک اعلام آمادگی می‌کردند و بعد از انجام مصاحبه و هماهنگی، جلسه قرآن در منزل آنها برگزار می‌شد.

مدیر اجرایی مؤسسه فرهنگی قرآنی شفق ادامه داد: زمانی که در ماه رمضان، جزءخوانی قرآن در مکان‌های عمومی به‌دلیل شیوع کرونا تعطیل بود، طرح «سی و سه پل وصال» با محوریت جزءخوانی قرآن و با حضور اساتید برتر کشوری در منازل اجرا و طی آن، ۳۳ محفل قرآنی در ماه مبارک رمضان و سه روز ابتدایی ماه شوال برگزار شد.

وی با بیان اینکه بعد از ماه مبارک رمضان و با استقبال خانواده‌ها، چهار محفل قرآنی ثابت در غرب اصفهان با نظارت و اشراف اساتید برتر کشوری از جمله استاد اعتباریان، سیدناصر رضوی، موسی معتمدی و علی عابدی برگزار شد، گفت: این جلسات با عنوان «آسمان شهر ما با این ستاره‌ها روشن است» طی دو سال گذشته به‌صورت مستمر و با استقبال خوب مردم برگزار شده است و طرح «سی و سه پل وصال» نیز در ماه‌ مبارک رمضان برگزار می‌شود که سال آینده، چهارمین دوره آن برگزار خواهد شد.

ترویج قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان

اعتصامی اضافه کرد: هر سال با هدف ایجاد آمادگی و انگیزه برای قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان، طرح‌هایی برگزار می‌کنیم، از جمله طرح «هشت بهشت» که با عنوان ۸ محفل قرآنی در ۸ مسجد، ۸ هفته پیش از ماه مبارک رمضان برگزار شد. همچنین سال گذشته که ایام ماه مبارک رمضان نزدیک به سال نو بود، طرح «هفت سین عاشقی» با محوریت هفت محفل قرآنی در هفت جلسه و هفت هفته اجرا شد. در ماه رمضان آینده نیز پویش «یک صدا، یک آیه» اجرا می‌شود که طی آن، هر کس در هر زمان و مکانی که بتواند، یک آیه از قرآن را قرائت و برای ما ارسال می‌کند و ما در فضای مجازی با عنوان پویش «یک صدا، یک آیه»، فیلم‌ها را با تفسیر اساتید کشوری و با هدف ترویج قرائت هر روزه قرآن حتی با یک آیه انتشار می‌دهیم.

وی با اشاره به برگزاری ۲۵۰ تا ۳۰۰ محفل خانگی قرآن گفت: طرح «بُیوتاً آمنین» نیز هر هفته با توجه به استقبال از محافل قرآنی و حضور حافظان و قاریان تربیت شده در مجموعه، با محوریت دورهمی قرآنی و ختم قرآن در روز جمعه، در منزل یکی از داوطلبان برگزار می‌شود. همچنین طرح «سی و سه پل وصال» که با حضور و مشارکت فعال نوجوانان و استقبال خوب خانواده‌ها همراه است، برای سال آینده از طریق تیم‌های نوجوان شامل قاری، فیلم‌بردار و مسئول صوت برنامه‌ریزی شده است که در ساعات مشخص برای برگزاری محافل قرآنی در منازل حضور پیدا می‌کنند.

مدیر اجرایی مؤسسه فرهنگی قرآنی شفق تأکید کرد: کلاس‌های آموزشی حفظ، صوت و لحن، قرائت و تفسیر به‌صورت منظم در مؤسسه برگزار می‌شود و گروه هم‌آوایی شفق نیز با حضور استاد معتمدی، اعضای مؤسسه و علاقه‌مندان تشکیل شده است. این گروه در مناسبت‌های مذهبی، آثار موزیکال تولید می‌کند که در فضای مجازی منتشر می‌شود و فرصت خوبی برای جذب نوجوانان علاقه‌مند و تولید محتوای رسانه‌ای فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه مؤسسه شفق ۵۰ عضو فعال دارد، اظهار کرد: ویژگی خاص و مثبت این مؤسسه، برگزاری دورهمی‌های بانشاط برای نوجوانان با محوریت قرآن است؛ تلاش شده در بخش‌های گوناگون، از فضاسازی گرفته تا برنامه‌ها و اردوها، روحیه شاد، نیاز به هیجان و مسئولیت‌پذیری در نوجوانان در نظر گرفته شود و همین موضوع باعث استقبال و حضور این گروه سنی در برنامه‌های فرهنگی و قرآنی مؤسسه بوده است.

پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha