همکاری دولت‌های محلی و مرکزی در بازسازی مساجد سین‌کیانگ
کد خبر: 4126380
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹

همکاری دولت‌های محلی و مرکزی در بازسازی مساجد سین‌کیانگ

امام مسجد «عیدگاه کاشغر»، اعلام کرد که در سال‌های اخیر، دولت مرکزی چین و مقامات محلی در منطقه خودمختار سین‌کیانگ از بازسازی مساجد محلی حمایت کرده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از CGTN، مامت(محمد) جمعه به این شبکه تلویزیونی گفت: دولت برای بازسازی مساجدی که نخستین بار در دهه 1980 یا قبل از آن ساخته شده اند، سرمایه‌گذاری زیادی کرده است. اکنون حتی آنهایی که در مناطق روستایی هستند نیز وضعیت خوبی دارند. همه آنها مجهز به آب لوله کشی، برق، گاز طبیعی و گرمایش هستند و محیط خوبی برای نماز فراهم می‌کنند.

وی افزود: مسجد عیدگاه که در جنوب سین کیانگ واقع شده است، سابقه‌ای بیش از 500 سال دارد.

امام مسجد عیدگاه اظهار کرد: این مسجد نه تنها بزرگترین مسجد در چین، بلکه یکی از تأثیرگذارترین مساجد در آسیای مرکزی است.

مامت جمعه اخیرا برای ششمین سال به عنوان معاون کنگره ملی خلق، بالاترین نهاد قانونگذاری چین انتخاب شده است. جمعه همچنین به عنوان نایب‌رئیس انجمن اسلامی سین کیانگ، مدتهاست که به امور مذهبی در این منطقه می‌پردازد.

وی گفت که آزادی اعتقادات مذهبی در سین کیانگ کاملا تضمین شده است و فعالیت‌های مذهبی عادی به صورت منظم انجام می‌شود.

مامت جمعه گفت که پذیرای بازدیدکنندگان، دیپلمات‌ها و خبرنگاران خارجی زیادی بوده است و افزود: برخی از آنها پرسیدند که آیا حکومت ما مسلمانان را سرکوب یا آداب و رسوم و مناسک ما را محدود می‌کند؟ من به آنها گفتم که این درست نیست و ای کاش خودشان بتوانند حقیقت را ببینند.

او گفت که‌ یکی از چهار نماینده کنگره ملی خلق از کاشغر، ‌استانی با بیش از چهار میلیون نفر جمعیت است.

در سال‌های اخیر گزارشات زیادی در مورد بازداشت‌های خودسرانه، فرستادن مسلمانان منطقه سین‌کیانگ به اردوگاه‌های آموزشی و تخریب و تغییر فرهنگ مسلمانان اویغور این منطقه منتشر شده است. مقامات چینی همواره این گزارش‌ها را رد کرده و این اقدامات را مبارزه با افراط‌گرایی توصیف کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha