روایتی از زائران بزرگترین اجتماع مهدوی جهان در میعادگاه منتظران
کد خبر: 4126984
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۶
ایکنا گزارش می‌دهد؛

روایتی از زائران بزرگترین اجتماع مهدوی جهان در میعادگاه منتظران

اینجا بزرگ‌ترین اجتماع مهدوی جهان در جمکران، میعادگاه منتظران ظهور برقرار است، اینجا جهانی از عشق در انتظار است تا او بیاید و دنیای ما مملو از عدالت شود و از بن‌بست‌ها و تاریکی رها شویم.

روایتی از زائران میعادگاه در سالروز میلاد حضرت عشقولادت چهاردهمین معصوم، حضرت مهدی(ع) است و 14 روز مانده به شروع سال شمسی و همه منتظر بهارند. هزاران نفر از پذیرایی‌کنندگان منتظر و دلداده، در بلوار پیامبر اعظم به سمت جمکران حضور به هم رساندند تا به زائران عازم میعادگاه منتظران خدمت‌رسانی کنند. خبرنگار ایکنا از قم نیز به این مناسبت در مسیر پیاده‌روی و مسجد مقدس جمکران با چند تن از زائران گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود. اینجا همه سعی می‌کنند خود را در کلمه «انتظار» خلاصه کنند.

بانوی 38 ساله با تحصیلات حوزوی و خانه‌دار که تمایلی برای بیان نام خود ندارد، در حالی که با سه فرزند و همسر خود در این مسیر پیاده‌روی بود، در گفت‌وگو با ایکنا می‌گوید: انتظار یعنی زمینه‌ساز ظهور باشیم و هر شخص در جایگاه خود نسبت به وظایف خود قدمی بردارد. ان‌شاءالله که این پیاده‌روی‌ها زمینه‌ای برای ایجاد تمدن اسلامی، نزدیکی قلوب، تقویت وحدت و ارتباط بیشتر مسلمانان و انسجام جهانی و در نهایت زندگی در جامعه مهدوی باشد.

روایت ایکنا از زائران مسجد مقدس جمکران در سالروز میلاد حضرت مهدی(عج)

آقایی 34 ساله و مهندس نرم‌افزار که همراه تیم آتش‌نشانی در مسیر پیاده‌روی حاضر بود، چنین می‌گوید: مفهوم انتظار صرفا این نیست که یک گوشه بنشینیم و منتظر باشیم، در واقع حضرت صاحب‌الامر(عج) منتظرند تا ما به سوی ایشان حرکت کنیم و قدمی برداریم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری می‌افزاید: ما وظیفه داریم با جهاد تبیین، ارائه اخلاقیات و معارف مهدوی، شخصیت حضرت مهدی(ع) را به جهانیان معرفی کنیم و شرایط و مسیرهای ظهور را فراهم کنیم.

خانمی حدودا ۳۵ ساله و استاد دانشگاه می‌گوید: انتظار برای تعالی خود، خانواده، فرزندان برای رسیدن به یک زندگی آبرومند و شرافتمندانه است.

روایت ایکنا از زائران مسجد مقدس جمکران در سالروز میلاد حضرت مهدی(عج)

انتظار؛ شور و اشتیاق حضور در پیاده‌روی

حمیدرضا امینیان، تهیه‌کننده تلویزیون نیز که در مسیر پیاده‌روی است چنین می‌گوید: انتظار یک واژه مقدس است که با خود آدابی می‌آورد. اگر بخواهیم انتظار را به تصویر بکشیم، همین جریان شور و اشتیاقی است که در میان مردم می‌بینیم‌؛ انتظار همین است که منتظران به واسطه یک بهانه می‌خواهند بگویند ما منتظر هستیم. مردم دلداده‌اند و هر شخص به شکلی. برخی با پای پیاده می‌آیند، برخی خدمت‌رسانی می‌کنند. این تصاویر بسیار زیبا و عجیب مسحورکننده است.

وی ادامه می‌دهد: من با یکی دو نفر از موکب‌داران که صحبت می‌کردم و فهمیدم که اینان به کوه و کوهستان می‌روند و گیاهان دارویی می‌چینند و به صورت دمنوش به دست عزیزان و میهمانان حضرت می‌دهند. این‌ مثال را به عنوان یک نماد عرض می‌کنم؛ همه مدام دستمان را بالا می‌بریم و می‌گوییم که ان‌شاءالله ایشان بیاید. می‌گوییم «اللهم عجل لولیک الفرج؛ خدایا فرج را سریعتر کن» اینها همه نمادهایی از آداب انتظار است که امیدواریم ما هم جزو منتظرین واقعی حضرت باشیم.

روایت ایکنا از زائران مسجد مقدس جمکران در سالروز میلاد حضرت مهدی(عج)

یک خانم 43، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی تربیت معلم و مادر یک فرزند در حالی که در حین پیاده‌روی شاخه‌هایی از گل به همراه دارد، با اشاره به اینکه اعمال ما زمانی قیمت پیدا می‌کند که در جهت ظهور امام زمان باشد، بیان می‌کند: انتظار یک حالت روحی است. بنابراین همانطور که پیامبر مکرم اسلام(ص) فرمودند «افضل اعمال امتی انتظار فرج؛ برترین عبادت امت من انتظار فرج است» و این حدیث در طول قرون جزو احادیث مشهور است. در واقع هر گونه اقدام خوب و نیک برای زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج) جزو بهترین اعمال است و مفهوم انتظار را معنا می‌بخشد.

طاهره رضازاده، مادر سه فرزند، معلم و مربی سرود گروه چهارشنبه‌های زهرایی به خبرنگار ایکنا می‌گوید: ما امروز با دانش‌آموزان آمدیم تا مفهوم انتظار را در قالب سرود سلام فرمانده 2، به همسالان خود و دهه هشتادی و نودی‌ها برسانیم.

روایت ایکنا از زائران مسجد مقدس جمکران در سالروز میلاد حضرت مهدی(عج)

منتطر چشم‌انداز روشن ظهور هستیم

حجت‌الاسلام مسلم گنجی، مسئول رسانه "یازهرا"، با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم جامعه را به سمتی ببریم که بوی اسلام و عفت و معارف اسلامی از آن استشمام شود، تاکید می‌کند: انتظار فرج، یعنی در آینده اتفاق خوبی قرار است رقم بخورد و چشم‌انداز روشن است. بنابراین باید  تلاش کنیم و امید داشته باشیم چرا که قرار است جهان مملو از عدالت شود. انتظار یعنی تلاش کن تا آرما‌ن‌های اسلامی و دینی مستقر شود. چرا که انواع امنیت در جامعه مهدوی رقم خواهد خورد.

وی می‌افزاید: اینکه در روایات می‌فرمایند «افضل اعمال انتظار فرج است» یعنی انتظار، کاری انجام دادن است نه نشستن و دست روی دست گذاشتن. منتظر بودن یعنی جامعه‌ای که افراد آن به یکدیگر کمک می‌رسانند و احساس وظیفه مشترک دارند تا در دستیابی به تمدن اسلامی و زندگی در جامعه مهدوی تلاش کنند.

روایت ایکنا از زائران مسجد مقدس جمکران در سالروز میلاد حضرت مهدی(عج)

آقایی 32 ساله و پدر یک فرزند در حال راهپیمایی در میان جمعیت می‌گوید: انتظار یعنی به‌مناسبت این روز شاد و مبارک دعا کنیم و قدمی برداریم و با خلق زیبایی در این ساعات و این روزها ان‌شاءالله ظهور و فرج آقا امام زمان(عج) در قلب‌ها و جهان نزدیک شود.

سعید بنی‌تمیم، راننده پایه یک خودروی امدادی هلال احمر که از استان خوزستان، به عشق حضرت مهدی(عج) به شهر قم آمده و هفت سال است بدین‌طریق به زائران و دلدادگان حسینی و اربعین خدمت‌رسانی می‌کند، می‌گوید: در ایامی بسیار پر خیر و برکت برای ملت ایران هستیم. این ایام واقعا غیرقابل توصیف و سبب سرور است و بسیار خوشحالیم که در خدمت مردم هستیم.

وی می‌افزاید: انتظار یعنی مردم اعم از پیر و جوان و کودک سالیان سال است که دوست دارند صاحب‌الزمان(عج) را ببینند و با او ملاقات کنند. ان‌شاءالله که این دیدار فراهم شود.

روایت ایکنا از زائران مسجد مقدس جمکران در سالروز میلاد حضرت مهدی(عج)

محدثه ویسی، کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی در حالی که به عنوان یکی از منتظران ظهور، لباس جمعیت هلال احمر به تن و یک بشقاب شکلات و کاغذهای ربان‌پیچ‌شده در دست دارد و از زائران در حین پیاده‌روی، همراه با سایر همکاران خود درخواست مصاحبه می‌کند، به خبرنگار ایکنا چنین می‌گوید: انتظار یعنی منتظر بودن برای بهتر شدن وضع و آمدن امام زمان(عج). اینکه باید تلاش کنیم، دعا کنیم و اعمال و رفتار خود را اصلاح کنیم که نه صرفا در کلام، بلکه به مفهوم واقعی برای ظهور تلاش کنیم.

روایت ایکنا از زائران مسجد مقدس جمکران در سالروز میلاد حضرت مهدی(عج)

آقایی 38 ساله و کارشناس ارشد مهندسی فضای سبز در حالیکه پشت یکی از باجه‌های خیرات نان ایستاده و از مردم برای کمک به ایتام و قشرکم‌درآمد همراهی می‌طلبد، می‌گوید: انتظار همه عشق است و چقدر حالم با شنیدن این کلمه خوب می‌شود. این اغراق نیست و می‌دانم با عشق تمام مشکلات برطرف خواهد شد.

این پدر که می‌خواست نام او محفوظ بماند با بیان اینکه هشت سال است در یک موسسه خیریه فعالیت می‌کند و فرزند خود «علی‌اکبر» را از لطف خداوند دارد، می‌گوید: این اقدامات و کمک‌ها جبران عصیان‌ها و ناکارآمدی‌ها نیست، اما شاید به سبب این امور بتوانم عرض ارادتی کوچک خدمت حضرت مهدی(ع) ابراز کنم. ان‌شاءالله که بپذیرند.

روایت ایکنا از زائران مسجد مقدس جمکران در سالروز میلاد حضرت مهدی(عج)

به عشق آقا آمدم

خانمی 80 ساله، معلم بازنشسته، که با خودرو شخصی و به قول خودش فقط به عشق آقا امام زمان(عج) به شهر قم آمده است، چنین می‌گوید: انتظار یعنی من منتظرم تا امام زمان(عج) را ملاقات کنم، اما اینکه او کیست و چه مشخصاتی دارد را نمی‌دانم چرا که من اطلاعات درستی از او ندارم. او خودش نیامده تا اطلاعات درستی از خودش به ما بدهد، البته ما باید درست شویم تا خداوند به امام زمان(عج) اجازه بدهد تا بیاید.  

این بانوی سیده در حالی‌که می‌گوید من مجردم و فرزندی ندارم و اشک در چشمانش جمع شده، می‌گوید: آیا می‌شود روزی بیاید که او را ببینم و اگر مادرم در آن دنیا از من پرسید تو که اعتقاد به ایشان داشتی در نهایت او را دیدی؟ بتوانم پاسخ درستی دهم. آیا می‌شود ایشان خودشان بیایند و بگویند «من امام زمان(عج) تو هستم».

آقای احمدی 39 ساله که از ساوه برای عرض ارادت به همراه خانواده خود به قم و مسجد مقدس جمکران تشرف پیدا کرده است، بیان می‌کند: انتظار یعنی ظلم و بیداد را از جامعه زدودن. انتظار همه ما همین است و آمده‌ایم تا از امام زمان(عج) بخواهیم مشکلات‌مان به مدد ایشان برطرف شود. در واقع مشکلات اصلی ما مشکلات جامعه است و از خدمتگزاران جامعه می‌خواهیم برای برطرف شدن مشکلات و ظلم از جامعه قدمی بردارند.

روایت ایکنا از زائران مسجد مقدس جمکران در سالروز میلاد حضرت مهدی(عج)

مهدی مولوی که در کنار در مسجد ایستاده و پرچم‌‌های دو گنبد حرم مطهر امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) را در دست دارد و به دعا مشغول است، امیدوار است این پرچم‌ها را تا زیارت خانه خدا همراه ببرد و برای سفر آخرت همراه او و همسرش باشند؛ وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا اضافه می‌کند: دنیا از روز اولی که خلق شده در انتظار است. این حالت روحی از روز اول با انسان، حضرت آدم و سایر آدمیان همراه بوده و خواهد بود. امروز انتظار در جامعه انسانی شدیدتر از پیش شده است.

وی در حالی‌که پابرهنه است و این رویه را از سفر پیشین خود به کربلا در پیش گرفته، بیان می‌کند: شدت انتظار در جامعه امروزی به دلیل مشکلات به‌حدی است که هر لحظه منتظریم شخصی بیاید و اوضاع را تغییر دهد و شرایط و حال ما را خوب کند. شاید ما خودمان از دست خودمان هم خسته شده‌ایم. قطعا آن منجی خواهد آمد و امید داریم به چشم ایشان بیاییم تا زندگی ما متحول شود.

امروز اوضاع هرگوشه از جهان به گونه‌ای است که نیاز به ظهور یک راه‌گشا و راه‌بلد، نجات‌دهنده از تاریکی‌ها؛ جهالت‌ها، پیشرو و پیش‌برنده، با زبان و ادبیاتی ماورای آنچه امروز می‌بینیم و می‌شنویم است. امروز بشر به‌واقع در بن‌بست‌های بسیار پیچیده و تاریکی به سر می‌برد و بیش از هر زمانی منتظر یک دگرگونی عظیم است.

گزارش از هدی‌سادات چاوشی 

انتهای پیام
captcha