ظرفیت‌های نامتناهی قرآن و عترت مورد غفلت قرار گرفته است
کد خبر: 4128014
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۷

ظرفیت‌های نامتناهی قرآن و عترت مورد غفلت قرار گرفته است

یک پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه آگاهی نداشتن از ظرفیت‌های قرآن و عترت یکی از مشکلات امروز است، گفت: باید کانون‌های قرآنی، محافل و مجامع قرآنی به تفکر و تبیین ظرفیت‌های نامتناهی قرآن و عترت که مورد غفلت قرار گرفته است همت گمارند.

حسین علمی، استاد دانشگاه و مدرس قرآن کریمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسین علمی، استاد دانشگاه و مدرس قرآن کریم، شامگاه، 22 اسفندماه در مراسم افتتاحیه هشتمین دوره مسابقات «صدای نور» که در بقعه اباصلت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: همانطور که در ابتدای پایان‌نامه‌ها و مقالات دانشگاهی چکیده‌ای از مطالب گردآوری می‌شود، می‌توان گفت سوره مبارکه حمد نیز چکیده و عصاره قرآن است.

وی افزود: در این سوره وقتی بنده خداوند را حمد و ستایش می‌کند و با اوصاف رحمان و رحیم وی را می‌خواند، خواسته‌ای را طلب می‌کند که آن هم درخواست هدایت است.

علمی اظهار کرد: بلافاصله بعد از تقاضای هدایت در سوره حمد در ادامه این سوره و در آیات ابتدایی سوره بقره پاسخ این تقاضا آمده که ذٰلِكَ الْكِتٰابُ لاٰ رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ؛ این کتاب برای هدایت است.

این مدرس قرآن با اشاره به اینکه در سوره مبارکه حمد یاری خواستن از خداوند در تمام امور مطرح است بیان کرد: بلافاصله بعد از این یاری خواستن می‌گوییم: اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ؛ یعنی اینکه هدایت گستره وسیعی از موارد را در برمی‌گیرد و آن‌را در تمام ابعاد زندگی ما قرار بده.

این پیشکسوت قرآنی تصریح کرد: امروز شما که در این راستا گام برداشته‌اید و در دنیایی که به تعبیر امام راحل تشنه اسلام ناب محمدی است، با توجه به اینکه هدایت گستره وسیعی از موارد را در برمی‌گیرد و قرآن هم کتاب هدایت است امر بسیار ارزشمندی  را دنبال می‌کنید.

علمی ادامه داد: به محافل و مجالس قرآنی پیشنهاد می‌کنم که ظرفیت ثقلین یعنی قرآن و عترت را به لحاظ کمی و کیفی شناسایی و استفاده کاربردی از آیات کلام وحی را تبیین کنند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: امروز یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که از ظرفیت‌های قرآن و عترت آگاهی نداریم، لذا باید کانون‌های قرآنی، محافل و مجامع قرآنی به تفکر و تبیین این ظرفیت‌های نامتناهی قرآن و عترت که مورد غفلت قرار گرفته است همت گمارند. دیروز قرآن کریم در حوزه فردی سلمان و ابوذر تربیت کرده و در حوزه اجتماعی جامعه متمدن بنا نهاده و امروز آیت‌الله بهجت و سردار سلیمانی تربیت کرده و نظام اسلامی را بنا نهاده است.

گفتنی است، مسابقات قرآنی «صدای نور» با همکاری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، مؤسسه آموزش عالی «فردوس» و بقعه متبرکه خواجه اباصلت در ماه مبارک رمضان هر سال در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود.

در هفتمین دوره این مسابقات 4226 نفر از 100 شهر کشور شرکت کردند و ۱۴ نفر از بین برگزیدگان به قید قرعه انتخاب شدند که هدایای نفیسی به آنها اهدا شد.هشتمین دوره این مسابقات همزمان با ماه مبارک رمضان سال جاری برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با عضویت در کانال مسابقات «صدای نور» به نشانی sedayenour در پیام‌رسان‌های ایتا، سروش و روبیکا در این مسابقات شرکت کنند.

انتهای پیام
captcha