ماه رمضان؛ بهترین فرصت برای تشکیل جلسات خانگی قرآن
کد خبر: 4132340
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

ماه رمضان؛ بهترین فرصت برای تشکیل جلسات خانگی قرآن

مدیر مؤسسه قرآنی ترنم ملکوت همدان با بیان اینکه بهترین فرصت برای تشکیل جلسات خانگی قرآن ماه رمضان است، گفت: اولین جلسه خانگی قرآن در منزل حضرت رسول(ص) شکل گرفت؛ ایشان پس از بازگشت از غار حراء آیات را برای خانواده خود تلاوت می‌کردند و به این ترتیب نهضت مکتب جلسات خانگی قرآنی کلید خورد.

قاسم جهان آرا مدیر موسسه قرآنی ترنم ملکوتقاسم جهان‌آرا، مدیر مؤسسه قرآنی ترنم ملکوت همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه جلسات خانگی قرآن به‌عنوان خودجوش‌ترین و مردمی‌ترین سازوکار فعالیت قرآنی در کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: در حقیقت مبدع این جلسات، شخص پیامبر(ص) است که مبدأ آن‌را خانه و خانواده خود قرار داده بود.

وی ادامه داد: به عبارتی اولین پایگاه قرآنی و اولین جلسه خانگی قرآن در منزل حضرت ایجاد شد و روایات نشان می‌دهد ایشان پایه‌گذار اولین مکتب خانه قرآن بودند، به‌طوری که پس از بازگشت از غار حراء آیات را برای خانواده خود تلاوت می‌کردند و به این ترتیب نهضت مکتب جلسات خانگی قرآنی کلید خورد.

جهان‌آرا با بیان اینکه آموزش‌های خانگی قرآن جزء سیره رسول‌الله(ص) بود، افزود: ایشان این سیره را به‌عنوان یک الگوی راهبردی در نظام تعلیم و تربیت قرآنی سفارش کرده‌اند.

وی به تشکیل جلسات خانگی قرآن در شرایط فعلی تأکید کرد و گفت: اگر بسیاری از افراد در تشکیل جلسات خانگی قرآن ورود پیدا کنند، بسیاری از مشکلات فعلی جامعه که برگرفته از فرهنگ غرب است را شاهد نخواهیم بود. اگر آداب و فرهنگ خانه و خانواده بر محور الگوهای قرآنی تعریف شود ما شاهد نفوذ فرهنگ غربی بر خانواده خود نخواهیم بود. این جلسات خانگی همواره مورد سفارش حضرت رسول(ص) و ائمه اطهار بوده است و آثار نورانی آن مورد توجه اهل خانواده خواهد بود.

جهان‌آرا با بیان اینکه تلاوت قرآن را همه ائمه با روایات گوناگون مورد توجه قرار داده‌اند، افزود: این بزرگواران والدین را توصیه کرده‌اند که به فرزندان خود قرآن آموزش دهند، حتی آموزش قرآن را حقی بر گردن والدین دانسته‌اند. ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای ترویج جلسات خانگی قرآن، احیای سیره رسول‌الله(ص) و تشویق به انجام فعالیت‌های قرآنی است.

مدیر مؤسسه قرآنی ترنم ملکوت در همدان با اشاره به اینکه در اجرای برنامه‌های قرآنی باید مسجد را مرکز ثقل فعالیت‌ها قرار دهیم، افزود: مساجدی در استان همدان وجود دارند، مانند مسجد خضر که بیش از ۳۰۰ قرآن‌آموز را تربیت کرده‌اند و اکنون این افراد سفیران قرآنی هستند که در منازل خود به آموزش قرآن می‌پردازند.

جهان‌آرا در پایان گفت: دستگاه‌های فرهنگی ذی‌ربط باید در تقویت برنامه‌های قرآنی مساجد و سپس منازل نهایت توان خود را به‌کار بگیرند، چراکه این موضوع در پیشگیری از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مؤثر است.

پرورش نیروی انسانی کارآمد و قرآنی؛ نتیجه جلسات خانگی قرآن

همچنین حجت‌الله کریم‌پور، مسئول اجرایی مکتب امام زمان(عج) همدان با اشاره به اینکه اسلام و به‌ویژه تشیع از طریق جلسات و روضه‌های خانگی توسط ائمه و صحابه پیامبر(ص)، نسل به نسل به زمان فعلی رسیده است، به خبرنگار ایکنا گفت: انسان‌هایی در نسل ما، از طریق همین جلسات خانگی قرآن و روضه‌های خانگی با اسلام و احکام اسلامی آشنا شده‌اند.

حجت‌الله کریم‌پور مسئول اجرایی مکتب امام زمان(عج)

وی ادامه داد: هیئت‌های مذهبی و روضه‌های خانگی موجب شد که تعصب مذهبی و معارف اسلامی نسل به نسل گسترش یابد و شیعه بتواند توسعه و انقلاب اسلامی منحصر به‌فردی را رقم بزند. با برگزاری این جلسات خانگی است که کودکان و نوجوانان با ائمه و معارف اسلامی آشنا شده و نسبت به مهدویت آگاهی پیدا می‌کنند و در نهایت در جهت حکومت جهانی اسلام گام برمی‌دارند.

کریم‌پور با اشاره به اینکه وضعیت فعلی جلسات خانگی در استان خوب است، افزود: در همدان به برکت وجود افرادی همچون مرحوم استاد مسکین و حاج آقا متقی تشکل‌ها و جلسات خانگی قرآن رونق گرفته که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به مکتب امام زمان(عج) اشاره کرد که اکنون شمار جلسات آنها به ۱۷۰ جلسه قرآنی رسیده است. افرادی که در این مکتب آموزش دیده‌اند، خود به تنهایی تشکل‌های بزرگ و کوچکی راه انداخته‌اند و پایه‌گذار جلسات خانگی قرآن شده‌اند.

مسئول اجرایی مکتب امام زمان(ع) همدان مهم‌ترین زیرساخت تشکیل و گسترش جلسات قرآنی را ورود افراد صالح، قرآنی و خدوم به‌عنوان مسئول جلسات عنوان کرد و گفت: اگر هر یک از این مسئولان بتوانند 20 یا 30 نفر را تحت آموزش خود قرار دهند، افراد بیشتری جذب تشکل‌ها خواهند شد‌ و به این ترتیب نسل جدید با معارف قرآنی آشنا خواهند شد.

کریم‌پور یکی از دستاوردهای مهم جلسات خانگی قرآن را پرورش نیروی انسانی کارآمد و کادر قرآنی برای نظام و انقلاب دانست و بیان کرد: اغلب افرادی که در این جلسات پرورش یافته‌اند در نوع فعالیت خود اعم از بازاری، نظامی، اداری و... افرادی مؤثر، متدین، کاردان و سالم هستند، به‌طوری که اغلب این افراد، برای دیگران الگویی موفق هستند. با برگزاری جلسات خانگی قرآن نسل قرآنی تربیت می‌شود و برای نظام جمهوری اسلامی تیپ‌سازی و کادرسازی انجام می‌شود.

یادآور می‌شود، برگزاری جلسات خانگی قرآن، الگو و سیره‌ای است که از نسل پیامبر اکرم(ص) بر جای مانده و این سبک در زندگی ائمه اطهار(ع) نیز مشاهده می‌شود. لازم است با بررسی بیشتر آثار و برکات این جلسات به نتایج عینی این جریان دست یافت. به همین منظور خبرگزاری ایکنا درصدد است به بطن این جلسات وارد شده و نتایج آن‌را جویا شود. در شماره‌های بعدی این خبر با میزبانان این جلسات به گفت‌وگو خواهیم نشست.

انتهای پیام
captcha