روایتگر فتح + فیلم
کد خبر: 4132481
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶
به‌مناسبت سالروز شهادت شهید آوینی

روایتگر فتح + فیلم

سیدمرتضی آوینی، نویسنده و مستندساز دفاع مقدس که سلاح هنر را به دست گرفت تا هنر متعهد و انقلابی را نشان دهد با جان خود حرمت و منزلت قلم را پاسداری کرد تا روزی را به نام «هنر انقلابی» به یادگار بگذارد. شهید آوینی در بیستم فروردین سال ۱۳۷۲ هنگامی که برای تولید مجموعه‌ای جدید از روایت فتح به فکه،‌ منطقه‌ عملیاتی والفجر مقدماتی به همراه گروه رفته بود، براثر انفجار مین به شهادت رسید.

شهید آوینیسيد اهل قلم در شهريور سال ۱۳۲۶ در شهرری متولد شد. تحصيلات ابتدايی و متوسطه‌ خود را در شهرهای زنجان، كرمان و تهران به پايان رساند و سپس به‌عنوان دانشجوی معماری وارد دانشكده‌ هنرهای زيبا دانشگاه تهران شد. او از كودكی با هنر انس داشت؛ شعر می‌سرود. داستان و مقاله می‌نوشت و نقاشی می‌كرد. تحصيلات دانشگاهی‌اش را نيز در رشته‌ای به انجام رساند كه با طبع هنری او سازگار بود، ولی بعد از پيروزی انقلاب اسلامی معماری را كنار گذاشت و به اقتضای ضرورت‌های انقلاب به فيلم‌سازی پرداخت.

شهيد آوينی فيلم‌سازی را در اوايل پيروزی انقلاب اسلامی با ساختن چند مجموعه درباره‌ غائله‌ گنبد(مجموعه‌ شش روز در تركمن صحرا)، سيل خوزستان و ظلم خوانين (مجموعه‌ مستندخان گزيده‌ها) آغاز كرد.

وی در شرح احوالش آورده است: «با شروع كار جهاد سازندگی در سال ۵۸ به روستاها رفتيم كه برای خدا بيل بزنيم. بعدها ضرورت‌های موجود رفته رفته ما را به فيلم‌سازی كشاند... ما از ابتدا در گروه جهاد نيتمان اين بود كه نسبت به همه‌ وقايعی كه برای انقلاب اسلامی و نظام پيش می‌آيد عكس العمل نشان بدهيم. مثلاً سيل خوزستان كه واقع شد،‌ با همان گروهی كه بعدها مجموعه حقيقت را ساختيم به خوزستان رفتيم و يک گزارش مفصل تهيه كرديم. آن گزارش در واقع جزو اولين كارهايمان در گروه جهاد بود. بعد، غائله‌ خسرو و ناصر قشقايی پيش آمد و ما به فيروزآباد، آباده و مناطق درگيری رفتيم... وقتی فيروزآباد در محاصره بود، ما با مشكلات زيادی از خط محاصره گذشتيم و خودمان را به فيروزآباد رسانديم. در واقع اولين صحنه‌های جنگ را ما در آن جا، در جنگ با خوانين گرفتيم.»

گروه جهاد اولين گروهی بود كه بلافاصله بعد از شروع جنگ به جبهه رفت. دو تن از اعضای گروه در همان روزهای اول جنگ در قصر شيرين اسير شدند و نفر سوم، در حالی كه تير به شانه‌اش خورده بود، از حلقه‌ محاصره گريخت. گروه بار ديگر تشكل يافت و در روزهای محاصره‌ خرمشهر برای تهيه‌ فيلم وارد اين شهر شد.

اواخر سال ۱۳۷۰ «مؤسسه‌ فرهنگی روايت فتح» به فرمان مقام معظم رهبری تأسيس شد تا به‌كار فيلم‌سازی مستند و سينمايی درباره‌ دفاع مقدس بپردازد و تهيه‌ مجموعه «روايت فتح» را كه بعد از پذيرش قطع‌نامه رها شده بود ادامه دهد.

شهيد آوينی و گروه فيلمبرداران روايت فتح سفر به مناطق جنگی را از سر گرفتند و طی مدتی كم‌تر از يک سال كار تهيه‌ شش برنامه از مجموعه‌ ده قسمتی « شهری در آسمان» را به پايان رساندند و مقدمات تهيه‌ مجموعه‌های ديگری را درباره‌ آبادان، سوسنگرد، هويزه و فكه تدارک ديدند. شهری در آسمان كه به واقعه‌ محاصره، سقوط و باز پس‌گيری خرمشهر می‌پرداخت. در ماه‌های آخر حيات زمينی شهيد آوينی از تلويزيون پخش شد. اما برنامه وی برای تكميل اين مجموعه و ساختن مجموعه‌های ديگر با شهادتش در روز جمعه بيستم فروردين ۱۳۷۲ در قتلگاه فكه ناتمام ماند.

انتهای پیام
captcha