آشپزخانه خیریه مصر و توزیع افطار رایگان در قاهره
کد خبر: 4133208
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹

آشپزخانه خیریه مصر و توزیع افطار رایگان در قاهره

آشپزخانه الرحمن در بیش از 30 نقطه در قاهره، هنگام غروب آفتاب، برای روزه‌دارانی که نمی‌توانند یک وعده غذایی مناسب را تهیه کنند، وعده‌های افطاری رایگان ارائه می‌دهد.

به گزارش ایکنا به نقل از شین‌هوآ، این خبرگزاری در گزارشی به یک آشپزخانه خیریه در شهر قاهره مصر و فعالیت آن در ماه رمضان پرداخته و آورده است: رمضان ماه شلوغی برای آشپزخانه الرحمن است، جایی که هزاران وعده غذایی، همگی رایگان، هر روز تهیه و به سراسر قاهره پایتخت مصر ارسال می‌شود.

محمد جمال بسیونی، مهندس و پیمانکاری که این آشپزخانه خیریه را هفت سال پیش راه‌اندازی کرد، گفت که تهیه این همه وعده غذایی به طور روزانه یک چالش است، اما وقتی با انگیزه خیریه، خیرخواهی و عشق به دیگران باشد، ارزش تمام این تلاش‌ها را دارد.

به گفته یکی از دوستان محمد که خود را با نام مستعار جیمی معرفی کرد، آشپزخانه روزانه حدود 7000 وعده غذایی با هزینه 350000 پوند مصری (بیش از 11000 دلار آمریکا) آماده می‌کند. هم محمد و هم دوستانش در این تلاش بشردوستانه سهیم هستند و دیگران را نیز تشویق به کمک مالی می‌کنند. به گفته جیمی، برخی از اهداکنندگان مواد تشکیل دهنده وعده‌های غذایی را می‌دهند در حالی که برخی دیگر پول اهدا می‌کنند.

جیمی افزود: بیش از 300 یا 400 نفر هر روز در آشپزخانه کار می‌کنند. همه آنها داوطلب هستند. فقط 17 سرآشپز حقوق می‌گیرند، اما دستمزد آنها کمتر از تلاشی است که در شبانه‌روز انجام می‌دهند.

آشپزخانه مملو از قابلمه‌های بزرگ پخت و پز و سینی‌های مرغ کبابی یا گوشت گاو پخته است که بعداً برای بسته‌بندی در جعبه‌ها همراه با سبزیجات پخته شده، برنج یا ماکارونی، آب میوه و مقداری دسر، قبل از بارگیری در وسایل نقلیه برای توزیع به بیرون برده می‌شود.

به گفته احمد سمیر منصور، مالک یک شرکت تولید محصولات شیمیایی که مسئول خرید و جمع‌آوری کمک‌های مالی است، با وجود تورم بالا و افزایش قیمت‌ها در مصر، آشپزخانه الرحمن تعداد وعده‌های افطاری روزانه خود را کاهش نداد.

منصور گفت: با وجود افزایش قیمت‌ها، تعداد وعده‌های غذایی روزانه ما برابر یا حتی بیشتر از سال گذشته است.

آشپزخانه خیریه مصری و توزیع افطار رایگان در قاهره

وی گفت: من از همه مردم می خواهم که چنین کارهای خیریه‌ای انجام دهند، این بهترین کاری است که یک فرد می تواند انجام دهد.

از صبح زود، داوطلبان تقریباً تمام روز کار می‌کنند تا بتوانند قبل از غروب آفتاب، وعده‌های غذایی را به روزه‌داران برسانند. برخی ‌داوطلبان در ماه رمضان از محل کار خود برای پیوستن به فعالیت‌های خیریه مرخصی می‌گیرند.

مرام النادی، طراح گرافیک، حداقل پنج سال است که به صورت داوطلبانه در آشپزخانه کار می‌کند. او گفت که خانواده و دوستانش این ایده را دوست دارند و کسانی که نمی‌توانند بیایند، پول اهدا می‌کنند.

او گفت: مادرم قبلاً (به آشپزخانه) آمده بود و تحت تأثیر این ایده، سازماندهی، کیفیت غذا و همه چیز قرار گرفت. دوستانم هر روز با من تماس می‌گیرند تا کمکشان را تحویل آشپزخانه بدهم.

آشپزخانه خیریه مصری و توزیع افطار رایگان در قاهره

یحیی ایمن، متخصص تدارکات، به شین هوا گفت: آشپزخانه سال به سال گسترش می‌یابد. ما قبلا وعده‌های غذایی کمتری درست می‌کردیم، اما امسال به 7000 یا 8000 وعده غذایی در روز رسیده‌ایم.

برخی از کودکان برای بازدید از آشپزخانه الرحمن به والدین یا خواهر و برادر بزرگتر خود پیوستند و در بسته‌بندی وسایل کمک کردند.

حبیبه شوکی، دانش‌آموز 13 ساله مدرسه مقدماتی، گفت: من اینجا خیلی خوشحالم. فضای خوبی دارد. زمان به قدری سریع می‌گذرد و کار آنقدر لذت‌بخش است که با وجود اینکه روزه می‌گیریم، احساس خستگی نمی‌کنیم. من و دوستانم قصد داریم تعداد زیادی داوطلب را از مدرسه جمع کنیم تا اینجا کار کنند.

انتهای پیام
captcha