دومین مهرواره «هوای نو» با محوریت جهاد تبیین برگزار می‌شود
کد خبر: 4134857
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵

دومین مهرواره «هوای نو» با محوریت جهاد تبیین برگزار می‌شود

جزئیات و اهداف دومین مهرواره «هوای نو» با حضور مسئولان بخش‌های مختلف این مهرواره تشریح و جهاد تبیین، رویکرد اصلی این مهرواره در سال جاری اعلام شد.

جزئیات و اهداف دومین مهرواره «هوای نو» تشریح شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری مهرواره هوای نو امروز، ۲۸ فروردین‌ماه با حضور حجت‌الاسلام باباخانی، رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی و وحید ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو در محل مجتمع فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام باباخانی طی سخنانی اظهار کرد: مجموعه سازمان هیئت تأسیس شد تا جایگاه حاکمیتی مرتبط با جریان هیئت مشخص شود. جریان هیئت اموری دارد که حاکمیت باید بر روی آن سیاست‌گذاری کند تا جریان هیئت با قوت بیشتری در فضای فرهنگی کشور تأثیرگذار باشد.

وی افزود: یکی از اموری که برای کمک به جریان هیئت به کار گرفته می‌شود، استفاده از ظرفیت جشنواره‌هاست که در این زمینه مجموعه هوای نو به عنوان یک رویداد ملی و کلان راه‌اندازی شد که سال گذشته برای اولین بار اجرا شد.

باباخانی بیان کرد: یکی از ظرفیت‌هایی که جشنواره‌ها دارند، این است که در راستای معیارها و ملاک‌های ویژه جریان مرتبط با مخاطب جشنواره، برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند. جشنواره‌ها زمانی تأثیر دارند که استمرار آن‌ها حفظ شود تا مخاطب آن را به خوبی جدی بگیرد و مبنای آن را درک کند. لذا استمرار مهرواره هوای نو در دستور کار سازمان هیئت و تشکل‌های دینی بوده است.

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی ادامه داد: اصرار ما این است که این مهرواره مردمی باقی بماند. همچنین، حاکمیت باید حمایت بیشتری از این مهرواره داشته باشد تا این جریان قوت بگیرد. امیدواریم در سال‌های آینده این جریان پویاتر شود که بدون کمک حاکمیت نیز بتواند کار خود را انجام دهد.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدواریم مهرواره در سال دوم برگزاری تأثیر بیشتری در جهت‌دهی به هیئت‌ها و فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود، داشته باشد.

ثبت نام 5 هزار هیئت

در ادامه این نشست، ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو نیز در سخنانی بیان کرد: سال گذشته طی فراخوانی که اعلام شد، تعداد پنج هزار هیئت در مهرواره سال اول شرکت کردند و نزدیک به ۳۰ هزار اثر در رشته‌های مختلف از سوی هیئت داوران مهرواره داوری شد. مراسم اختتامیه اولین مهرواره هوای نو نیز روز ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در تالار وحدت برگزار شد. همچنین، نشست‌های ویژه برگزیدگان مهرواره نیز طی دو روز در محل هتل لاله برگزار شد.

ملتجی اظهار کرد: تقریباً یک ماه بعد از اختتامیه اولین مهرواره هوای نو، فعالیت مهرواره برای سال دوم آغاز شد. طراحی مهرواره باید به گونه‌ای باشد که این ‌نهال به درختی تناور در حوزه فرهنگ ایرانی ـ اسلامی تبدیل شود. کمک به ارتقای سطح نگرش و نگاه و رویکرد هیئت‌ها و اصحاب هیئت در مواجهه با عموم مردم به گونه‌ای که همه ایرانی‌ها با سلایق مختلف مخاطب هیئت باشند، اولین هدف مهرواره هوای نو است.

وی افزود: دومین هدف مهرواره نیز تلاش برای تغییر نگاه عموم مردم به هئیت به واسطه تغییر تصویری که رسانه‌ها از هیئت ارائه می‌دهند است، به گونه‌ای که هئیت محصور در زمان حال مناسبتی و یا سبک‌های خاص عزاداری نباشد.

تقویت نقش بانوان 

ملتجی ادامه داد: تا به امروز تعداد ۲۰ جلسه شورای مرکزی مهرواره برگزار شده است و در این جلسات دقت داشتیم تا اهداف به خوبی معین شود شد. همچنین، چهار سیاست برای مهرواره دوم تعیین شده و بنا بر این شده است تا در مهرواره امسال به نقش بانوان در هیئت پررنگتر پرداخته شود. رویکرد پررنگ این دوره نیز جهاد تبیین است یعنی هئیت کانون جهاد تبیین خواهد بود. همچنین، قرار شد تا در همه رشته‌ها، مسئله جهاد تبیین مؤلفه جدی باشد. مشارکت و تعامل با نهادهای مختلف و اینکه مهرواره هوای نو برای همه ایران است، دیگر سیاست‌های مدنظر برای مهرواره امسال است.

دبیر مهرواره هوای نو در پایان سخنان با بیان اینکه شعار دومین مهرواره هوای نو «در هوای نوی هیئت نفسی تازه کنیم» است، تصریح کرد: نماد مهرواره نیز همانند سال گذشته درخت زرین خواهد بود.

در ادامه، سیدمحمد صادقی‌آرمان، مدیر بخش تولیدات هئیت مهرواره با بیان اینکه مهرواره امسال چهار بخش دارد، گفت: تولیدات هیئت، نهاد هیئت، ارکان هیئت و فراهیئت چهار بخش مهرواره امسال را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در بخش تولیدات هیئت سه محور اصلی وجود دارد، اظهار کرد: محور تولیدات محتوایی هیئت در دو رشته کتاب و سایر مکتوبات، محور تولید محصولات هیئت در پنج رشته تولیدات فضاسازی محیطی، تولیدات کاربردی، تولیدات رسانه‌ای، بازی و سرگرمی، نرم‌افزارها و سکوها، محور تولیدات برای هیئت در چهار رشته تولیدات آموزشی و پژوهشی، تولیدات فضاسازی محیطی، تولیدات کاربردی، بازی و سرگرمی شامل نرم‌افزارها و سکوهای رسانه‌ای، از جمله محورهای اصلی بخش تولیدات هیئت هستند.

در ادامه، آب‌فروش، مدیر بخش نهاد هیئت مهرواره هوای نو نیز در سخنانی بیان کرد: در مهرواره هوای نو تلاش می‌کنیم گنج ذی‌قیمتی ر‌ا که طی سالیان سال از سوی بزرگان هیئتی کشور جمع‌آوری شده، به درستی استخراج و پرداخت کرده و به عموم مردم نمایش دهیم. مردم در هیئت با محوریت ثقلین کنار هم قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: اگر هیئت‌ها را بستری برای کنشگری مردم بدانیم، قدم خوبی برای برپایی الگوی حکمرانی مردمی برداشته‌ایم. امسال بخش نهاد هیئت سه محور اصلی دارد. محور اصلی شامل هفت رشته هیئت و خانواده، هیئت و نوجوان، هیئت و امداد اجتماعی، هیئت و اقتصاد، هیئت و هنر و رسانه، هیئت و شهدا، هیئت و شادی است. محور ویژه امسال نیز دارای سه رشته هیئت و معنویت و اخلاق، هیئت و جهانی‌اندیشی، ساختار و تشکیلات هیئت است. محور جنبی بخش نهاد هیئت نیز دو رشته جدید هیئت و ورزش و هیئت و جهاد علمی خواهد بود.

در ادامه، سیدابوالحسن حسینی، مدیر بحش ارکان هیئت نیز در سخنانی تصریح کرد: در مهرواره هوای نو به یک باور جدی و محکم معتقدیم که اگر هیئت بخواهد به نهاد اجتماعی تبدیل شود، نباید به هیئت‌ها به صورت تک‌رکنی نگاه شود. هیئت شامل چهار رکن اصلی سخنران، ستایشگر، شاعر و مدیر هیئت است که باید بدان پرداخته شود. مهرواره سال گذشته فقط در محور ستایشگر برگزار شد اما امسال چهار محور در بخش ارکان هیئت مهرواره در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: امسال ۱۱ رشته در بخش‌ ارکان هیئت مدنظر قرار دارد. در بخش سخنران چهار رشته منبر برای مخاطب نوجوان، منبر با توجه به موضوع خانواده، منبر در عرصه بین‌الملل و بانوان سخنران، در بخش ستایشگر چهار رشته مضمون و محتوا با تأکید بر شعر فاخر، نوحه و سرودخوانی، مناجات و ادعیه‌خوانی، آئین، سنت‌ها و مداحی بومی، در بخش شاعر دو رشته شعرهای کلاسیک و نو، اشعار نوحه و سرود و در بخش مدیر هیئت نیز یک رشته با عنوان مدیر هیئت در نظر گرفته شده است.

حوزه بانوان برای انقلاب مهم است

در ادامه، سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان‌ تبلیغات اسلامی نیز طی سخنانی در این نشست گفت: یکی‌از سیاست‌های اصلی مهرواره هوا نو جدی گرفتن فضای بانوان است. حوزه بانوان امروز برای انقلاب حوزه بسیار مهمی‌ است. اندیشه اسلامی، اندیشه‌ای زندگی‌گرا است و زن را کانون و چشمه زندگی می‌داند. اگر به دنبال شکل‌گیری نرم‌افزار تمدن توحیدی هستیم، باید بدانیم که ساخت این نرم‌افزار کار بانوان است.

وی بیان کرد: امروز باید ظرفیت‌های مهم زنانه را جدی بگیریم و مسیر را برای توسعه بانوان مهیا کنیم. ‌هیئت، مدار محبت اولیاءالله بوده و تلقی متفاوتی به زنان را در جامعه جهانی مطرح کرده است. نگاه مکتبی در جهالت مدرن، زن را از ابزار جسمی و جنسی به جایگاه رهبری رسانده است.

سعیدی‌نژاد بیان کرد: زنان امروز در مسیر تحقق تمدن توحیدی باید بتوانند نقش زنان را بازآفرینی کرده و به این باور رسید که هیئت به عنوان تجلی، فرصتی برای بروز استعدادهای زنانه است. امسال در مهرواره فرصتی فراهم شده است تا زنان به خوبی دیده شوند. بازنمایی تشکیلات زنانه در شکوفایی استعداد زنان در پیشرفت خود و جامعه نیاز به شاخص‌سازی دارد. امسال محور سخنرانان بانو به عنوان محور ویژه مهرواره در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: مهرواره هوای نو فرصتی برای دیده شدن است. امروز مهمترین عناصر در جهاد تبیین، بانوان هستند. باید زمینه را برای نقش‌آفرینی بانوان در هیئت برای جهاد تبیین فراهم کنیم.

در ادامه، سیدحمیدرضا همراه، مسئول بخش فرا هیئت مهرواره هوای نو نیز در سخنانی بیان کرد: در این بخش به مجموعه‌هایی پرداخته می‌شود که هیئت نیستند اما در زیست‌بوم هیئت فعال هستند و یا از هیئت‌ها حمایت می‌کنند و یا به هیئات خدمات ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه این بخش دارای دو محور است، گفت: محور رویدادها با سه رشته فراخوان‌ها، پویش‌ها و ویژه‌برنامه‌ها و محور حامیان و بانیان به رشته‌های خدمات هنری و رسانه‌ای، خدمات آموزشی و پژوهشی، خدمات حمایتی و پشتیبانی و خدمات سازماندهی و تشکیلاتی در بخش فرا هیئت مهرواره امسال در نظر گرفته شده است.

همراه با اشاره به اینکه علاقه‌مندان برای ثبت نام در مهرواره تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری فرصت دارند، تصریح کرد: پایگاه اطلاع‌رسانی مهرواره به نشانی havayenoo.ir برای ثبت نام علاقه‌مندان در نظر گرفته شده است. همچنین، برگزیدگان مهرواره نیز تا پایان تیرماه سال جاری انتخاب خواهند شد. برگزاری نشست‌های تخصصی ویژه هیئت‌ها و تشکل‌های شاخص نیز در برنامه‌های مهرواره امسال گنجانده شده است.

انتهای پیام
captcha