رونق کرسی‌های استماع قرآن با الگوی تلاوت «قاری راتب»
کد خبر: 4137342
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۶

رونق کرسی‌های استماع قرآن با الگوی تلاوت «قاری راتب»

یک قاری بین‌المللی قرآن گفت: اگر مردم بدانند روزانه در مساجد، محافلی وجود دارد که می‌توانند در آن بهترین تلاوت‌‌ها را بشنوند، جذب چنین محافلی می‌شوند. این الگو در کشور مصر اجرا می‌شود و افراد از تلاوت قاری قرآنی که اصطلاحاً به وی «قاری راتب» گفته می‌شود، استفاده می‌کنند.

حامد علیزاده، قاری بین‌المللی قرآنحامد علیزاده، قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، درباره اهمیت برپایی و توجه به کرسی‌های تلاوت، اظهار کرد: موضوع کرسی‌های استماع تلاوت مبحثی است که طی سال‌های اخیر مورد تأکید رهبر انقلاب قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در محافل استماع تلاوت کمتر اتفاق می‌افتد، نمایش آیات و معانی آن است و منظور از نمایش این است که آیات مورد تلاوت قاری به‌همراه معانی روی پرده برای عموم حاضران به نمایش درآید.

علیزاده تصریح کرد: شاهدیم در محافلی که این روش اجرا شده است حتی اقشاری که شاید ارتباط چندانی با قرآن ندارند به‌دلیل نمایش آیات و درک معنی و مفهوم آن همزمان با تلاوت، جذب محفل استماع تلاوت قرآن می‌شوند.

کمبود مصحف در محافل قرآنی

این قاری بین‌المللی قرآن گفت: انتظار حداقلی در محافل قرآنی این است که شنوندگان حاضر در محافل، کتاب قرآن برای مشاهده آیات داشته باشند و بتوانند آیات و ترجمه را ببینند که متأسفانه هنوز با موضوع کمبود قرآن روبه‌رو هستیم و حتی در مساجد جامع شهرها نیز قرآن به تعداد افراد حاضر وجود ندارد.

علیزاده با تأکید بر نقش مصحف شریف در برگزاری هرچه بهتر محافل استماع تلاوت ادامه داد: سازمان‌ها و نهادهایی که متولی چاپ و توزیع قرآن هستند به این مسئله توجه کنند و در مساجد باید قرآن همراه با ترجمه و به تناسب جمعیت موجود باشد.

وی تصریح کرد: نکته‌ای که باید قاریان قرآن حاضر در محافل استماع تلاوت در نظر داشته باشند این است که حتماً قبل از تلاوت، ترجمه و تفسیر، ‌قطعه‌ها و آیات مورد نظر در تلاوت را مطالعه کنند، زیرا این موضوع باعث اثر مثبت در لحن می‌شود و همچنین تلاوت قاری قرآن زمانی برای مردم مؤثر است که ابتدا این تلاوت بر خود قاری اثر بگذارد.

این قاری بین‌المللی قرآن بیان کرد: برنامه‌ریزی هفتگی برای تلاوت قاریان برتر هر شهر در بزرگترین و پرجمعیت‌ترین بخش‌های فرهنگی مانند مساجد جامع شهرها بر گسترش کمی و کیفی محافل استماع تلاوت نیز اثر دارد و اینکه مردم بدانند در زمان‌هایی مانند قبل از اذان ظهر یا قبل از نماز مغرب محافلی وجود دارد که می‌توانند در آن بهترین تلاوت‌‌ها را بشنوند، جذب چنین محافلی می‌شوند. این الگو در کشور مصر اجرا می‌شود و مردم از تلاوت قاری قرآنی که اصطلاحاً به وی «قاری راتب» گفته می‌شود، استفاده می‌کنند.

وی افزود: برگزاری محافل ماهانه با حضور قاریان برتر کشوری و بین‌المللی در همان مکان محافل روزانه نیز باعث افزایش کیفیت محافل استماع تلاوت در هر شهر می‌شود. نکته حائز اهمیت در محافل استماع نیز این است که تلاوت قاریان حداقل به‌مدت نیم ساعت باید به طول بیانجامد و از تلاوت‌های کوتاه مانند تلاوت‌های اذانگاهی فعلی پرهیز شود.

علیزاده گفت: مسئولان متولی امور قرآنی برای اجرای هرچه بهتر برنامه‌ها و رسیدن به اهداف فرهنگی و قرآنی همه ساله می‌توانند از بیانات رهبر معظم انقلاب الگو بگیرند، اما متأسفانه در بیشتر موارد از جمله اجرای محافل قرآنی تغییر چندانی مشاهده نمی‌شود.

محافل کم‌فروغ در شهرهای کوچک و روستا‌ها

وی اظهار کرد: مردم ایران بسیار علاقه‌مند به قرآن هستند و هنگامی‌که در شهرهای بزرگ و کوچک و حتی در روستاها که محافل قرآنی برگزار می‌شود، گاه افراد با تلاوت قرآن ارتباط نمی‌گیرند، نکته‌ای که در شهرهای کوچک و روستاها از سوی مردم مطرح می‌شود این است که می‌گویند «ما تلاوت خوب استماع نکردیم».

این قاری بین‌المللی قرآن بیان کرد: در واقع مردم مرید تلاوت قرآن هستند، اما چون قاری خوبی برای آنها قرآن را تلاوت نکرده است جذب تلاوت نمی‌شوند. این نکته نیز مهم است که افراد می‌خواهند تلاوت خوب را به‌صورت زنده و مستقیم از قاری قرآن بشنوند.

علیزاده در پایان اظهار کرد: قطعاً اجرای تلاوت زنده چند برابر تلاوت‌‌های ضبط‌شده از اساتید برجسته مصری اثر دارد و این تأثیر با رونق هرچه بیشتر محافل استماع تلاوت اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام
captcha