بحث جوانی جمعیت منحصر به متولیان حوزه سلامت نیست
کد خبر: 4137836
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶

بحث جوانی جمعیت منحصر به متولیان حوزه سلامت نیست

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: موضوع جوانی جمعیت یکی از مسائل بسیار مهم در بحث جمعیتی بوده که تنها مربوط به متولیان حوزه سلامت نیست، لذا ضرورت دارد روی موضوعات ازدواج به‌موقع، فرزندآوری به‌هنگام، درمان ناباروری و جلوگیری از سقط جنین سالم به‌طور ویژه کار شود.

سیدجواد حسینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدجواد حسینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، امروز 11 اردیبهشت ماه، در نشست خبری هفته سلامت در محل ساختمان قریشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به اهمیت طرح پزشک خانواده در حوزه سلامت، اظهار کرد: این طرح از اول اردیبهشت ماه در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت آغاز شده و در این طرح برای هر ۳ هزار نفر یک پزشک خانواده در نظر گرفته شده است.

وی افزود: طرح پزشکی خانواده در ۴ سطح از جمله شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر، شهرهای بزرگتر استان، حاشیه شهر مشهد و هسته‌ مرکزی شهر مشهد اجرا می‌شود که در شهرهای قوچان، بردسکن و کاشمر هم اکنون در حال اجرا است.

حسینی ادامه داد: موضوع جوانی جمعیت یکی از مسائل بسیار مهم در بحث جمعیتی بوده که تنها مربوط به متولیان حوزه سلامت نیست، لذا ضرورت دارد روی موضوعات ازدواج به‌موقع، فرزندآوری به‌هنگام، درمان ناباروری و جلوگیری از سقط جنین سالم به‌طور ویژه کار شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در این خصوص به صورت ویژه روی ۱۵درصد زوجین نابارور باید کار شود تا مشکل این گروه از زوجین برطرف و از نعمت فرزند بهره‌مند گردند.

وی تصریح کرد: در موضوع حیوان‌گزیدگی به ویژه در گلبهارو طرقبه شاندیز آمار بالا است که در این راستا با پیگیری انجام شده از سوی دادستانی پیگیر جمع‌آوری سگ‌های ولگرد شدیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در خصوص چاقی و اضافه وزن نیز اقدام شده است، در حال حاضر نزدیک به ۵۰درصد جمعیت با مشکل اضافه وزن مواجه هستند که امیدواریم اقدامات ما در این راستا موثر واقع شود.

حسینی بیان کرد: در موضوع سلامت دهان و دندان ارائه 10 خدمت با حمایت ۷۰درصدی بیمه‌ها در نظر گرفته شده است تا افراد بتوانند با توجه به هزینه‌های بالای داندانپزشکی از خدمات این حوزه با هزینه مناسب بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته ۵۵۵ بهورز جدید در مناطق روستایی حوزه تحت پوشش این دانشگاه جذب شدند، علاوه بر این نیز در حوزه مراقبت از بیماران با مشکلات فشار خون ۳۰ هزار نفر و غربالگری و نمونه‌گیری خون پاشنه پای نوزادان تازه متولد شده 80 هزار مورد داشتیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: با توجه به سگ گزیدگی و گربه گزدیگی نیز تعداد 666 هزار واکسن هاری تزریق و نزدیک به 78 میلیارد تومان در این حوزه هزینه شده که خوشبختانه موردی از منجر به فوت نداشتیم و بر اساس آمار تعداد 77درصد گزش‌ها توسط سگ، 7درصد توسط گربه و 15درصد مابقی سایر حیوانات بوده است.

وی در ادامه گفت: در سال گذشته ۴۷۵ هزار بازدید بهداشت محیط، ۱۳۰ هزار آموزش حین ازدواج، ۲۳ هزار مشاوره فرزندآوری، ۲۱۳ هزار مورد غربالگری سرطان پستان، ۳۷۸ هزار مراقبت نوجوان ، ۱۴۹ هزار مراقبت جوان و ۱۳۴ هزار مورد مشاوره کرونا داشتیم.

حسینی با اشاره به وضعیت کرونا بیان کرد: واکسیناسیون کرونا در دُزهای اول و دوم قابل است، اما در دُزهای سوم و چهارم قابل قبول نیست. لذا از تمامی کسانی که زمان واکسیناسیون دُز یادآورشان فرارسیده درخواست داریم هرچه سریع‌تر جهت دریافت دُز یادآور به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha