هدیه 6 میلیارد تومانی شصت و یکمین جایزه البرز به نخبگان علمی
کد خبر: 4137981
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
حیدر ارشدی خبر داد:

هدیه 6 میلیارد تومانی شصت و یکمین جایزه البرز به نخبگان علمی

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز گفت: شصت و یکمین جایزه البرز امسال با اعطای شش میلیارد تومان جایزه به برترین‌های علمی کشور در بخش نخبگان برگزار می‌شود.

حیدر ارشدیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری شصت و یکمین جایزه البرز در بخش نخبگان امروز، ۱۲ اردیبهشت‌ماه با حضور حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز برگزار شد. در ابتدای این‌ نشست و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در سخنانی بیان کرد: بنیاد البرز در سال ۱۳۴۲ از سوی زنده یاد حسینعلی البرز با وقف تمامی اموال در این بنیاد تأسیس شد و در طول ۶۰ سالی که از عمر بنیاد گذشته، چندین هزار نفر از نخبگان کشور را شناسایی کرده و با اعطای وام و جایزه البرز ایشان را حمایت کرده است.

وی با بیان اینکه در طول بیش از شش دهه گذشته، بیش از شش هزار نفر از نخبگان علمی کشور تجلیل شده‌اند، گفت: مرحوم البرز این اتفاق مبارک را در سال ۴۲ رقم زد و پس از سالیان سال که اقدامات متعدد خیری را مانند تجهیز اتاق عمل برخی بیمارستان‌ها، کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت، کمک به دانش‌آموزان پاکستانی و ... انجام دادند، تمامی اموال خود را در بنیاد فرهنگی البرز وقف کردند.

ارشدی ادامه داد: مرحوم البرز فارغ از این اقدام، ذاتاً یک نخبه و کارآفرین اقتصادی بودند و براساس تحقیقاتی که انجام شد، مرحوم البرز به عنوان یکی از ۵۰ کنشگر اقتصادی ایران شناخته شدند. ایشان صرفاً با نبوغ ذاتی خود موفق شدند تا به این جایگاه دست یافته و سپس، اموال خود را وقف علم و دانش کردند. جایزه البرز به دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب، مخترعان و دانشمندان اعطا می‌شود و تمامی اشخاص و افراد ایرانی که در داخل و خارج از کشور بوده و در راستای اعطای فرهنگ علمی کشور تلاش می‌کنند، از این جایزه بهره‌مند خواهند شد.

ویژگی‌های جایزه البرز

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز بیان کرد: کاهش آلام بشر، ارتقای زندگی و رفاه انسانی و اعتلای نام ایران در جامعه جهانی، سه ویژگی‌برای اعطای جایزه البرز به نخبگان است. نیت مرحوم البرز در بنیاد به صورت سالانه در دو بخش مختلف محقق می‌شود. یک مراسم در نیمه اردیبهشت هر سال برگزار شده و طی آن از دانشجویان، طلاب و مخترعان تقدیر می‌شود و مراسم دیگر در نیمه آبان‌ماه برگزار می‌شود که در این مراسم از دانش‌آموزان برتر کشور تجلیل به عمل می‌آید.

وی ادامه داد: بنیاد البرز تا به حال به بیش از سه هزار دانشجو وام اعطا کرده و ۴۶۵۰ نفر هم جایزه دریافت کرده‌اند. طی دهه اخیر تاکنون نیز ۱۱ همایش ملی در تهران و ۸ همایش استانی برگزار شده که تعداد ۱۵۶۷ نفر از نخبگان در این همایش‌ها جایزه دریافت کرده‌اند.

ارشدی با بیان اینکه جایزه البرز هیچ‌گونه وابستگی مالی به دولت و نهادهای مختلف ندارد، تصریح کرد: این جایزه که نوبل ایرانی است، صرفاً در مسیر توسعه علم اعطا شده و هیچ هزینه‌ای نیز برای شرکت‌کنندگان در آن ندارد.

وی بیان کرد: مراسم شصت و یکمین سال جایزه البرز در بخش نخبگان روز جمعه، ۱۵ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۶ در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شده و از دانشمندان، مخترعان، دانشگاهیان، حوزویان برتر تجلیل خواهد شد. یکی از تغییرات این دوره افزودن بخش دانشمند جوان به مراسم جایزه البرز است. در این مراسم از ۶۱ منتخب برتر علمی کشور (دانشمندان ۴ نفر با جایزه ۳۳۰ میلیون تومان برای هر نفر، دانشمند جوان دو نفر با جایزه ۲۰۰ میلیون تومان برای هر نفر)، مخترعان و فناوران ۸ نفر با جایزه ۱۱۰ میلیون تومان برای هر نفر، طلاب علوم دینی ۷ نفر جایزه ۷۵ میلیون تومان و دانشجویان ۴۰ نفر جایزه ۷۴ میلیون تومان) در بخش‌های مختلف تجلیل خواهد شد.

ارشدی تصریح کرد: افراد زیر ۴۰ سال می‌توانند در بخش دانشمند برتر سال جایزه البرز، شرکت داشته باشند. در فراخوان سال گذشته جایزه البرز که با حضور بیش از ۲۵۰۰ نفر شرکت کرده بودند، حدود ۲۳۷ نفر از اساتید ممتاز هیئت علمی دانشگاه‌ها ثبت نام کرده بودند و به همین دلیل هیئت داوران تصمیم گرفتند تا امسال از دو نفر نخبه در بخش دانشمند جوان تجلیل کنند. بخش دیگر جایزه البرز مربوط به فناور برتر است که در این حوزه برای انتخاب نفرات برتر برای نخستین بار رویداد فناوران البرز برگزار شد که از میان ثبت‌نام کنندگان در این بخش تعداد هشت مجموعه و اشخاص حقیقی و حقوقی انتخاب شده و از ایشان تحلیل خواهد شد.

وی بیان کرد: با تصمیم هیئت‌امنای بنیاد فرهنگی البرز جایزه البرز امسال صرفاً در بخش نخبگان بیش از شش میلیارد تومان جایزه نقدی تقدیم منتخبان خواهد شد که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است.

فرصت‌های جایزه البرز

در ادامه، ساعی‌ور، یکی از منتخبان جایزه البرز در سال ۵۶ نیز طی سخنانی بیان کرد: انسان‌ها را اگر به عنوان یک‌قطره در نظر بگیریم، تا زمانی که خود را به جامعه‌ عرضه نکردند، همان قطره باقی خواهند ماند. انسان‌های بزرگ افرادی هستند که خود را وقف جامعه می‌کنند و مرحوم البرز یکی از این انسان‌های بزرگ بودند.

وی افزود: سال ۱۳۵۶ وضعیت علمی ما به این شکل بود که بنده به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد در تبریز تحصیل می‌کردم و تمامی اساتید ما به جز یک استاد خارجی بودند. لذا در سال ۱۳۴۲ فردی که در چنین فضایی طرح گسترده‌ای مانند جایزه البرز را پایه‌گذاری کند، انسان بزرگی بوده است. مرحوم البرز در سال ۵۶ که بنده توفیق دریافت جایزه را از ایشان داشتم، تنها جایزه فرهنگی و علمی پیش از انقلاب را پایه‌گذاری کرد که همان نوبل ایرانی بود.

وی بیان کرد: ویژگی جایزه البرز این بود که برای مثال از بعد علمی شرایطی ایجاد کرد که بنده با بورسیه تحصیلی راهی آلمان شدم. از بعد فرهنگی نیز این جایزه باعث شد که بنده با همین پنج هزار تومان چک پول جایزه البرز بتوانم ازدواج کنم. در بعد علمی بنده مدیون جایزه البرز هستم. بنده پایه‌گذار سه حوزه علمی در کشور هستم که شامل نانوتکنولوژی، تولید هیروژن از طریق آفتاب و سامانه تأمین انرژی از مقیاس نانو وات تا مگا وات بوده که بنده همه این توفیقات را مدیون مرحوم البرز بوده و همگی آن‌ها را به روح مرحوم البرز تقدیم می‌کنم.

ساعی‌ور تصریح کرد: به برکت جایزه البرز هزاران نخبه علمی و دانشمند در کشور تربیت شده‌اند و این نشان‌دهنده آن است که بنیاد البرز مجموعه‌ای بسیار قدرتمند و توانا بوده و دامنه آن نیز به توفیق الهی هر روز گسترده‌تر می‌شود. امیدواریم فعالیت بنیاد البرز، همان‌گونه که آرزوی مرحوم البرز بود تا زمان ظهور حضرت حجت(عج) ادامه پیدا کند.

یادآور می‌شود، در پایان برگزاری این نشست خبری نیز با حضور ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و ساعی‌ور، منتخب جایزه البرز در سال ۵۶ از پوستر جایزه البرز ۱۴۰۲ و نیز نشان جایزه البرز رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha