برگزیدگان همایش ظرفیت‌های فرهنگی، دینی و زبانی غرب آسیا تجلیل شدند
کد خبر: 4138964
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴

برگزیدگان همایش ظرفیت‌های فرهنگی، دینی و زبانی غرب آسیا تجلیل شدند

با حضور رئیس و جمعی از مدیران جامعةالمصطفی العالمیه از برگزیدگان همایش ظرفیت‌های فرهنگی، دینی و زبانی غرب آسیا تقدیر شد.

برگزیدگان همایش ظرفیت‌های فرهنگی، دینی و زبانی غرب آسیا تجلیل شدند/

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین ساجد، رئیس همایش بین‌المللی ظرفیت‌های فرهنگی، دینی و زبانی غرب آسیا، امروز شنبه، ۱۶ اردیبهشت در آیین اختتامیه این همایش در سخنانی اظهار کرد: مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی در واقع یکی از سه حوزه علمی و آموزشی جامعةالمصطفی العالمیه است که امروز شاهد اختتامیه سومین همایش بین‌المللی و فرهنگی این مجتمع هستیم.

وی ضمن معرفی بخش‌های علمی و آموزشی مجتمع زبان و فرهنگ‌شناسی، افزود: در حال حاضر صد‌ها دانش‌پژوه از ۵۴ ملیت در این مجتمع آموزشی مشغول به تحصیل هستند.

رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی بیان کرد: فرهنگ مسئله مشترک میان همه ملت‌ها است. در سال‌های گذشته دو همایش جریان‌شناسی فرهنگی در مجتمع برگزار شد و امسال به منطقه غرب آسیا به صورت تخصصی پرداخته خواهد شد که دستاورد آن ارائه بیش از ۱۹۰ مقاله به زبان‌های عربی، فارسی، انگلیسی و اردو است.

وی با تأکید بر اهمیت منطقه غرب آسیا در معادلات فرهنگی و استراتژیک جهان، ابراز کرد: مسئله فرهنگی و زبانی منطقه غرب آسیا از ویژگی خاصی بهره‌مند است و ریشه‌ای چند هزار ساله دارد. این منطقه چهارراه جهان است و در آن نیز ایران از شرایط بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

دریافت ۱۹۰ مقاله به چهار زبان

رئیس همایش بین‌المللی ظرفیت‌های فرهنگی، دینی و زبانی غرب آسیا اظهار کرد: در بحث زبان فارسی این مجتمع توفیقات بسیار خوبی رقم زده است و تلاش شده داشته‌های فرهنگی غنی در قالب ادبیات فارسی در جهان توسعه یابد. امروز اشتیاق فراوانی نسبت به ادبیات فارسی در سراسر جهان وجود دارد و این مجتمع موفق شده است تعداد زیادی از اساتید بین‌المللی زبان و ادبیات فارسی را تربیت کند.

وی با اشاره به برگزاری ۸ پیش نشست و جلسات متعدد کمیته علمی ویژه این همایش گفت: این همایش به دنبال آن است تا با بیان قرابت و اشتراکات فراوان در منطقه غرب آسیا که در سال‌های اخیر نسبت به آن غفلت زیادی شده است، از حجم مشکلات و مسائلی که منطقه با آن روبروست بکاهد.

حجت‌الاسلام ساجد بیان کرد: به دلیل ظرفیت‌های جامعةالمصطفی و مجتمع زبان ادبیات و فرهنگ‌شناسی، دستیابی به مرجعیت علمی در موضوع زبان و فرهنگ مدنظر قرار گرفته است. به همین منظور در کنار آموزش، بخش پژوهش مجتمع نیز گام‌های مهمی را با برگزاری سلسله نشست‌های پژوهشی، کرسی‌های علمی، انتشار مجلات و برگزاری همایش‌های بین‌المللی برداشته است.

وی با اشاره به نمایه شدن مقالات برتر همایش در پایگاه ISD و انتشار در مجلات علمی، ابراز کرد: این همایش با مشارکت بیش از 20 نهاد و مرکز علمی و همکاری ۳۲ کمیته علمی و ارزیاب در حال برگزاری است و برگزاری تعدادی از پیش‌نشست‌های آن پس از همایش نیز ادامه خواهد یافت.

رئیس همایش ظرفیت‌های فرهنگی، دینی و زبانی غرب آسیا با اشاره به رونمایی از چکیده مقالات یادآور شد: از مجموع مقالات دریافتی، بالغ بر ۵۵ درصد مشارکت‌کنندگان دارای مدرک دکتری و سطح چهار بوده‌اند و همچنین ۶۰ درصد محققان ایرانی و ۴۰ درصد نیز از سایر کشور‌ها در همایش مشارکت دارند.

انتهای پیام
captcha