اثرات معنوی و ارزشمند برنامه‌های قرآنی در محیط دانشگاهی
کد خبر: 4139185
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵
در گفت‌وگو با برگزیدگان جشنواره قرآن دانشجویان مطرح شد

اثرات معنوی و ارزشمند برنامه‌های قرآنی در محیط دانشگاهی

بیست‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه پیام نور با هدف شناسایی و معرفی چهره‌های قرآنی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور و گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه دانشگاهی به میزبانی دانشگاه پیام‌نور تبریز برگزار شد.

مسابقات قرآن، دانشگاه پیام نور

بیست‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه پیام نور با هدف شناسایی و معرفی چهره‌های قرآنی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور و گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه دانشگاهی روز گذشته، 16 اردیبهشت‌ماه، به میزبانی دانشگاه پیام‌نور تبریز برگزار شد. این جشنواره در ۹ بخش‌ آوایی، معارفی، پژوهشی، هنری، ادبی، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، نوآفرینی قرآنی، فناوری و رسانه‌ای در ۴۰ رشته مختلف و با حضور ۷ هزار نفر از دانشجویان دانشگاه‌های پیام‌نور سراسر کشور برگزار شد و ۱۲۰ نفر به‌عنوان برگزیدگان مختلف این جشنواره معرفی شدند.

ایکنای آذربایجان‌شرقی در ادامه با چهار نفر از برگزیدگان رشته‌های مختلف این دوره از مسابقات که ساکن آذربایجان‌شرقی بوده و در واحدهای مختلف دانشگاه‌ پیام نور استان مشغول تحصیل هستند، به گفت‌وگو پرداخته‌ است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

رویا نوری، دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته حقوق دانشگاه پیام‌نور تبریز که در رشته احکام رتبه اول کشوری را کسب کرده است، گفت: با هربار مطالعه‌ اطلاعاتم در رابطه با احکام دینی گسترده‌تر می‌شد و باعث شد در زندگی نیز به این احکام بیشتر توجه کنم.

وی با بیان اینکه از طریق امور فرهنگی دانشگاه تبریز با این مسابقات آشنا شده و در آن شرکت کردم، ادامه داد: از کسب این رتبه بسیار خرسندم و ان‌شاءالله این مسیر قرآنی و دینی را در زندگی خود نیز ادامه خواهم داد.

نوری با تأکید بر اثرات معنوی ارزشمند احکام دینی در شخصیت و زندگی انسان، گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی در محیط دانشگاه باعث می‌شود تا دانشجویان با معنویت و قرآن و همچنین آموزه‌های دینی پیوند برقرار کرده و بتوانند از این فضای معنوی بهره گرفته و در مسیر قرآن حرکت کنند.

ضرورت توجه به سبک زندگی اسلامی در تمامی ابعاد

سمیه وفایی، دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه پیام‌نور آذربایجان‌شرقی نیز که حائز رتبه اول کشوری در رشته سبک زندگی اسلامی شده است، بیان کرد: چندباری در رشته قرائت مسابقات قرآن شرکت کرده بودم، اما به علت مشکل جسمانی که داشتم، نتوانستم به خوبی قرائت کنم و این بار رشته سبک زندگی را انتخاب کردم.

وی با بیان اینکه تعطیلات نوروز را به حوزه سبک زندگی اسلامی پرداخت کرده و در مسابقات شرکت کردم، افزود: سبک زندگی اسلامی چون برگرفته ا‌ز مفاهیم قرآنی است باعث اثرگذاری مثبت در زندگی فردی و اجتماعی می‌شود.

این دانشجوی دانشگاه پیام نور تبریز، با تأکید بر ضرورت توجه به سبک زندگی اسلامی در تمامی ابعاد، یادآور شد: معتقدم باید تمامی جنبه‌های زندگی‌ با سبک زندگی اسلامی که هم انسان‌ساز و هم جامعه‌ساز است، مطابق باشد.

وفایی برگزاری برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در محیط دانشگاه را بسیار اثرگذار توصیف کرد و گفت: این برنامه‌ها فضای معنوی خاصی در بین دانشجویان حاکم می‌کند و قطعاً اثرات معنوی بی‌شماری نیز خواهد داشت.

تأثیرات جاری شدن فرهنگ قرآنی در زندگی 

سیدحامد شاکری، حافظ کل قرآن و دانشجوی دانشگاه پیام‌نور تبریز نیز که حائز رتبه دوم کشوری در رشته حفظ ۱۰ جزء شده است، با اشاره به اهمیت و تأثیرات جاری شدن فرهنگ قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی، اظهار کرد: ارتباط با قرآن و معارف آن باعث می‌شود تا فرد در جایگاه‌های خانوادگی و اجتماعی وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهد.

وی با اشاره به اثرات فراوان قرآن کریم در جامعه تصریح کرد: دانشجویان در کانون‌های قرآن و عترت دانشجویی عضو شده و در کلاس‌ها و مسابقات قرآنی نیز شرکت کنند، چراکه قرآن مسیر درست زندگی را پیش روی انسان قرار می‌دهد.

شاکری برگزاری مسابقات و برنامه‌های قرآنی در دانشگاه‌ها را بسیار اثربخش توصیف کرد و گفت: محیط‌ دانشگاه‌ها به‌عنوان محیط اجتماعی قطعاً بهره بسیاری از برنامه‌های قرآنی و اثرات معنوی آن خواهند برد.

این حافظ قرآن، با بیان اینکه از ۱۳ سالگی وارد رشته حفظ شده است، افزود: مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه تمام کرده بودم که مجدداً در مقطع کارشناسی در رشته‌ای دیگر مشغول تحصیل شده‌ام.

توجه به معنی و مفاهیم قرآن در کنار قرائت

کوثر اسماعیلی، دانشجوی رشته روانشناسی واحد گوگان نیز که در رشته قرائت تحقیق حائز رتبه دوم کشوری شده است، سطح برگزاری مسابقات را بسیار خوب مطرح کرد و گفت: عملکرد داوران و نحوه برگزاری جشنواره بسیار عالی بود و همواره این تجربه‌ شیرین در خاطره‌ دوران دانشجویی‌ام باقی خواهد ماند.

وی با تأکید بر اینکه ترویج معارف قرآنی می‌تواند تأثیر بسیاری در محیط دانشگاهی داشته باشد و دانشجویان را به نوعی به سمت مباحث قرآنی و دینی سوق دهد، تصریح کرد: چنین برنامه‌هایی مسیر دانشجویی را به دانشجویان نشان داده و انگیزه خلق می‌کند.

اسماعیلی، با اشاره به اینکه قرآن کریم برکت و نورانیت را در زندگی افراد حاکم می‌کند، ادامه داد: اولین باری بود که در مسابقات قرآنی شرکت می‌کردم و انگیزه‌ بیشتری برای شرکت در سایر مسابقات قرآنی نیز پیدا کردم.

این قاری قرآن، با بیان اینکه در جریان این مسابقات فرصتی فراهم شد تا خود را محک بزنم، ادامه داد: سایر دوستانم را هم به این مسیر پرنور قرآنی دعوت خواهم کرد و توصیه دارم دانشجویان ایام تحصیل در دانشگاه را به معارف و آموزه‌های قرآنی مزین کنند.

اسماعیلی با تأکید بر توجه به معنی و مفاهیم قرآن کریم، گفت: علاوه بر قرائت صحیح قرآن باید بر معنا و تفاسیر قرآنی نیز توجه داشته و آگاهی یابیم.

انتهای پیام
captcha