تولید محتوا از اولویت‌های هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی است
کد خبر: 4140485
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹
رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان مرکزی:

تولید محتوا از اولویت‌های هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی است

فهیمه جفرسته با اشاره به نقش اثرگذار بانوان در ترویج و تبلیغ قرآن، گفت: ارتقا و توانمندسازی بانوان، رفع مشکلات و تحقق مطالبات و تولید محتوا از اولویت‌های هیئت اندیشه‌ورز است که با هم‌فکری سایر فعالان قرآن محقق می‌شود.

فهیمه جفرسته

فهیمه جفرسته، حافظ کل قرآن و رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا، به نقش بانوان در توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه اشاره و تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب به ویژه در دهه‌های اخیر بانوان در ایجاد جریان‌های قرآنی نقش بسزایی داشته‌اند و در تربیت دختران نوجوان و جوان و هدایت آنان در مسیر آموزه‌های دینی تأثیرگذار بوده‌اند.

وی با بیان اینکه کارنامه بانوان قرآنی در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، ترویجی درخشان و آثار و برکات مطلوبی در جامعه داشته است، ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی، رهنمودهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب بانوان توانستند در رشته‌های مختلف قرآنی بسیار فعال و جریان‌ساز باشند، اما تعریف منسجم و مشخصی از این نوع فعالیت‌ها وجود ندارد.

جفرسته افزود: سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور با توجه به شناختی که از فعالیت اثرگذار بانوان قرآنی داشت بر خود لازم دانست که با هدف تبیین جایگاه این قشر اثرگذار، هیئت اندیشه‌ورز را در سطح کشور راه‌اندازی و به منظور تشریح عملکرد آن اقدام کند تا بانوان با الهام‌ از سیره اهل‌بیت(ع)، الگوی سوم زن و خانواده عهده‌دار تبیین جایگاه و نقش بانوان در جامعه باشند.

وی با بیان اینکه سازمان دارالقرآن برای بیان نقش و کارکرد بانوان قرآنی در جامعه اهدافی را ترسیم کرده است، در تشریح این اهداف به تلاش برای معرفت‌افزایی و ارتقای سطح بصیرت بانوان، تبیین و تعمیق نقش بانوان به منظور ایجاد خانواده قرآنی و نیز حضور بانوان در فضای مجازی با هدف تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها با بهره‌گیری از مبانی قرآن و عترت اشاره کرد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه بانوان فعال در عرصه قرآنی می‌توانند کنشگران اجتماعی موفقی باشند و با توجه به اثرگذاری آنان در خانواده و جامعه نباید از این امر غافل شد، اظهار کرد: بانوان فعال در حوزه فرهنگ و قرآن امتحان خود را پس داده‌اند و با خلق ایده‌های مناسب و کاربردی می‌توانند در کاهش آسیب‌های اجتماعی و هدایت دختران نوجوان در مسیر درست زندگی اثرگذار باشند.

جفرسته به ظرفیت‌های بسیار خوب استان مرکزی در حوزه بانوان قرآنی اشاره کرد و ادامه داد: حافظان و قاریان شناخته‌شده‌ای در استان حضور دارند که می‌توانند بیش از پیش اثرگذار بوده و در تحقق اهدافمان یاریگر هیئت اندیشه‌ورز باشند. خوشبختانه امروز فعالیت قرآنی بانوان در اقصی نقاط استان حتی روستاها چشمگیر است که دغدغه آنان را نشان می‌دهد.

وی افزود: بیش از هزار بانوی استان در رشته حفظ فعالیت می‌کنند. برخی از آنان نخبه و دارای تحصیلات عالیه در مقاطع تحصیلی همچون پزشکی، دکترای فیزیک و ریاضی هستند که این ظرفیت‌ها باید در استان و کشور معرفی شوند. بسیاری از حافظان مدرس دانشگاه بوده و دارای رتبه‌های برتر در مسابقات متعدد هستند.

جفرسته به بانوان فعال در رشته ترتیل و قرائت نیز اشاره و تصریح کرد: بسیاری از بانوان همچون خانم شیخی در سخت‌ترین رقابت‌ها مانند اوقاف توانستند گوی سبقت را از سایر رقبای خود بربایند. او در دو رشته ترتیل و قرائت رتبه اول کشوری را دریافت کرد و به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی معرفی شد. خوشبختانه ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد و با کمک همه دوستان می‌توان گام‌های مهمی برداشت و اثرگذار بود.

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان با بیان اینکه با حضور بانوان فرهیخته قرآنی و نخبه می‌توان گام‌های مؤثری را در ترویج و تبلیغ قرآن برداشت، اضافه کرد: هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان از آذر 1400 فعالیت خود را با کمک بانوان تأثیرگذار آغاز کرد. در این مدت برنامه‌هایی با بازدهی مطلوب همچون اولین محفل انس با قرآن ویژه بانوان، اولین جلسات جزءخوانی با حضور بانوان مرتل، جلسات خانگی و رونق بخشیدن به جلسات فعال با محوریت تفسیر قرآن و نیز جلسات متعددی با مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآنی به منظور رفع مشکلات، پیگیری مطالبات و ارائه راهکار برای پیشبرد اهداف قرآنی برگزار شده است.

جفرسته در پایان شنیدن پیشنهادهای مدیران مؤسسات و خانه قرآنی را برای رونق بخشیدن به فعالیت‌های قرآنی در جامعه بااهمیت دانست و گفت: قرار بر این است که بانوان در عرصه‌های آموزش، ارائه مطالبات و رسانه و فضای مجازی بیش از پیش فعال باشند. ارتقا و توانمندسازی بانوان، هم‌فکری برای توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه، رفع مشکلات و تحقق مطالبات و تولید محتوا از اولویت‌های هیئت اندیشه‌ورز است و با هم‌فکری می‌توان برای ترویج و تبلیغ فرهنگ قرآن اقدام کرد.

انتهای پیام
captcha